Samma i norr och söder?

M

Mariiee

Har tänkt på en sak nu ett tag. Tävlar min ponny i dressyr och innan det tävlade min syster ponnyn i dressyr. Jag har tänkt om det är samma att tävla i sthlm och där ikring som att tävla här uppe? tävlar då i norrbotten, typ lule, boden, älvsyn, pite, råne osv.
-Här uppe så kollar dom oftast bara vacc. kan hända att dom kollar licenser nångång.
-Vi har aldrig veterinärbesiktinig.
-Dom kollar aldrig vad man har för grejer, har sett folk med för långa sporrar osv.

Är dom nogrannare där nere eller är det såhär slarvigt?

Har även tänkt på det, hur många startande har ni ungefär i varje klass på tävling? Har hört att alla som vill inte får tävla, är det alltid så eller är det en överdrift?

Sv: Samma i norr och söder?

Jag bor i Stockholm. Alla tävlingar jag har varit på kontrollerat dessa saker extremt. Vacc kollas alltid, licenser och vet. besiktning.

Vet inte om det skiljer i olika delar av landet, det är nog olika på olika klubbar oavsett geografi.

vad det gäller licens så har många klubbar ett dataprogram där man laddar hem licensfiler (alltså på alla dom som betalt in till ridsportsförbundet) alltså vet vi innan på dom flesta om det är betalt eller inte, behöver därför det inte visas upp mer än vid stickprovskontroll. (kanske är däför ni inte behöver visa er licens)

Om man ser att någon har fel sporrar eller spölängd: Gå till överdomaren och påpeka det.

Veterinärbesiktning har man inte på dressyr tävlingar.

Vi brukar få lotta bort mellan 10-30 starter ibland.
Kul som arrangör att få fulla klasser, men synd om dom som inte kom med

Jag bor i Stockholm. Alla tävlingar jag har varit på kontrollerat dessa saker extremt. Vacc kollas alltid, licenser och vet. besiktning.

Var har du tävlat, veterinärbesiktning på dressyrtävling är väl bara på interntionella tävlingar?;)

Anmäler man genom datan finns licensgrejjset redan och då behövs det inte kollas.
Veterinärbesiktning har man bara på hoppning och intrenationellt (redan sagt)
Det är inte de tävlingsansvariga som ska hålla koll på grejjer, det är om du ser nån med t ex för långa sporrar kan du gå och anmäla det, så får de en varning/utesluts.

Fast en gång när jag var bara lite längre ner och tävlade ropade dom ut flera gånger i högtalarna och påminde om att spöt endast fick vara 100cm på ponny och 110 på häst. hade inte enns haft nån aning om detta förut (fick springa och klippa av mitt..)

Det är ju synd att det här uppe är så få starter att det iband är intsällt, men ändå skönt att man aldrig riskerar att bli bortlottad. Att dom lottar bort beror ju på att domarna endast för dömma 40 starter/dag.

Har även tänkt på det, hur många startande har ni ungefär i varje klass på tävling? Har hört att alla som vill inte får tävla, är det alltid så eller är det en överdrift?

I Sthlm är det för det mesta fulla klasser (och bortlottningar). Vid få tillfällen är det små startfält, men det beror i så fall på att flera tävlingar ligger på samma dag.

Det behövs fler klubbar som arrangerar ponnydressyr i Sthlm, regionala och nationella tävlingar är ytterst få.

På de tävlingar jag har varit på så har de kontrollerat allt som ska kollas och om någon haft utrustning som man inte fått ha så har antingen domaren eller någon annan sagt till.
Kan tillägga att jag aldrig tävlat längre ner än Sundsvall.

Något som jag däremot har hört, men som kanske inte hör hit, är att domarna i södra Sverige ger högre poäng? :confused: Dock har jag hört vissa som sagt tvärtom, så egentligen kanske de ligger lika, jag vet inte :D

där är du inne på en intressant sak.
en kompis till mej som tävlade påponny förut, är några år sen hon var i ponnycirkusen men åkte mkt söderut då, sa att de är mkt lättare att vinna och få bra % söderut än norrut.

Så tror jag också att det är, högre poäng söderut altså.

Vi sålde ju min ponny till skåne och han fick samma % där med sin nya 9åriga ryttare som han fick med mig.. det känns kanske lite konstigt. Fast det var bara i lb-klasser, men i alla fall.

Det beror på var i södra sverige, vilka dommare och vilken konkurans det finns.
Men annars kan jag nästan tycka att det är lättare att få bra poäng i norrland än i t.ex. stockholms trakten.

Det kanske beror på att norrlandsdomarna inte är vana vid att se en sån fin gångartsponny, så då kanske de ger extra bra poäng?
De söderut kanske är mer vana tänkte jag.
Bara en tanke :idea:

Gångarts ponnys finns det gott om, men ridningen kan vara sämre beroende på vars i norrland.. Men viss det har nog sin beskärda del ;)

enligt min tränare som även är dommare är det minst konkurans i småland mellan här o stenhårt i sthlm.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Går det? Jag planerar att flytta till Norrbotten, närmare bestämt Luleå eller Boden. Jag har mina rötter därikring men har nu bott...
Svar
15
· Visningar
1 971
Senast: Cilva
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 149
Senast: Maqurell
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • DIY hästvård
  • Annonsera mera VII

Omröstningar