Sand till paddock!

L

LiselotteA

Hejsan!
Jag är i tagen med att bygga paddock och vi ska göra en lite fulingvariant... vi lägger matta och sedan enbart sand över. Inga bärlager eller dränering...

Nu undrar jag bara... ni som har byggt.. hur många ton sand tror ni att man ska ta hem? Vill ju ha ett laget på i alla fall 10 cm, och jag är inte tillräckligt mattesnille för att räkna ut hur mycket man behöver.

Vi ska bygga 20x40.

Ha en trevlig kväll!

Sv: Sand till paddock!

Puffar lite... någon av er har väl byggt sandbana? ;)

Nu vet jag inte vad sanden har för vikt eller dencitet, men matten kan jag hjälpa till med iaf! :p

1 dm sand på 20x40 m blir i alla fall 80 kubik! :p

Annars kan jag tyvärr inte hjälpa dig.. Till min gamla ridbana behövdes det aldrig lägga sand när det kom till kritan ( :bow: ). På det nya stället är vi ev på G att lägga grus, utan massa förabere för att göra det mer ridbart bara. Har ridhus i krokarna så lägger inte för mycket pengar. Vi är dock inte riktigt överens om hur mycket grus vi ska lägga, då jag vill tro att en dm snarare riskerar att bli för djupt.. Så vi får se vad som händer.

Hoppas du får mer hjälp iaf och att paddocken blir bra! :)

För ett antal år sedan var jag med och gjorde en sådan bana och det blev inte bra.
Efter ett tag kröp mattan upp och fastnade i sladden, sen satte den sig aldrig och var för djup i ena änden fast det berodde kanske på underarbetet.
Nu är den omgjord utan matta och endast väggrus på och funkar tydligen kanon.

Allt beror ju på vad det är för jordmån under här hemma är det mjäla och min bana är väldigt väl självdränerande. Nu är det endast ett jättetunnt lager sand på den men den kommer troligen grusas upp med väggrus framöver.

om du vill ha 10 cm så behöver du 80 kubik.

Men jag skulle nog inte rekommendera att du bygger ridbana med bara matta och sand, den kommer inte hålla så länge, mattan kommer krypa upp snabbare än du anar.

Svarar alla.. :)

Tack för alla tips och råd!

Jag tror faktiskt att vi måste lägga matta, för att inte få upp ogräs och så. Tyvärr låter det som att vi får ta risken att den kan komma att krypa upp, och då får vi ta beslut om hur vi ska göra då.. vi har tillgång till grävare konstant så kanske kan man då schakta bort lite av sanden, och göra om det? Det är en klass två matta vi ska använda oss av, alltså geotextil.

Den som ska hjälpa oss med banan har byggt en egen inte så långt härifrån på samma sätt, och den har hållt i 10 år..men visst är det en chansning man tar kanske...

Men det är ju alltid bra att veta att det finns en risk för att mattan kryper upp... vi kommer säkert till hösten när sanden har "satt sig" att fylla på med lite grus istället...

Är det någon som är expert på hur mycket en kubik sand väger? :angel:

Håller tummarna att mattan håller sig på plats! :)

Lägg 10 cm stenmjöl som vattnas och packas innan du lägger på sanden... annars kommer du svära väldigt mycket när sladden fastnar i geotextilen efter att en bockande häst har sprätt iväg all sand.... det är mera en tidsfråga än ett "om" att geotextilen ska krypa upp annars och det är ju väldigt onödigt arbete att behöva schakta och göra om hela proceduren.

Räkna med ca 200 ton material på en 20x40 bana men bör ofta läggas på i flera "smådoser".

Senast ändrad:

Tack för tipset!! och uträkningen...

Ska ta ett kort och lägga upp när paddocken står klar! :)

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 175
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 919
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar