Samma hingst flera gånger i stamtavlan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare martina
  • Startdatum Startdatum
M

martina

Hej!

Börjat kolla på min ponnys stam nu när hon ev skall betäckas i vår.
Hittat en bra hingst men nu tittar man lite längre bak i leden.....

Mitt sto har i 2:a och 3:e ledet samma hingst 3 gånger :eek:
Hingsten som jag tänkt betäcka med har denna hingst i sitt 3:e led men endast en gång i hela stamtavlan.

Blivande föl kommer altså att ha samma hingst 4:a gånger i sin stamtavla i leden 3 och 4 (om jag inte räknar fel nu.)

Är detta något som påverkar? Känns väldigt mkt men är jätte svårt när rasen är så pass liten så många härstammar från ett fåtal hingstar.

Inga påhopp nu tack utan hjälp mig reda ut lite..

MVH Martina

Sv: Samma hingst flera gånger i stamtavlan

Det är inte idealiskt att ha samma hingst återkommande så många gånger i stamtavlan på så nära håll.
Förmodligen händer inget negativt, men det vet man inte - risken är ju större att något blir fel med samma linje representerad flera gånger.
Jag hade nog försökt hitta en hingst som inte är besläktad i stället. Om inte annat så mår ju rasen bra av att så många blodslinjer som möjligt används och kombineras, om det nu är en ras som är liten till antalet.

Försöker hitta hingstar som inte är närbesläktade men svårt.

Så hingst alternativ nr 2 har samma hingst som det pratas om tidigare i sitt 4:e led. Altså inte i led 3 som hingstalternativ 1.

Är det procentuellt lika illa eftersom det fortfarande blir 4:a gånger samma hingst förekommer i "blivande fölets stamtavla"
Eller är det något bättre att hingsten ligger i led 3,4 och 5:e led istället för 2och 4?

Förvirrande eller hur?

Jag har inga åsikter men är mest nyfiken på vilken ras det rör sig om?

Det låter som det är en ridponny eller welsh ponny, där linjeavlar man på vissa individer. T.ex Downland Folklore som man har ansett vara en "säker" hingst att linjeavla på.
På ridponnier från Holland är det mycket vanligt att man linjeavlar på helbröderna Vita Nova's Golden Boris och Vita Nova's Hanassie, dom brukar förekomma flera gånger i NWR ponniernas stamtavla.

Det är Fellponny det rör sig om.
En liten ras som är ganska sluten (dvs ingen TAI att räkna med)

Jag har 8 hingstar att välja mellan, (Alla står i Danmark då Sverige inte har någon)

ALLA hingstarna är släkt med mitt sto på ett eller annat sätt, då hon kommer från ett mkt vanligt och starkt släkte.

Det finns någon som har mindre gemensamt med henne men denne är själv ganska starkt linje avlad i sitt 3:e led (tror jag det var)

Så hur farligt är det? Hur räknar jag ut procenten på linjeavel?

Knivigt va.....

Min kusin har en Fellhingst till avel:)

Tråden är ett år gammal och stoet är antagligen högdräktig just nu.

Jo säkert :) men om det nu är någon annan som söker en fellhingst , då det inte finns så många tänkte jag :)

Hej hej!

Ja mitt sto är nu högdräktigt. Vi håller tummarna för att allt ska gå bra.

Ang din kusin där S_O så står mitt andra sto just nu hos Lilleman och är förhoppningsvis dräktig.

Så nu får vi se till nästa år vad han kan producera för föl. Det är alltid svårt med nya hingstar i avel innan man vet vad de kan ge. Men vi håller tummarna.

Tråkigt nog är det betydligt närmre till Danmark för min del.

Men min framtid ser oviss ut med betäckningar. Så till nästa gång har det säkert hunnit importeras mer hingstar :bump:

Jag hoppas allt går bra och att det blir ett fint föl ! :) Håller alla tummar och tår !

Man får hoppas det blir fler hingstar och att det är bra avel:)

Vi behöver fler ston oxå ;) annars vill ingen plocka in en hingst

Absolut:) Jag hoppas jag får ett nytt jobb snart så jag kan köpa mig ett sto. Jag har som fastnat för fellarna ;)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 537
Senast: Unafraid
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 794
Senast: Jordon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka