Sand i bajset

Problematisk

Trådstartare
Hur är det nu man gör för att kolla om hästen har (mycket) sand i bajset?
Jag minns något om vatten och en plastpåse. Hur mycket bajs och hur mycket vatten?
Ska man skaka/röra/på annat sätt se till att det blandas ordentligt?
Hur ska påsen (eller använder man burk?) förvaras medans man låter det sätta sig?
Hur lång tid ska gå?
Hur vet man vad som är mycket sand?

Hur är det nu man gör för att kolla om hästen har (mycket) sand i bajset?
Jag minns något om vatten och en plastpåse. Hur mycket bajs och hur mycket vatten?
Ska man skaka/röra/på annat sätt se till att det blandas ordentligt?
Hur ska påsen (eller använder man burk?) förvaras medans man låter det sätta sig?
Hur lång tid ska gå?
Hur vet man vad som är mycket sand?

Ta några kottar, lägg i vatten (det blir ju lättare med tillräckligt med vatten, annars blir det bara gegga). Tar man plastpåse istället för burk är det lättare att känna sand på botten. Med burk är det lättare att se.

Låt det stå till det slammats upp.

Det du ser är hur mycket som kommer ut, inte vad som ev. finns i tarmarna.

Ta några kottar, lägg i vatten (det blir ju lättare med tillräckligt med vatten, annars blir det bara gegga). Tar man plastpåse istället för burk är det lättare att känna sand på botten. Med burk är det lättare att se.

Låt det stå till det slammats upp.

Det du ser är hur mycket som kommer ut, inte vad som ev. finns i tarmarna.

Okej, tack för förklaringen! Man ska alltså inte ha sönder bajspluttarna, utan bara vänta tills det slammats upp?

Okej, tack för förklaringen! Man ska alltså inte ha sönder bajspluttarna, utan bara vänta tills det slammats upp?
Om du tar en plasthandske istället för plastpåse/burk och använder ljummet vatten. Så löser det upp sig ganska fort men det går väldigt fort att gruset trillar ner i fingrarna på handskarna om det nu finns något.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 145
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 133
Senast: soom
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 820
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka