Sand i hage

Ebine

Trådstartare
Hur går man tillväga för att sanda sina hagar?
Tänker framförallt på att ha 2 hagar till vintertid med sand/ grus.
Måste man dränera??

Vad betalade ni? Hur fick ni tag i sanden/gruset??
Måste det vara någon speciellt sort eller det går bra med vilket som? (menar om det finns nån sort som inte är bra för hästen eller där leran lätt tränger sig igenom.)

Tacksam för svar!

Sv: Sand i hage

Sorry... jag har inte gjort det. Dock har jag gjort små "plattformar" vid öppningarna för att där inte ska bli så nertrampat. håller mkt bra och ger kusarna ngt att stå på eftersom de tvunget alltid ska stå vid öppningarna :)

använde grus och småstensblandning som jag sen plattade ner med maskin.

Sv: Sand i hage

Vi har gjort en budgetvariat i våra grushagar.

Skrapade bort all matjord o fyllde sen på ca 15-20 med självdränerande grus. Hagarna ligger i svag naturlig lutning o är placerade på den högre delen. Runt hagen har vi spikat på plankor som ett liten sarg för o hålla kvar grusen i hagen. Mellan hagarna (har en meter mellan dem) blir de som små diken o sen har vi en åker som gränsar på ena sidan som ligger en bit lägre i marknivå så de håller sig hyfsat torra o fina!

Detta håller naturligtvis inte i hur många år som helst men vi har haft våra i 6 år nu o bara fyllt på med lite grus vid behov, i år skrapade vi bort lite oxå där de trampat igenom lite lera så de blev sumpigt...

Hade jag haft råd så hade vi grävt bort ännu mera jord o sedan gjort riktig dränering + markduk o sen byggt upp dem med bärlager o gott om grus på toppen men drömma får man nog göra ett tag till ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar