Samma utrustning till alla hästar

L

LisaSvensson

Hej!

Anväder ni samma utrustning på era hästar?
Sadel, träns osv?

Jag hr två skimmlar en har jag brunt till och den andra svart...är det helt galet??

Så använder ni samma utrustning till alla era hästar??

Tacksam för svar:)

Kram

Sv: Samma utrustning till alla hästar

Just nu har jag inte två hästar för den ena är utlånad på foder men under den tiden jag hade det så hade dom bara samma sadel, allt annat hade dom olika.

Hej! När jag hade två pållar i träning och tävling (nu har jag sålt den ena) så hade de var sin utrustning, men mest för att min mamma hjälpte mig att rida. Så de hade var sin sadel, men kunde eg. ha samma om jag ville. Och då hade jag en brun och en svart utrustning, mkt dumt enl. mig, för nu har jag brunt till den jag har kvar. Man har ett jättefint SVART dyon träns med matchande HG bricoll till för ca 5000:-.... Suck om det ändå hade vart svart:angel:

Jag har samma sadel till mina två. Men sedan passar inte utrustningen alls (storleksmässigt) Träns, Skydd, Täcken, Grimmor osv har dom olika. Endast sadel är samma, men inte mkt längre då lilla donnan växer fortfarande. :D

Jag använder samma sadel på mina hästar, dels för att vi inte har råd med en ny och dels för att den gamla sadeln jag har är alldeles för liten.

har olika utrustning till mina, iof är den ena ponny och den andra storhäst så det skulle nog inte funka att ha samma ändå.
fast sadeln använder jag till båda bara för att den är mkt skönare än ponnyns egna.
nu när jag köper en till häst kommer den oxå få egen utrustning..

*kl*
Då undrar jag bara om ni som har samma sadel på era hästar, om ni kollat sadeln eller så? För oftast ser ju hästar olika ut i ryggen. :p Bara en tanke.

Mina hästar har allt "eget".
Dock har de "vardags" tränsen tilsammans och delar på ( 6 st ) då jag har olika bett påsatta på de tränsen och orkar inte byta och så... sedan har de varsitt tävlings träns.. benskydden delar de inte heller på då passformen kan bli olika...

Tack för alla svar:)

Hur gör ni med resten ut av allt då??
*Täcken
*Benskydd
*Schabrak
*Träns
*Bett
*Förbyglar osv...

Eftersom den ena är en häst och den andra en ponny så har de olika saker.

*Täcken - Egna men kan få låna tävlingstäcken och så av varandra.
*Benskydd - Egna
*Schabrak - Delar men de har vissa som är "egna"
*Träns - Några egna och några de delar på
*Bett - Alla bett är ju till båda lixom....
*Förbyglar osv... - Egna

alla mina hästar har olika träns, de hästar som har brun utrustning delar på en brunsadel och de med svartutrustning delar på en svart sadel.
Tävlingsskydd har de olika men hemma använder vi tre par skydd, alla likadana så de använder allihop.

Alla har egna täcken, grimmor martingalar,mm sen delar de på schabrak, paddar, transportskydd

nepp, de gör jag inte. mina d-ponnyer är heeelt olika byggda, så de är helt omöjligt för dem att dela sadel. min storhäst som jag hoppas att jag får hem snart kommer också få en egen sadel eftersom att han är mkt större än ponnyerna, + att jag nog kommer behöva en sadel som ger ganska mkt stöd, iaf i början, och de har jag inte på dem sadlarna jag har till ponnyerna!

*Täcken - ponnyerna har ju förstås egna täcken som dem BEHÖVER, alltså stalltäcken, vintertäcken, regntäcken osv... Tävlingstäcken, ländtäcken osv delar dem på, fast jag har några i dubbel uppsättning också, mest för att det är så fint när dem är likadant klädda när man åker iväg med båda två samtidigt :p. Den ena drar 115-125 i täcken och den andra 125-135 så de funkar ju att dem delar "fintäcken" som inte sitter på så länge och inte utsätts för haglek eller rullande i boxen...

Storhästen är mkt större, drar nog 145-155 i täcken skulle jag tippa på, så han kommer ju få eget... Oh no, stackars mej som måste shoppa täcken :angel:

*Benskydd Dem har varsin uppsättning tävlingsskydd och varsin uppsättning träningsskydd, som jag inte kör emellan dem, däremot har jag massvis av slarvskydd som jag brukar rida med hemma och där blandas det hejvilt :p storhästen får väl egna tävlingsskydd + träningsskydd, sen får han använda så mkt som möjligt av ponnyernas hemmaskydd, fast jag lindar mest i alla fall...

*Schabrak Delar dem på... Har ju d-ponnyer så jag har kunnat köpa fullstrl på en del schabrak, så dem kan storhästen också ha.

*Träns Jag är matchingsnörd och den ena hästen har svart och den andra rödbrunt, storhästen ska få mörkbruna grejer, så nej, jag ser till att dem har egna grejer :p har ett hemmaträns och ett tävlingsträns till varje häst!

*Bett Ponnyerna har samma strl, så dem delar, funkar bra på ungefär samma bett också. Den stora hästen vet jag inte vad jag ska rida på och jag vet inte bettstrl heller ännu, så jag kan inte svara...

*Förbyglar osv... Har sålt av dem flesta, har sadlar som ligger bra istället. Tycker det är fult med massa grejer :o. Ponnyerna går dessutom bäst utan martingal, storhästen har en som jag köpte för ett tag sedan för att den var så snygg :p

Mina hästar har eget av allt och eftersom jag är matchningsskadad när det gäller utetäcken, stalltäcken, grimmor osv så har de likadana, jag har alltså en uppsättning av 2 i mycket :angel:

När det gäller ridutrustning har de olika saker, delar möjligtvis på tränset som hackamoret sitter på. Transporttäcken och transportskydd har de också eget, självklart då i olika färger :D

Självklart har hästarna "sin" utrustning, ibland kan jag låna något schabrak från den ena till den andra, men aldrig att jag skulle ha samma täcken tex. och sadlarna kan de inte ha varandras.

mina hästar har samma sadel och samma slit ich slängskydd annars har de bara egna saker. Ska även köpa en sadel till men mest för det är mer praktiskt att de har vars en sadel..

Det enda tanterna här hemma kan låna av varandra är schabraken. Annars så har de eget av allt. De har olika storlekar i allt (ena har x-full, 12,5 och 155 och den andra har cob, 11,5 och 135) så de skulle inte kunna låna något av varandra heller.

De som kan delar på sadel (e egentligen bara en som har en egen sadel), har fyra sadlar (två hopp, två dressyr) till fyra hästar.

*Täcken : Egna, förrutom tävlingstäcken som de delar på.
*Benskydd : Egna
*Schabrak : Delar på alla
*Träns : Egna
*Bett : Egna
*Förbyglar osv.. : Egna

*Sadel Använder en sadel till alla 3, har även en till som två av dem kan ha om mamma ska rida samtidigt.
*Täcken De delar på täcken just nu när det inte finns 3 uppsättningar av täcken (en häst är ganska ny) men annars delar de bara på tävlingstäcken (de alla kan ha, är ganska olika storlekar på)
*Benskydd De delar på alla skydden, förutom ett par som är så stora att bara jättehästen kan ha dem...
*Schabrak Delas
*Träns 2 av dem rids med samma träns och en har ett eget pga olika bett.
*Bett Delas
*Förbyglar osv... Delas

Hej!
Anväder ni samma utrustning på era hästar?
Sadel, träns osv?
Jag hr två skimmlar en har jag brunt till och den andra svart...är det helt galet??
Så använder ni samma utrustning till alla era hästar??

Ja om det passar. Med 4 olika som ska ridas av samma ryttare så är det en fördel när sadeln passar flera. Vi har några olika sadlar att välja på ändå.

Till tävling så kan vi titta så att färger osv ser bra ut. :angel:

Träns tar vi efter vilket bett vi väljer. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: dukie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka