Sämre hovkvalitet*hur hade ni gjort?*

Sv: Sämre hovkvalitet*hur hade ni gjort?*

Ut och skritta på hårt underlag. Oftast bästa "medicinen" mot dålig hovkvalite´!

Detta är det bästa rådet! Ut och skritta! Länge, gärna ett par-tre timmar per dag! Då ska du se att hovarna sätter igång att växa!

Något jag tycker fungerar prima är örtblandningen Hoof & Health. Förut hette det Seaweed & Rosehips.

Min förra häst hade skitkassa hovar och det hjälpte en hel del :) De både växte mycket mer och blev mkt hårdare i kvaliteten.
Man såg verkligen skildnaden, och fort gick det också.

Det innehåller ganska mycket mineraler så man kan behöva justera den vanliga givan.

Senast ändrad av en moderator:

Lusern tror jag bara hjälper om hästen har brist på något, t.ex Kalcium som lusern är väldigt rikt på eller proteinbrist.

Tror du inte att det kan räcka med ett biotin tillskott? Dodson&Horrells Firm Foot är säkert bra, har aldrig provat det själv dock, men gillar deras produkter i allmänhet.

maxEglow använder jag på min häst som har urkassa hovar, funkade även på mitt gamla fullblod med rastypiska hovar... =)

något naturligt riskligrej tror jag, nyttigt iaf, med alla vitaminer och mineraler i samma, har inte sett en enda häst som inte gillar det, och det håller länge. riktigt prisvärt! tror de bytte namn till naturalglow nu för ett tag sen

Tack för svar.
Finns det inte någon riskliprodukt som räknas som doping? Minns dock inte vilken och varför.
/U

detta är nog itne dopingklassat, för det är någon elit dressyrryttare som marknadsför det

och nej, det är INTE mitavite som den tråden handlade om.. ska leta fram en länk =)

Jag är mest nyfiken, jag hittade enligt vitamite eller om det var minavite att det skulle vara liknande Natural glow fast billigare. Har ingen egen erfarenhet.
/U

Jag är mest nyfiken, jag hittade enligt vitamite eller om det var minavite att det skulle vara liknande Natural glow fast billigare. Har ingen egen erfarenhet.
/U

detta var ju den i trådlänken hon lagt upp, som verkade vara doping.. maxEglow e iaf inte dopingklassat vad jag vet =)

tack för länk, jag är alltid nyfiken på nya foder, låter ju fantastiskt bra. :)
/U

/U

Det är exakt samma foder ;) Samma tillverkare.....
Idag när importören av Natural Glo har dragit sig tillbaka så kostar Max E Glo lika mycket.......:crazy:

Men, jag instämmer till fullo, att det är ett kanonbra fodertillskott :bow:

nyponskal är alltså bra för hovarna? Vart köper man det?

Hälsokosten säljer nypon, där har jag köpt det. Det är bara de större butikerna som har de tyvärr, de som har "mat" oxå. Ganska billigt är det. :)

Min hovslagare säger att de studier han sett visar att tillskottsfodret Biotin är verkningslöst mot dåliga hovar.
Däremot sa han att de flesta hästar med dåliga hovar har en brist av A och D vitamin. Vilket jag tror finns i en liten mängd i Lucern så det är väl därför det kan hjälpa.
I alla fall har han sett skillnad på hovkvaliteén på de hästar som börjat få tillskott av A och D, redan på någon månad..
Ska själv börja ge tillskott på detta nu när han stallas in så får vi se om man märker någon skillnad.

Köper nyponskal från Borgeby Kryddgård. Billigt och bra!:bow:
Man ger ½ dl om dagen till stor häst, utblandat i maten, helst blött.

Liknande trådar

Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 338
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar