Samplantera orkideer?

_Maria_

Trådstartare
Jag har rätt många orkideer..typ 8 st. 1 blommar för tillfället så den står för sig själv på en hedersplats :)
Alla står i den plastkruka dom köpts i. Jag tycker orkidéer ser rätt mesiga ut när dom står för sig själva 1 och 1. Jällefall när dom inte blommar..Sen ser det kanske inte jättefint ut att dom står i sina plastkrukor men har ingen lust att köpa 8 nya krukor.

Såå..jag har en idé om att samplantera allihopa på något vis. Har en rätt stor vid "äggakorg" som inte är så djup. Tänkte om man lägger kokosfibermatta i botten och på kanterna sen planterar man orkideerna i med lite sån där barkjord. Vad tros om det??

Så kan man sätta korgen på en skänk eller byrå, i fönsterna är det fullt;) En bricka under korgen kan ju vara bra också.

Har googlat för att kunna hitta sån kokosfibermatta men hittar inget? Vet någon vart det finns?

Sv: Samplantera orkideer?

Jag har samplanterat fem stycken i en plastbytta, modell bred och låg salladsskål. Verkar funka bättre än att ha de separat, de håller fukten i jorden/barken längre.

Ok ja jag har också tänkt att dom borde trivas ihop. Här du hål i botten på salladsskålen?

Nej, inget hål (och ingen bild just nu). Skvätter på lite vatten då och då, men sparsamt för att inte råka skapa en sjö i botten på skålen. Hittills har det gått hyfsat. Funderar på att ta en djupare skål och ha leca-kulor i botten, och så bark och orkidéjord ovanpå det. Då kan det bli en liten sjö ibland utan att kräken drunknar. :D

Vad är det för orkidéer?
Phalaenopsis, brudorkidé, är en epifyt och brukar uppskatta att få sol på rötterna (därav den genomskinliga krukan). Den gör sig dessutom väldigt bra i amplar om man låter den hänga fritt. Ger en lite ny upplevelse av växten.
De går utmärkt att plantera ihop, men inte för tätt. Rötterna behöver lite ljus och luft. Man kan ju lägga några ovan jord, det brukar vara uppskattat.

Jag har just nu min brudorkidé i en gammal glasburk. Botten fylld med småsten, sedan ett lager lekakulor och därefter orkidéjord (egentligen hade det varit bättre med kompost, i och med att den är en epifyt, men jag köpte fel..). Den står en bit in i rummet, på ett så smickrande ställe som subwoofern till hemmabiosystemet i ett hörne :D Den verkar trivas, men tyvärr är katten väldigt förtjust i att greja med bladen och har gjort en hel del revor i bladen.. Får väl se om den återhämtar sig.
Hade jag haft flera hade jag utan att tveka planterat dem ihop. Bladrosetterna är ju så tråkiga :p

Jag har satt 2 miniorkidéer i 2 dricksglas och de vattnas när barken ser torr ut. Då fyller jag 1/3 av glasen i blöt (upp över rötter och allt) men sen står de i solfönster och barken fuktas uppåt när vattnet dunstar förbi. De har nog vant sig för de trivs så!

Men kan ju vara svårare att torka ur en större bytta om man råkar fylla för mycket vatten..

Jag har alla plastkrukorna i ytterkrukor. De får nog med ljus på det av rötterna som sticker ut ovan jorden/sticker ut ur krukan. Aldrig lyckats döda en orkidé i kruka, däremot förökar dom sig :D (bäbisorkidé på blomstängel)

Då får ju rötterna ljus ;) Det är vanligt att man gör så, låter några rötter vara ovan jord.
Jag vet många som håller sina phalenopsis vid liv utan att rötterna får något ljus, så visst klarar de det. Men de tycker om att sola rötterna. Hybriderna vi köper i vanliga affärer här i Sverige är förmodligen tåligare också.

Ja, jag är lite nörd när det kommer till växter i hemmet :p

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större...
Svar
0
· Visningar
2 209
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Har några exempel på fula krukväxter som jag inte har hjärta att slänga på dynghögen.. En sk. Nattens Drottning. Den har behagat...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka