Sammanväxningar mellan kotorna, ej kissing spines

super

Trådstartare
Vid senaste besöket på klinik så upptäcktes det att min häst har sammanväxningar nere vid själva kotorna och på både över och undersida, alltså inte kissing spines som sitter i ryggkotpelarna. Det här är tydligen mycket ovanligt och dom få fall som finns har varit på travhästar. :confused:

Jag blev djupt chockad då Super var röntgad i ryggen för 6 år sedan pga återkommande ryggproblem och fick då svaret att han var jätte gles och fin mellan ryggkotpelarna. När jag nu fick detta besked så ifrågasatte jag det genast varför jag inte fick reda på detta för 6 år sedan och fick då svaret att tekniken för att se så djupt inte fanns då. :cry:

Jag pratade med en kompis vars hund har liknande samanväxningar. Tydligen så är det ganska så vanligt på hundar och beror, som jag förstår det, på att dom har för glest mellan kotorna och därmed är överrörliga så kroppen försvarar sig i vissa fall med att bygga sk bryggor mellan kotorna.

Är det någon annan som råkat ut för samma sak, eller hört talas om liknande fall, hur har det i så fall gått?

Vid nästa besök ska jag få ett träningsschema och förhoppningsvis lite mer svar, men jag känner mig ganska desperat. Vet sa att enda schansen var att försöka hålla musklerna i skick, så därför har jag nu beställt ett back on track täcke, hoppas att det hjälper. :crazy:

Sv: Sammanväxningar mellan kotorna, ej kissing spines

Ingen som varit eller hört om något liknande :cry:

Uppdatering :idea:

Har nu varit hos vet för 5e gången och han är "friskförklarad" :banana:

Fick rida honom på kliniken under översikt av veterinären. Otroligt nog så gick han som om han hade blivit tränad dagen innan, jättefin och mjuk, det var så kul att få sitta i sadeln igen :banana: :banana: :banana:

Han har ju sina sammanväxningar och dom går ju aldrig bort men vet bedömde att han nu är ohalt och inte längre öm i sin muskulatur så nu är det bara att köra på :bump:

Ska dock kollas minst var 6e månad, så han inte får tillbaka inflammationen i muskulaturen. Dyrt men det är han definitivt värd :bow:

Är såååå glaad var bara tvungen att berätta :bump: :bump:

Jag pratade med en kompis vars hund har liknande samanväxningar. Tydligen så är det ganska så vanligt på hundar och beror, som jag förstår det, på att dom har för glest mellan kotorna och därmed är överrörliga så kroppen försvarar sig i vissa fall med att bygga sk bryggor mellan kotorna.

Det kallas för spondylos, mer ovanligt på hästar men kan förekomma vid skador i ryggen och då ffa på skadat ställe och alltså inte i hela ryggen.
För att undvika så att kroppen bildar ett ytterligare skydd, nämligen sammanväxningar av tornutskotten ska du absolut följa veterinärs råd och jobba med ryggmusklerna, sträcka och stärka rygg och dess överlinje. Tömkörning är effektivt, det är också viktigt att ALLTID hålla koll på sadeln den får inte bli för trång, sned eller annat som hindrar hästens rygg.

Lycka till, hoppas det fortsätter i positiva anda.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka