Sämre hovkvalitet*hur hade ni gjort?*

Nikki o Fabian

Trådstartare
Fabian har fått lite sämre hovar tycker jag. Han har alltid haft fina hela hovar dom 6 åren jag har haft honom men det senaste året har dom blivit sämre(en bakhov som gått sönder lite vid sömmen).
Den skillnaden jag har gjort i hans foder(för ett år sen) är att jag slutade ge honom alger från Dodson&Horrell och började istället ge SteelJoint. Varför jag började med SJ var för att det lät som om att det skulle passa hans kotor och sen skulle det vara bra för hovkvaliten oxå(såg dock igår att för bättre hovkvalitet så ska man ge 100g o inte 70g som jag ger Fabbe nu.

Så frågan är:
Kan man ge både alger och SJ tillsammans?
Ska jag öka upp dosen på SJ:n till 100g o se om det blir någon bättring?
Ska jag skippa SJ:n o gå tillbaka till algerna bara?
Eller ska jag testa Dodson&Horrells Firm Foot med nypon och alger i?

Kan det inte vara negativt att ge nypon?

Många frågor, hoppas på lite tankar från er.

Sv: Sämre hovkvalitet*hur hade ni gjort?*

Min gubbe, med både dåliga hovar och leder, får nyponskal, ½ dl per dag. +1 mått Kiselgur, 1 mått "ÖB" Biotin. Får även antingen LitoVet, BioGlucomin eller Flexijoint för lederna.

Gillar ej SJ pga "biverkningarna"...:mad:

Nej jag tror inte att det är den enda förändringen som skett, hur är det med hovvården? Har något förändrats där? Foder, fysiska felaktigheter såsom blockeringar mm? Tyvärr så hänger inte allt på ett fodertillskott, det finns något mer.

Hovvården är det inget fel på, han har fått världens bästa hovslagare som har gjort underverk med honom.
Grejjen är att han inte har haft några som helst tappskor den tiden jag har haft honom(jo två st på 5 år), men sen när vi flyttade till en annan del av landet var vi ju tvugna att byta hovis(haft samma sen den dagen jag fick hem honom) och det var då det började, han tappade skor emellanåt vilket jag blev förvånad över. Vi flyttade tillbaka till sthlm och han fick yttligare en ny hovis som skodde honom i ca 6 mån, efter sista gången hon skodde honom så blev han halt. Hans fötter var förstörda, för hårt verkade, dåliga vinklar osv. Jag visste inte vad jag skulle ta mej till, hur skulle detta nu bli bra, om man inte kan lita på att utbildade personer som tar en massa betalt för att sko hästen???? Då kom jag i kontakt med min nuvarande hovis som har hjälpt Fabian till att få hovarna o börja växa igen och våga gå på fötterna, fixat med vinklar osv.
Alltså han står i ett stort stall med 30 hästar så höet är det ganska stor varriation på då det går åt fort och vi hästägare får själva ta analys på höet och det har tydligen varrierat ganska bra på värdena, jag själv har dock inte deltagit förutom att jag tog en analys när vi flyttade dit (för ett år sen) och räknade foderstaten på det. Nu har jag dock bett om att få vara med så jag kan kolla upp foderstaten igen och hålla mej uppdaterad så fort det byts hö.

I övrigt är det inte någon större skillnad mot förr, han tränas som vanligt. Men när jag säger det där så börjar jag tänka lite, han har ju som sagt var gjort stora framsteg pga nuvarande hovis, alltså han jobbar verkligen på, tar ut steget och är pigg och glad, kanske han sätter en större belastning på hovarna nu än förr trots att jag tycker vi gör ungefär samma som alltid?

Nu är inte hovarna för jäkla dåliga(som det kanske låter) men jag tycker att hovarna ska vara hela för att må bra och en hov är lite trasig i nederkanten och jag vill ju hinna stoppa det hela innan det går för långt.

Kanske du har nått tips?

Min gubbe, med både dåliga hovar och leder, får nyponskal, ½ dl per dag. +1 mått Kiselgur, 1 mått "ÖB" Biotin. Får även antingen LitoVet, BioGlucomin eller Flexijoint för lederna.

Gillar ej SJ pga "biverkningarna"...:mad:

Vad är det för biverkningar du pratar om?

Om jag inte mins fel så har väl steel joint, en ganska olämplig kvot mellan Ca/P... ?

Mitt fullblod hade extremt dåliga hovar när han kom till mig.
Det gick inte att sko, när man spännde sömmen så lossnade skon, hovarna var som papper. de bara fnasade sönder.
Så med hjälp utav veterinär samt klinikhovslagare så är han nu riktigt fin mot vad han var då.
Och under den här tiden gav jag honom Enzion och kiselgur. Samt maserade hovarna med kornokresin.

Enzionet är ganska dyrt, kostar ca 500kr för en hink och man bör använda det minst 1/2 år för att märka skillnad.
Men på min gjorde detta undervärk.

Nordisen hade dåliga hovar men vanligt biotin fixade det. Hyfsat billigt också, köper billigaste burken på citygross (har bäst värden har jag för mig när jag kollade ;) ger två mått var till våra två hästar och det räcker en månad om inte mer..

Nr jag har haft häst med "dålig hovkvalité" har jag gett BioGlucomin och Lusern. Efter en tid har hovslagaren varit mycket nöjd med hovrna!

Jag gav enzion till min häst efter en kraftig hålvägg. Hovarna växte i rekordfart men hovarna i sig har inte fått bättre kvalité, snarare svärt om. Nu faller de isär mer och flisar sig.

Det behöver ju inte bli så på alla hästar, men man ska inte ta för givet att det fungerar.

Min gubbe vägrade äta SJ. Gick inte ens att blanda en tsk i betforn...:laugh:
Så han får äta kiselgur, nyponskal och biotin.

Svarar på flera inägg här....

Kvoten mellan kalcium och forsfor bör ligga mellan 1,2-1,8.

Den får aldrig ligga under 1,1 till några hästar.

Om hästen får för mycket fosfor i förhållande till kalcium, uppstår kalciumbrist då smältbarheten hos kalcium försämras.

För mycket fosfor i förhållande till kalcium är mindre allvarligt. Vuxna hästar kan utan problem klara en kvot på 3,1. Har ett överskott av kalcium i maten är det mycket viktigt att minimibehovet av fosfor är uppfyllt, då gör överskottet ingenting.

SttelJoints analysgaranti/kg ser ut så här
Kalcium 16 %
Vitamin A 290 000 IE
Magnesium 9,5 %
Vitamin D3 29 000 IE
Kisel 6 %
Vitamin C 920 mg
Fosfor 0.03 %
Bor 20 mg
Aska 20 %
Zink 0,005 %
Koppar 0,002 %
Natrium 0,02 %

Det tar mellan 9-12 månader för en hov at nybildas helt - så en dålig hovkvalitét rättas inte till på ett nafs precis.

Återgå till algerna - som du vet fungerade bra till din kuse.

Ut och skritta på hårt underlag. Oftast bästa "medicinen" mot dålig hovkvalite´!

Nr jag har haft häst med "dålig hovkvalité" har jag gett BioGlucomin och Lusern. Efter en tid har hovslagaren varit mycket nöjd med hovrna!

Jag har också hört att lucerne ska hjälpa, men vilka mängder pratar vi om och vad är det i lucernet som är verksamt?
/U

Jag har läst mycket positivt om Dodson&Horrells Firm Foot med nypon och alger, men hur mycket ger man/dag?
U

Liknande trådar

Hästvård *bilder längst ner på sidan* Nu sitter jag och känner att jag behöver lite hjälp för att komma någon vart. Jag vill höra folks åsikter...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
21 338
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar