Samling i tölt?

Sv: Samling i tölt?

Inte_Ung skrev:
Svansen kommer då också oftast upp i en vacker båge.

Kommer svansen upp är ryggen sänkt, vilket inte är bärighet. Tänk att ryggen ser ut som ett hopprep; när mitten av repet (i det här fallet mitten av ryggen, där ryttaren sitter) är i marken (alltså sänkt rygg)är änden av repet riktad uppåt = svansen. Om repen är välvt i en båge uppåt än änden riktad nedåt. Alltså när hästen håller sin rygg rätt pekar svansen nedåt och ligger an mot hästens rumpa/ben.

Är hästen lösgjord, vilket är en förutsättning för en korrekt eftergift så kommer svansen att bäras ledigt och inte under vilda knipövningar. ;)

Det är väl snarare så att svansen blir kvar där bak, då bäckenet vinklas så att hästen bär sig.
Men det ser ut som om svansen lyfts.

Här är 2 bilder som förklarar varför svansen kommer upp när huvudet åker ner.
dadde2d.gif

dadde2c.gif

Bilderna är tagna från Dag Nätterqvists sida.
http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm

Läs gärna hela.
Där så står allt om detta.

Inte_Ung skrev:
Här är 2 bilder som förklarar varför svansen kommer upp när huvudet åker ner.
dadde2d.gif

dadde2c.gif

Bilderna är tagna från Dag Nätterqvists sida.
http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm

Läs gärna hela.
Där så står allt om detta.

Jag tycker det är dåliga bilder, hästen är inte i korrekt form, därför kan den inte visa hur svansen ser ut när hästen går i form.

Men kan du inte själv tänka dig vad som händer när hästen kommer i rätt form?
Det röda på bilderna är på övre bilden nackbandet.
Och på undre bilden stora ryggsträckaren.

När halsens överlinje sträcks ut och ryggen välver sig uppåt, så "går" nackbandet åt i främre delen av hästen.
Detta gör att det lyfter upp svansen i andra änden.
Den sitter liksom genom hela hästen.

När stora ryggsträckaren drar ihop sig för att ge hästen resning, så drar den även i svansen.
Jag tycker att det syns tydligt på bilden att den också är fästad i svansen.

Jag tycker att bilderna är utmärkta.
Liksom hela Dag Nätterqvists sida.
Han vet verkligen vad han skriver om.
Läs hela så förstår du mera.

Mycket bra sida!

Att en lösgjord häst bär sin svans är ju ett välkänt faktum! Så är det självklart skillnad mellan att "komma upp med svansen" och bära sin svans.

/Malin

Freyr skrev:
Mycket bra sida!

Att en lösgjord häst bär sin svans är ju ett välkänt faktum! Så är det självklart skillnad mellan att "komma upp med svansen" och bära sin svans.

/Malin
Jag borde ha använt utrycket "bär sin svans" i stället, det ser jag ju nu.

fördelen med Att ha hästen på tygeln i tölten är att hästen får länga på överlinjen och höja ryggen, vilket ju självklart är bra i alla gångarter. Dock är det faktiskt inte "rätt" form i tölten. Det är svårt, men hästen ska höja ryggen och länga överlinjen OCh aktivera bogbladsmuskulaturen! Jag har nog aldrig sett enb häst "live" som gått i perfekt form...Satt för att fortsätta på det "ömöjliga" ;) så kan man säga att hästen ska gå på tygeln fast utan nosen i lodplan.. :D anna

språrar ut lite nu när det gäller detta med form.

bakgrund: Har efter en griffellbensspricka på min häst börjat långsam återuppbyggnad i skritt, och har gett mej den på :smirk: att nu passa på och göra rätt från början. Just detta med lösgjordhet på rätt sätt :angel:

Jag inser vad svårt det är (tom i skritt) när jag suttit och ridit mer eller mindre på fel sätt hela tiden :crazy:

Jag har trottatt jag stärkt henne genom riding på böjda spår öpnna, ridning i lång låg form mmmm.

Visst utvecklingen har gått (framåt?) från en väldigt spänd häst pga av en ryttare med mkt hårda och höga händer och fel sits(jag)till en häst som slappnat av lite mer med en ryttare med lägre händer och lite mer eftergift på tygeln.

Men det har liksom aldrig lossnat helt :confused: jag har alltid upplevt det som om jag och hon kämpar med tyglarna- hon ger efter jag ger efter-så är hon tillbaka och hänger på tygeln eller rätar ut sej altnernativt kör upp nosen, tills jag tar tygeln igen.

Nu har jag fått ett par lektioner där vi bara fokuserat på min händer och axlar, och det visar sej ganska snabbt att stelheten i hennes nacke är en fortplanting direkt från mina händer-axlar. Visst har jag förstått detta teoretiskt tidigare, men nu har jag insett att i princip allt hänger på detta.

De felen som jag jobbar med att förändra är att i skritt sitta med hängande lösa ben, stöd i mage och rygg. För att kunna sitta rätt upp med lösa axlar och rätt vinkel i armbågen och med otroligt mjuka händer (håller knappt i tygeln, bara lätt mellan tumme och pekfinger)alla tygeltag rakt utåt eller uppåtresande, aldrig aldrig bakåt.

När jag gör rätt så böjer hon sej korrekt och blir lösgjord i nacken och böjer kroppen korrekt utan tjafs med tygel eller tendens att springa i väg och lägga sej på framdelen :love: .

När jag gör fel kommer motståndet direkt.

Så nu sitter jag som en nybörjare och det känns som om någon tagit ifrån mej den vanliga bromspedalen(handbroms)och jag istället får bromsa med rumpan skulderblad och genom att lyfta mitt eget huvud rakt upp. Men det är kul för det känns harmoniskt och jag och pållan är i riktig harmoni när jag gör rätt :love:

Vad kul, det låter som att du börjat på en rejäl resa. Så kände jag när jag började rida AR med min häst, jag blev nybörjarnas nybörjare. Men ändå, i perspektiv har vi på ett sätt gått fortare fram än vad jag någonsin gjort förr. Förr när jag red kurs så var vi alltid bättre direkt efter kursen, men sedan hade vi en långsam nedgång till status quo igen. Nu har jag fått verktyg som gör att både jag och pålle ständigt utvecklas även mellan kurstillfällena.

Just det där att ändra på beteenden i sin egen kropp är jättesvårt! Och jättespännande.

Önskar dig lycka till och många roliga stunder med din häst. Det som känns avigt nu, kommer att kännas helt naturligt om ett tag, när du lärt om.

OA

Samling är önskvärt oavsett vad man ska använda hästen till, för att förlänga hästens hållbarhet och förebygga användningsrelaterade skador. Samling förstärker hästens underlinje. Det är speciellt önskvärt när hästen är byggd för och används med en överanvändning av överlinjen, dvs för t.ex. distans, kapplöpning eller gångartsridning. Enligt min erfarenhet är många islandshäster svaga i länden, dvs. de frikopplar lätt fram. och bakdel. Samling har inget med nosen att göra, det är hur hästen använder länden som är det viktiga. Samling börjar med att hästen engagerar bakdelen genom att böja länden. Detta höjer ryggen. Nästa steg är en resning av halsen *från halsens fäste*. Samling utan resning av framdelen är ofullständig, detta är den vanliga typen av samling idag, men i den gamla skolan var denna form snarast betraktad som en förberedelse för samling. Äkta samling kan endast åstadkommas om bakdelen engageras först och förhindrar en sänkning av ryggen och "invertering" av halsen, först därefter kan man resa halsen. Huvudet placeras *sist* när övre halsmuskulaturen och m. brachiocephalicus slappnar av. Det sker av sig själv när hästen reser halsen korrekt. Tvångsplacera aldrig huvudet, det leder till spänningar i överlinjen och att nackleden låses. Detta försvårar eller omöjliggör samling.

Förstår ni vad jag menar med att "resa halsen"? Ställ dig en bit framför hästen med en påse muffins, morötter eller ett något som lukar brunstigt sto (det senare naturligtvis bara om hästen är en hingst). Hästen kan resa halsen på två sätt, det enda korrekt är när halsen liksom förlängs framåt och kröks genom att den lyfts uppåt som i en båge. En korrekt hållning kan endast utvecklas gradvis. Om huvudet kommer upp snabbt och mycket högt när du tränar är orsaken sannolikt att hästen sänker länden, halsfästet och ryggen och trycker ut underhalsen. Detta är inte önskvärt. Det tar lång tid för hästen att lära sig bära sig, i tölt ännu längre. Enligt den gamla litteraturen (som räknade med töltande hästar i manegen som ett naturligt inslag) bör hästen då vara utbildad i nivå med högre skolan. Därmed inte sagt att det inte är möjligt...men moderna ryttare vill ju inte lägga ner flera år på att utbilda en häst!
Ulrika

Det där tror jag att du har helt rätt i. Jag vill gärna tölta min häst, men väntar till dess vi behärskar samling i andra gångarter. Är tämligen bergbom på att tölten ändå finns där. Sen tror jag också att det är stor skillnad mellan häst och häst. En väldigt töltsäker fyrgångare kommer nog snabbare till samling i tölten än vad en gänglig femgångare är. Min tillhör den senare kategorin och börjar nu kunna trava i samling. I början kunde vi några steg, sedan en halv volt, en volt och nu börjar vi klara att rida skolor i traven. Så sakteligt, bör jag tillägga.

OA

OlleAtlas skrev:
nu börjar vi klara att rida skolor i traven. Så sakteligt, bör jag tillägga.

OA

jag är imponerad, vi jobbar fortfarande med att få till korrekt skritt på volten :angel: , men som du sa tidigare om man väl börjar rida hästen rätt så att den verkligen stärker bakdelen så går utvecklingen hela tiden framåt och då kommer vi väl kanske dit oxå så småmnigom :smirk:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Sweden International Horse Show bjuder på både sport, kunskap och inspiration om islandshästar. Nu finns startfältet i World Cup Tölt...
Svar
0
· Visningar
38
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 188
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023