samma bett=alla på samma villkor???

Baddy96

Trådstartare
har ni hört nåt så dumt....??jag går på ett idrottsgymnasium och har såklart inriktning ridning. I 1:an så hade inte skolan några egna tränare utan jag tränade för min "vanliga" hopptränare. Men nu i 2:an har en dressyr- och en hopptränare anställts. Och nu till det sjuka. Rektorn på skolan har bestämt att alla ska både hoppa och rida dressyr på tränsbett!!!"för då blir det lika för alla" säger han. Kan ju nämna att han inte kan något om hästar. Det här tycker jag är helt sjukt! Rider i och för sig min häst på tränsbett i hoppningen men flera av mina kompisar har typ pessoa eller pelham på sina hästar för att dom är starka/heta. Några rider även på hackamore. Men nu måste alltså alla rida på tränsbett!!!tycker inte att det "blir lika för alla" då som rektorn säger. Hästar är ju individer och alla funkar inte på samma bett. Nån mer som tycker att det här är sjukt???

Sv: samma bett=alla på samma villkor???

Det där är ett rätt klassiskt misstag. Du kan ju hälsa din rektor att Donald Thomas inte hade ens samma modell av skor som de andra i höjdhoppsfinalen. Han hade stavhoppsskor och ändå vann han :smirk:
Låt individen bestämma så långt det är möjligt, vare sig det handlar om människor eller djur.
Måste ni elever ha samma skomodell när ni har gympa?

tack för medhållet...jag tycker det är helt ok att rektorn har förbjudit gramantyglar och liknande men det som är godkänt för tävling borde vi få rida med. För enligt skolan är ju det här en "elitsatsande" linje och då är det ju jättekonstigt om man ska rida med tränsbett när man tränar på skolan och sen ska ha nåt annat när man tävlar....men tränarna skulle ha möte med rektorn i morgon och försöka förklara för honom att det inte kan vara så här...

Det låter ju vettigt. Även om rektorn kanske inte lyssnar på er elever så lyssnar han förhoppningsvis på era tränare.

Aldrig jag hade låtit rektorn bestämma vad jag ska ha för bett på min häst.. fy tusan vad arg jag hade blivit. Han ska inte yttra sig om sånt han inte kan något om.

precis vad jag tycker...och så är det "absolut skolplikt" dom här två kvällarna som vi ska träna. Kan man inte komma så får man frånvaro. I och för sig en vettig grundtanke men hallå!!!även om de kan kräva att vi ska va där så kan de ju inte kräva att föräldrarna ska kunna skjutsa två gånger varje vecka..."hästfolk är ju vana att resa" sa rektorn...usch!

OT men vilken skola är det? PMa gärna om du inte vill skriva ut det här... :bow:

ja vilken skola är det?

Att det är närvaroplikt tycker inte jag är så konstigt. Det är ju en del av utbildningen.

Jag kan ju förstå hur rektorn tänkte, och tanken var nog god, men det blev ju helt fel :crazy: Självklart kan ju inte han bestämma på det där viset. Helknäppt. Hoppas han tar sitt förnuft till fånga och tänker om!

Måste definitivt hålla med dig, och tycker tyvärr att det är tragiskt när folk ska styra och ställa med saker som de inte är insatta i. Tala om för er rektor att det faktiskt kan utgöra en säkerhetsrisk om alla ska rida på tränsbett (vilket ju kan resultera i hästar som blir för starka för sina ryttare och drar iväg okontrollerat).
Närvaroplikten är väl inget att säga om, vi har ju skolplikt i detta land, och träningen ingår ju som en del i undervisningen... Om det är en elitsatsande skola så är ju elever/föräldrar medvetna om det och vad som krävs av dem för att eleven ska få denna möjlighet till att utveckla sin ridning och förhoppningsvis få hjälp på traven i sin karriär.

Dom kanske skulle införa nån sorts skoluniform för er också så det blir lika för alla ;)

Dom kanske skulle införa nån sorts skoluniform för er också så det blir lika för alla ;)

tro det eller ej men det har varit prat om att alla måste rida i likadana kläder men jag hoppas det inte blir nåt av det...

Lika för alla?

Person 1 rider ett ganska sävligt halvblod som inte gör sig upprörd över mycket. Lyssnar fint på sitt tränsbett.

Person 2 rider en häst med 75% fullblod som har nerverna utanpå kroppen och som sprätter och far. Lyssnar inte alls på sitt tränsbett.

Ja de är jättelika för båda dom.
Idiotisk rektor! Skäll på honom! Protestlista.

vi har faktiskt varit uppe och pratat med honom nu...och det verkar som han har tagit sitt förnuft till fånga (det lilla han har) och kommer nu låta de två anställda tränarna få bestämma lite mer. Superbra tycker vi elever....tränarna är bra (iaf en av dom)

Person 2 rider en häst med 75% fullblod som har nerverna utanpå kroppen och som sprätter och far. Lyssnar inte alls på sitt tränsbett.

Kanske person 2 ska rida mer dressyr/markarbete?

Visst kan inte en rektor bestämma sånt, om det inte skulle vara han som äger hästarna dvs. Men jag förstår ändå hans tankar.

Det är så otroligt många hästar som man istället för att lösa problemet med "tråkig dressyr" väljer ett skarpare bett. Alla hästar kan man rida i grimma och grimskaft, det gäller bara att lära hästen rätt.

jag tycker att det är helt ok att alal måste rida sina hästar på tränsbett på dressyrpassen, självklart, men i hoppningen kan inte alla hästar gå på tränsbett...(eller dom kan väl men det går inte bra)

Det kanske inte funkar ändå?
Känner just en sån person med 75% fullblod som tävlar medelsvår dressyr på tränsbett och han är ändå het stark och flängig i hoppningen...

Din rektor måste vara sjuk i huvudet...

och vad säger han om små förändringar tex. parerstänger, gummibett osv. det är ju inte direkt skarpare.

//Nöjd specialidrotts elev med full-cheek i hästens mun
jag har uppenbarligen en väldigt bra skola.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 437
Senast: Fazeem
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix