Sämre blodcirkulation i ett ben ??

Tuvisen

Trådstartare
När vi släppte min häst på gräs första gågen i år var typ i början av maj så fick han gallor i alla benen, fick dock en lite större och lite hårdare galla på v.f kota än på det högra benet. Vi red på och han kändes inte halt lr så men vi bestämde oss för att ta ut en vet för att kolla gallorna för hade longerat han och han gick inte helt rent, men hästen hade även fått ett sår på v.f vid kronranden 5 dagar innan vet kom. Det hade sett fint ut, han hade varit lite svullen så vi hade inte ridit sen han fick såret. Iaf när vet kom så visade sig att han var halt pga. såret att det antagligen hade gått in till sidoligamentfästet och gallorna trodde han bara var gräsgallor för de är ju på alla benen. Iaf så skulle hästen nu vila 4 veckor och stå i liten sjukhage under de veckorna fick han gå och beta ca. 2 h per dag. under den tiden minskade gallorna men hade fortfarande lite mer i v.f kota. Han blev iaf friskförklard för typ 1 ½vecka sen och fick då börja gå mer på gräs. Fick gå på gräs 4 h i typ 5-6 dagar och går nu 6 h per dag, gallorna ökade då i alla benen redan första dagen och har varit så sen dess. Gallan blir inte större när man rider, den brukar gå ner och bli lite mjukare.
Men han har tidigare haft knä och kot ledsinflamtion i v.f och sen det där såret nu , så tänkte om det kan ha gjort att han har sämre blodcirkulation i det benet ?? och det är därför gallan inte försvinner... för han har som sagt haft den mer eller mindre i 2 månader, och vet gjorde även böjprov när han var ute och kollade han, så han borde inte ha något i benet.
Han har för övrigt dålig blodcirkulation i benen, blir väldigt lätt gallig i benen.

Någon som vet om det kan vara så eller har nån ide för att få igång blodcirkulationen i benet. :)

Sv: Sämre blodcirkulation i ett ben ??

ingen som vet ???

Provade att trava på banan idag och i vänster varv gick han jätte bra men sen i höger varv såg jag hur han började hoppa i hörnen, sedan på volten blev det ännu värre.
Provade då att rida först på volt i vänster varv, går jätte fint böt sedan till höger varv börjar på en gång hoppa, såg även ut som han tog kortare steg i höger varvet. Tror han kan ha fått någon muskelspänning någonstans för han gick ju igenom böjprov förra onsdagen och vet sa även att han var lite obalanserad i höger varv. Så får väl ringa vår ET ¨å hon får komma ut och kolla på pollen... När en sak blir bra blir det fle på en annan :grin:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
2 049
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?