Sammanfogad tråd om att toppa formen/förbättra sina resultat

Jaffa83

Trådstartare
Jag har sex veckor på mig för toppa formen till en kvaltävling för Fjordhäst SM. Två senaste helgerna har jag ridit LA:1 med 46 och 48%. Har nån LA:1 tävling kvar och även en LC:2 att rida. Funderar att åka på en LB:1 oxå i brist på LA:1.

Nu till min fråga hur skall jag lägga upp träningen. Rida mycket för tränare vet jag men behöver mer tips.

Hästen i fråga är fjordis 23 år på pappret. Vi har ett 30 tal dressyrprogram bakom oss så rutin har vi. Mer finns på hans sida http:gustens.hovar.com

/Linda

Sv: Toppa formen på sex veckor!

Vad har du fått för kritik då? Vad är det för procent du ska uppnå? Allt under 50% är ju direkt underkänt, så det borde inte vara så svårt att få upp poängen.

Mitt tips är att ta en titt på protokollen och fundera igenom riktigt noga vad som är viktigast att träna/förbättra. Rid systematiskt, bestäm dig för ett mål för varje pass. Ta varje chans du får att träna.

Jag och Bellisen höjde oss 4 procent på ett träningspass. Och det var ett pass när vi skrittade i skogen och la in runt 70 halter. :o Sen bytte vi ut 5:orna till 7:or och så var det fixat.

Så man får vara lite taktiskt. Det mesta ger ju vartannat. men som sagt, rid systematiskt, ha mål och se till att det händer något varje pass! :idea:

:idea: jag såg dig rida i helgen :) jättesöt häst har du

läs igenom kritiken från domaren, kanske är det något speciellt som flera domare har anmärkt på. diskutera kritiken med din tränare så att ni tillsammans kan lägga upp en plan på hur det ska förbättras

Förbättra dressyrresultat

Red LB:1 2003 idag på gymnasiet idag coh fick endast 47,7%. För att bli godkänd ska man väl ändå ha 55%?

Kommer att få två gånger till att rida upp och klara provet. Men nu skulle jag vilja ha tips på vad man ska tänka på när man rider dressyrprogrammet så att jag kan klara det nästa gång.

Fick nog sämst poäng på övergångar, ökningar och sitsen...

Tacksam för svar!

Sv: Förbättra dressyrresultat

Rid ordentliga vägar. Rid ut i hörnen och se till att du rider jämna bågar i serpentinerna. Rid från bokstav till bokstav i snett igenom. Visa övergångarna, även om du inte får till ngn mellantrav så minska traven i några steg efter längningen därefter rider du på framåt igen. Rid rakt på medellinjen, se vägarna framför dig. Var stolt - då sitter du antagligen bättre också.
På´t igen bara ;)

Vet ju inte vad du har för problem med sitsen (skänklarna, handen mm) men rida utan stigbyglrna är alltid bra :p Var noga med att det blir mjuka övergångar, i ökningarna kan du minska jättemkt i hörnet innan och efter, då ser det ut som att det är mer skillnad, och det är skillnaden på arbetstraven och mellantraven som domaren vill se. Rid MYCKET nogranna vägar också, det får man bra poäng på.

PrinceFair skrev:
:idea: jag såg dig rida i helgen :) jättesöt häst har du
PrinceFair skrev:
:

Va roligt, tävlade du oxå eller var du bara publik?

Jag skall sitta och jämföra protokoll för se om jag hittar nått som alltid är dåligt. Sänkelvikningarna och förvända galoppen är två svaga punkter som jag vet om men skall kolla efter mer. Skall oxå få rida stallägarens c-ponny på lektion på måndag, det blir nyttigt. Skall försöka få nån att fota så man kan se på bildr hur det ser ut. Både då jag rider c-ponnyn och Gusten.

/Linda

Ser att du har väldigt varierande poäng, nästan på 20 % ibland!

Studera och se vad dom tyckte gick bra när det gick bra!

Ridvägarna som sagt... Klart enklaste sättet att skarapa ihop en hel del poäng utan att det spelar någon roll vilken häst du rider. lycka till

Tänk att rida hela tiden och inte bara sitta och styra, det gör jättemycket.
De flesta idag som tävlar dressyr slarvar med vägarna, rid ut ordentligt i hörnorna, vänd upp på medellinjen i tid, var noga med punkterna o.s.v.
Lycka till!

Sv: Sammanfogad tråd om att toppa formen/förbättra sina resultat

Tack för alla tips. :bow:

Tyvärr så blev det ett oplanerat avbrott i träningen. Gusten blev ofräsch och en Equiterapeut hittade en låsning iländryggen. Så just nu skrittar vi bara och jobbar med övningar för få loss låsningen.

/Linda

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 044
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 813
Hästmänniskan Hej! Okej, jag varnar er för ett långt inlägg. Jag är i en lite knepig situation och behöver lite åsikter och råd, och jag tänkte...
Svar
12
· Visningar
2 524
Senast: Pathmaker
·
Dressyr vet eg. inte om den här tråden ska ligga här eller någon annanstans, moderator får flytta den om den ligger helt fel. jag har...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 784
Senast: lektra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka