Samma stam - olika papper

N

Nina01

Hejsan,

Jag har en 06:a (sto) och en 07:a (hingst) med samma stam men olika papper.

Bada ar efter Quite Easy - Littlie Boy - Ej godk. xx - Hurricane xx

Jag vet inte riktigt vad som ar ratt eftersom jag blir fundersam over att Hurricane ligger i 4:e led. (Forstog som det spelar roll) Att det ar ett sto och en hingst borde val inte gora ngn skillnad...

Har ocksa forstatt att dessa inte kan ga folvisning men hur ar det med 3-ars, kvalite och Breeders (Falttavlan - forhoppningsvis)?

Nar jag anda skriver har jag en tredje fraga, varfor visas prel. BLUP index for sto't men inte for hingsten?


Tacksam for svar.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Blup visas alltid på ston men inte på andra hingstar än avelshingstar.

Båda hästarna borde ha fått vita papper, vilka färger har de?
 
Sv: Samma stam - olika papper

06:an fick vita och 07:an grona...
 
Sv: Samma stam - olika papper

Blup visas inte alltid på ston. På blup.se står att de måste ha en visad avkomma eller själva vara visade för att få blup. Mitt sto -07 har till exempel inget.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Nar man val fatt papprena. Kan ASVH angra sig?
 
Sv: Samma stam - olika papper

Mitt sto har en "preleminar indexprofil" och ar inte visad (heller ingen avkomma)... kan det ha att gora med manga visade syskon? Har for mig jag laste ngt om det ngn stans.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Då borde min också ha det.

Däremot har min en pappa utan index, det kanske spelar in?
 
Sv: Samma stam - olika papper

Hur 07-an kunde få gröna förstår jag inte. De ska ha vita med raskod 04 och ett löpnummer som börjar på 6.

Är det den icke godkände hingsten som är e Hurricane eller är det någon som varit godkänd för fullblodsavel men inte för halvblodsavel så att ASVH har omvärderat honom?
 
Sv: Samma stam - olika papper

Det har jag faktiskt inte tänkt på!

Har förutsatt att eftersom min hästs mamma som aldrig är visad och ej stamboksberättigad har blup så har alla ston det, men mitt sto är visad på kvaliten så då är det därför.
 
Sv: Samma stam - olika papper

men enligt blup.se så har de ju raskod 4 och löpnummer som börjar på 6 båda två?!? :confused: då borde de ju ha vita papper båda två?! konstigt..
 
Sv: Samma stam - olika papper

Ja, jag vet att hon har gröna för det är jag som har fött upp henne :rofl:. Men jag blev förvånad över det.
 
Sv: Samma stam - olika papper

Det beror väl på hur morfadern värderas. Han är väl inte godkänd vad jag förstår, förutom då att alla avelsvärderade arabhingstar är godkända inom arabaveln, men hur ser angloföreningen på det?
 
Sv: Samma stam - olika papper

Då anser alltså att alla araber som är godkända av arabhästföreningen också är godkända av dem?
 
Sv: Samma stam - olika papper

Morfar var ej gk för angloavel, mamman är reggad i deras b-register. Men som du säger är han ju "godkänd" för arab eftersom alla är det... han löste dock ingen licens det året mamman är tillverkad. Jag vet inte hur ASVH resonerar.
 
Sv: Samma stam - olika papper

...men du ser ut att vara skåning ju *förklara sambandet för en vilsen*?
 

Liknande trådar

A
  • Låst
Avel Eftersom föltiderna nu har börjat på riktigt så vore det ju trevligt om den gamla tråden får sig en nystart! Februari: 4:e Ox...
Svar
16
· Visningar
3 718
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp