Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tibra skrev:Är det bra att gå på tygeln i tölt?
nackdelar o fördelar ?
Pocahontas skrev:Om du menar enbart att hästen skall knäcka av i nacken så är svaret NEJ, inte i någon gångart!
Om du däremot menar att hästen skall få in baken under sig och höja ryggen och länga överlinjen och genom träning därifrån i framtiden då hästen blivit tillräcklig stark även att komma ned med nosen så är svaret JA!
Pocahontas skrev:Om du menar enbart att hästen skall knäcka av i nacken så är svaret NEJ, inte i någon gångart!
Om du däremot menar att hästen skall få in baken under sig och höja ryggen och länga överlinjen och genom träning därifrån i framtiden då hästen blivit tillräcklig stark även att komma ned med nosen så är svaret JA!
Tibra skrev:men måste inte hästen "böja nacken" för att den ska trampa under sig?
Boj skrev:Nej den får en eftergift i nacken, för att den är aktiv i bakbenen och trampar under sig. Det var precis det här jag menade med att många får problem, man knölar ihop sin häst i något som man tror är bra och sen har man en pållen som är starkt på bogen.
Så vänd på hela steken, för att få en eftergift i nacken krävs en aktiv bakdel. Eftergiften är också så mycket mer, än bara en böj på nacken.
Jag gillar inte uttrycket "på tygeln".Tibra skrev:Är det bra att gå på tygeln i tölt?
nackdelar o fördelar ?
Heimir skrev:Kan man rida hästen i form i tölt? Det är den eviga frågan. Vill ni ha min personliga åsikt så är det Nej, det kan mna inte. Många håller säkert med om detta; men hur man gör sen, det är där vi skiljer oss. Andra tycker att hästen inte kan gå i korrekt form men att det är så hästen skall tölta. Jag säger att hästen inte kan gå i korrekt form i tölt; därför töltar inte jag (med min häst).
Freyr skrev:Men FORM behöver inte vara att placera nosen i lodplan. Form är att kunne placera hästens nos där man vill ha den för gångart, tempo och utbildningsgrad. Form är inte statiskt och ser inte lika ut i alla gångarter.
/Malin
Framme till tygeln.em76 skrev:Vad menar du med de olika uttrycken?