Sand ridbana

C

CCorneliaa

Har ingen aning om vart man kan lägga den här tråden, flytta gärna om den ligger fel.

Jag ska nu ev. byta stall. I det nya stallet så har de en sandridbana. Har aldrig ridit på en sån och har lite frågor.

- Hur är det för hästen, tungt att gå på? Nackdelar/fördelar?
- Hur blir en sandridbana när det regnar?
- Hur lätt fryser en sandridbana på vintern? Kan man göra något så att den fryser mindre lätt?
- Ridbanan är lite mindre än det man brukar ha. Om 20x40 är det vanliga så är väl den här 17x35. Hur kan det påvärka ridningen?
- Annat bra att veta? :bow:

Är nu väldigt försiktig med stallbyte eftersom att det blir 3 stallet på 1½ år, så jag vill veta allt om allt! :laugh:

Sv: Sand ridbana

Beror helt på hur djup sanden är. Ligger det bara djup sand så är det inte bra att rida på. Bättre att ha ett litet för hårt underlag än för löst. Löst underlag sliter mer på hästens ligament. Vanligtvis fryser en sandbana på vintern och blir stenhård. En välskött sandbana måste nog sladdas rätt ofta för att hålla formen.

jag skulle no säga att snaden fryser långsammare, + att den tinar lätt, det är uppfattningen jag har fått på jobbet, fast jag kan ha fel.

Regnvatten rinner igenom bättre på en sandbana än en med grus, dvs blir inte pölar lika lätt.

Tack!:bow:
Så ska nog ta och undersöka ridbanan och underlaget lite mer nästa gång jag åker och tittar på stallet.
Jag antar att man själv känner om det är djupt, tungt osv. Får väl helt enkelt ta och springa lite själv :D

Våran sandbana är högst ogenomtänkt :angel: Den är lite sank utmed ena långsidan så det går inte rida där när det regnat mycket. Annars där det är mer dränerat blir inte så pöligt.

Om man slätar till den med traktor innan det fryser går det ypperligt att rida där på vintern. Om inte så blir den helt stenhård och gropig. Fördelen är att den tinar ganska fort. Men den är inte särskilt sviktande.

har dålig erfarenhet av sandbanor. antigen är dom jättedjupa eller så är dom hårda och utan svikt. om det är torrt så fryser det inte så mkt, men minsta fukt och det fryser vid nollan.

har du storgalopperad häst kan det kännas trångt på en så liten bana.

Har ingen sandpaddock men istället sandtravbana vilken jag passerar med häst titt som tätt.
Eftersom det är en travbana så blir det ju annan hårdhet på där hjulen åker än där hästen springer. Där hjulen hela tiden åker så tycker jag det är rätt okej. inte för hårt och inte för löst. Men det luckras upp snabbt. I såfall behöver man något som trycker till och plattar sanden hårt innan ridning. Där hästarna springer mycket är det jättetungt och djupt.
Nackdelen med för mjukt är ju att senorna börjar ta över kotornas jobb och det kan bli överansträngt. Variation är ju bra. Om man rider på sand ena dagen kan man rida på hårdare underlag andra dagen och kanske linda under "sandridningen".
Ju torrare desto lösare och tyngre. När den är blötare/fuktigare blir det bättre hårdhet och mer fastare.

Trots att våran travbana är mer eller mindre som ett 'dike' så är det faktiskt inte särskilt mycket vatten på den när det regnar. Finns bara två slaskiga ställen på hela banan, så vattnet verkar ledas bort lätt.

Angående om den fryser lätt så blir den stenhård när den väl frusit men tinar upp snabbt. Vet ej om den fryser lätt, har inte tänkt på det. Ser man till att sladda innan kylan kommer kan man klara av att rida där ändå.

Storleken på banan tycker jag är liten, men då utgår jag såklart mest ifrån mej själv. Borde bli svårt att hoppa och, jag som har travare under utbildning, skulle inte kunna galoppera. Knappt vi klarar det än på min 40*55 bana. Men det beror på hästen du rider.

Det är väl det jag kan komma på. Lycka till :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 359
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett