Samling i tölt?

Sv: Samling i tölt?

Man skall inte fixera sig sig vid att hästen skall "gå på tygeln" i tölt, för att bygga en bärighet med eftergift krävs att hästen blir stark i rygg och bakben. Därefter kan något som kallas eftergift komma, vad som då sker är olika från häst till häst och alla har inte de optimala förutsättningarna för att få en fullständig eftergift i nacken.

Det kan också var helt ok med en något friare form så länge hästen är lös och ledig i nacken, dvs att den visar en eftergift utifrån sina egna förutsättningar. Det är där du skall börja, skulle du säremot starta med att knöla ner hästen i en form den inte behärskar blir resultate att du har en häst som är tung på framdelen istället.

Tibra skrev:
Är det bra att gå på tygeln i tölt?
nackdelar o fördelar :)?

Det beror nog på vad man menar med att gå på tygeln. Ifall man menar att hästen ska bära sig bak, vara mjuk, lösgjord och smidig, samt söka en mjuk kontakt med bettet så tycker jag att det är bra att "gå på tygeln".

Om man menar att hästen ska välva nacken, och därför drar ner den i "form" så tycker jag inte det. Har faktiskt varit med om det på kurs, inte så tjusigt, vill jag lova.

OA

ja för fokuserar man på bakdelen och ryggen/korset och tränar det att bli starkt och kunna bära mer vikt där så kommer ju hästen under sig med bakbenen och bär den mer vikt där och blir lättare fram så blir det ju aotomatiskt mkt mindre i handen och hästen söker en naturligt form där den går rätt dvs på tygeln.

hmm okej så ni menar att jag inte ska göra det?
jag menar man går på tygeln i både trav, galopp och skritt.. ska då tölt vara annorlunda att gå på tygeln med?

Göra vaddå? :confused: Träna hästen att länga sin överlinje, kan man göra. men detta skall inte förväxlas med en naturlig eftergift. Men här har många problem. ;)

Om du menar enbart att hästen skall knäcka av i nacken så är svaret NEJ, inte i någon gångart!
Om du däremot menar att hästen skall få in baken under sig och höja ryggen och länga överlinjen och genom träning därifrån i framtiden då hästen blivit tillräcklig stark även att komma ned med nosen så är svaret JA!

Samma som gäller i tölten gäller i de andra gångarterna. Att gå på tygeln innebär för mig att hästen börjar bära sig bak, att den är lång i överlinjen och bär med buken. Att den alltid söker sig framåt och är lätt på handen. Att den tar kontakt med din hand ocj att den är lösgjord. Och att din hand tänker "skjuta barnvagn" istället för att "åka vattenskidor". Samma grej i alla gångarter, även om formen kommer att se lite annorlunda ut i tölten.

OA

Pocahontas skrev:
Om du menar enbart att hästen skall knäcka av i nacken så är svaret NEJ, inte i någon gångart!
Om du däremot menar att hästen skall få in baken under sig och höja ryggen och länga överlinjen och genom träning därifrån i framtiden då hästen blivit tillräcklig stark även att komma ned med nosen så är svaret JA!

Du menar alltså att hästen skall gå med nosen högt tills den är tillräckligt stark för att ta ner den? Att man skall rida runt så?

Nä, hästen kan aldrig höja ryggen och bära bak om inte nos, nacke och hals sänker sig; det är en fysiologisk omöjlighet då ryggen sänks när huvudet höjs eftersom halskotorna är formade på ett sådant sätt. Det är helt tvärtom mot vad du säger; hästen måste sänka sig fram för att kunna höja ryggen och bli tillräckligt stark för att sedan kunna höja sig fram. När hästen lärt sig bära upp ryttaren med sina magmuskler, använder rygg och bakben rätt , först då kan man höja hästen fram - dock ej mer än vad den sänker sig bak! Alltså är det inte framdelen man höjer, utan man samlar hästen såpass mycket att den sänker haserna och en konsekvens av detta blir att den reser sig fram.

Kan man rida hästen i form i tölt? Det är den eviga frågan. Vill ni ha min personliga åsikt så är det Nej, det kan mna inte. Många håller säkert med om detta; men hur man gör sen, det är där vi skiljer oss. Andra tycker att hästen inte kan gå i korrekt form men att det är så hästen skall tölta. Jag säger att hästen inte kan gå i korrekt form i tölt; därför töltar inte jag (med min häst).

Om man tittar på rörelsemöntret i tölt så ser man att hästen rör sig lateralt, till skillnad från traven då hästen har diagonala rörelser. Eftersom hästen rör samma sidas benpar samtidigt måste den kontrahera (spänna/dra ihop) dessa muskler för att kunna röra sig framåt. Muskler som hålls så spända/kontraherade hela tiden bildar mjölksyra och skapar en spänning i hela kroppen. En spänd häst kan inte gå i korrekt form, då form bygger på avslappning och bärighet.

I traven däremot växlar hästen från att dra ihop och länga musklerna maximalt; detta är optimal gymnastik och hästen kan röra sig mjukt och gångarten i sig ger upphov till avslappning. Självklart finns det hästar som travar spänt, men det har säkerligen annan orsak än gångarten i sig.

Nu har jag sagt vad jag tycker om tölt och formgivning i tölt, då kan man fråga sig om man kan man samla hästen i töt utan att hästen går i form? (Eftersom samling var frågan)

Nej, det tycker jag inte, eftersom samling bygger på att hästen bär sig korrekt och den måste gå i form för att kunna bära med bakbenen rätt. Samling är just att hästen bär mer vikt med bakbenen än med frambenen. Och bara för att hästen trampar långt in under kroppen med bakbenet betyder det inte att hästen bär sig; för då måste den sätta bakbenen mot tyngdpunkten, inte bara framåt.

Även om jag nu anser att hästen inte kan gå i korrekt form i tölt, så tycker jag ändå att (om man nu måste tölta) det finns bättre och sämre sätt att göra det på. Man kan hitta ett läge där hästen går som mest avslappnad och går i en låg form, med antydan till korrekt form. Det värsta jag vet är när man ser ryttare tölta runt med sin häst med sänkt rygg och nosen uppe i himmlen. Lika illa är det när ryttaren drar ner endast nacken på hästen, med ryggen lika sänkt (vanligt förekommande på tävlingsbanorna - som jag besöker så lite som möjligt nu för tiden, jag blir bara ledsen av att se allt..)

Tack för mig.

Så sant som det var sagt.

Min häst är nyligen igångsatt, hon har ridits 2-3 dagar i veckan det senaste året, rätt omusklad och hon besitter en enorm underhals.

Så när vi har ridit så har det i huvudsak vart skritt med inslag av trav. Men vi har även töltat lite då och då. När jag töltar med "kort" tygel så går hon rakt upp i det blå med huvudet och ångar på, vilket inte kan vara varken bra eller bekvämt med henne. Så jag skulle avsluta hela tölten och sakta av till skritt, varpå jag gav henne långa tyglar och sa "hoo". Men hon töltade på som en klocka med långa tyglar och sänkt huvud.

På kort tygel blir hon dessutom passaktig och på lång tygel är det klockrent.

Skall väl snart åka till Lysegården för lektioner, så fram tillsdess låter vi tölten vara ;)

Jag rider min häst i form i tölten, detta är inget jag kommit på själv, utan jag har fått hjälp av min tränare. Så jag tror inte man kan säga antingen eller, det är nog mycket beroende på häst och hästens kropp.

/Emma

Pocahontas skrev:

men måste inte hästen "böja nacken" för att den ska trampa under sig?

Tibra skrev:
men måste inte hästen "böja nacken" för att den ska trampa under sig?

Nej den får en eftergift i nacken, för att den är aktiv i bakbenen och trampar under sig. Det var precis det här jag menade med att många får problem, man knölar ihop sin häst i något som man tror är bra och sen har man en pållen som är starkt på bogen.

Så vänd på hela steken, för att få en eftergift i nacken krävs en aktiv bakdel. Eftergiften är också så mycket mer, än bara en böj på nacken.

Boj skrev:
Nej den får en eftergift i nacken, för att den är aktiv i bakbenen och trampar under sig. Det var precis det här jag menade med att många får problem, man knölar ihop sin häst i något som man tror är bra och sen har man en pållen som är starkt på bogen.

Så vänd på hela steken, för att få en eftergift i nacken krävs en aktiv bakdel. Eftergiften är också så mycket mer, än bara en böj på nacken.

Jag håller med fullständigt :smirk:
men.....

om man har ridit hästen fel så att den tex spänner sej och går emot bettet när man tar en förhållning så kan det behöva "lära om sej", om hästen springer i väg framåt när en ryttare sätter sej på ryggen och ska aktivera bakdelen och inte lyssnar på halvhalter vare sej med säte eller tygel så måste man börja om och få hästen att förstå diverse tygelhjälper och vikthjälper.

tycker att man ska skilja mellan att såga ner/tvinga hästen på tygeln eller att använda tygeln/skänkel och vikt för att forma hästen (få den att förstå att kontakt med tygeln innebär en eftergift).

Vad jag menar är att det finns vissa förutsättningar som måste uppfyllas innan man kan "bara sätta sej upp och få med bakkärran" det låter så enkelt ;) vilket det kanske är om man förstått poängen och ridit sin häst korrekt från början. Det finns dock många felridna hästar och då måste man kanske börja med att också jobba med tygeln för att korrigera en spänd häst.

För att hästen ska börja kunna bära sej med bakdelen så måste hon tränas att blir liksidig dvs mjuk och smidig i båda sidorna. Detta kan man ex träna genom riding på böjda spår. För att kunna rida på böjda spår krävs ju att man kan ta ett ledande tygletag så att hästen ger efter i nacken och böjer sej ger efter i nacken. Sedan måste även det fungera med vikthjälper både sidoförande och halvhalter/halter.

Det blir svårt att forma en häst och styra tempo och takt (vilket krävs om man ska få med bakkärran) om hästen är spänd och springer i väg eller låser sig i nacken.

Här kan man ju exempelvis börja med markarbete först stillastående genom att ställa hästen i nacken och få den att förstå det ledande tygeltaget, och ge efter när hästen ger efter, när detta funkar ser man till att samtidigt få med bakkärran genom att driva hästen framåt, utan att hästen hänger på bettet eller blir rak i halsen.

När detta funkar kan man sitta upp och ta samma sak i skritt, och använda sätet för förhållande hjälper men tyglen och skänklen till att få en böjning genom kroppen.

Jag förstår att detta är självklart för dej Boj ;) men när du beskriver låter det lite som om det är bara att sätta sej upp och få med bakkärran så böjer hästen automatiskt på nacken med eftergift och att tygeln inte fyller något syfte. Visst när man kommit så långt att hästen går där av sej självt så är det kanske så, men det krävs en hel del arbete innan dess, eftersom hästen naturligt bär sin vikt på framdelen, och vi som ryttare måste arbeta med övningar som får hästen att förflytta vikten till bakdelen.

Tibra skrev:
Är det bra att gå på tygeln i tölt?
nackdelar o fördelar :)?
Jag gillar inte uttrycket "på tygeln".

För mig så finns:
Lösgjordhet.
Samling.
Bärighet.
Form.
Eftergift.
Framme till tygeln.

Dessa saker är helt skilda från varandra och går att kombinera.

Vilket av dessa menar du?
Eller vilken kombination?

Naturligtvis så skall hästen vara framme till tygeln, lösgjord, gå med samling, eftergift, bärighet och i rätt form även i tölt.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag tror också på att lära om från marken, det är mycket lättare än att göra det uppifrån. Man kan också stärka hästen från marken så att den börjar muskla bort t ex hjorthals och superbogar och istället bygga muskler kring bakdelen och buk, samt rygg.

OA

Heimir skrev:
Kan man rida hästen i form i tölt? Det är den eviga frågan. Vill ni ha min personliga åsikt så är det Nej, det kan mna inte. Många håller säkert med om detta; men hur man gör sen, det är där vi skiljer oss. Andra tycker att hästen inte kan gå i korrekt form men att det är så hästen skall tölta. Jag säger att hästen inte kan gå i korrekt form i tölt; därför töltar inte jag (med min häst).

Men FORM behöver inte vara att placera nosen i lodplan. Form är att kunne placera hästens nos där man vill ha den för gångart, tempo och utbildningsgrad. Form är inte statiskt och ser inte lika ut i alla gångarter.

/Malin

Freyr skrev:
Men FORM behöver inte vara att placera nosen i lodplan. Form är att kunne placera hästens nos där man vill ha den för gångart, tempo och utbildningsgrad. Form är inte statiskt och ser inte lika ut i alla gångarter.

/Malin

Den form jag pratar om är heller inte nos i lodplan. Jag anser att man först måste kunna rida hästen i den långa låga formen innan man kan fundera på att ha nosen högre upp. FORM har inte alls bara med nos och hals att göra, hästen skall vara formgiven i hela kroppen; från nostipp till svansrot. Svansen ger för övrigt en bra indikation på hur hästen håller sin ryggrad. Lyft eller spänd svans innebär en sänkt eller spänd rygg.

Och visst ska du kunna "placera hästens nos där du vill ha den", men vart du placerar nosen förändrar inte läget om formen på övriga kroppen brister. Och jag tycker visst att formen skall se likadan ut i alla gångarter; om det är en korrekt form kan hästen röra sig i den formen oavsett gångart. Det är där jag tycker att tölten inte passar in för det är otroligt svårt för hästen att tölta i en sådan form, just för att ryggraden ser ut som den gör, och för att muskler har den funktion som de faktiskt har..

Sen att formen varierar utefter utbildningsgrad, det håller jag också med om. Men behärskar du inte den långa låga formen, kan du inte begära att hästen skall resa sig. "Man måste kunna länga för att kunna korta" det är mitt motto. Du kan inte begära av en muskel att den skall spänna sig innan den lärt sig att slappna av, då blir allting pannkaka!

em76 skrev:
Vad menar du med de olika uttrycken?
Framme till tygeln.
Hästen har framåtbjudning och tar instruktion via bettet.
Lösgjordhet.
Bara de muskler som behöver arbeta arbetar.
De andra är avslappnade och det finns inga spänningar i hästen.
Samling.
Hästen ihopsamlad för att bära.
Hasens vinkling.
Bärighet.
Ryggens höjning och den ökade vikten på bakbenen.
Förskjutningen av tyngdpunkten bakåt.
Eftergift.
Den krökning av nacken som kommer av att hasen kommer i samling och hästen är lösgjord.
Svansen kommer då också oftast upp i en vacker båge.
Form.
Var hästen håller sina kroppsdelar i förhållade till varandra.
Alla de ovanstående tillsamans.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30