Sv: Samling i tölt?
språrar ut lite nu när det gäller detta med form.
bakgrund: Har efter en griffellbensspricka på min häst börjat långsam återuppbyggnad i skritt, och har gett mej den på :smirk: att nu passa på och göra rätt från början. Just detta med lösgjordhet på rätt sätt
Jag inser vad svårt det är (tom i skritt) när jag suttit och ridit mer eller mindre på fel sätt hela tiden
Jag har
trottatt jag stärkt henne genom riding på böjda spår öpnna, ridning i lång låg form mmmm.
Visst utvecklingen har gått (framåt?) från en väldigt spänd häst pga av en ryttare med mkt hårda och höga händer och fel sits(jag)till en häst som slappnat av lite mer med en ryttare med lägre händer och lite mer eftergift på tygeln.
Men det har liksom aldrig lossnat helt
jag har alltid upplevt det som om jag och hon kämpar med tyglarna- hon ger efter jag ger efter-så är hon tillbaka och hänger på tygeln eller rätar ut sej altnernativt kör upp nosen, tills jag tar tygeln igen.
Nu har jag fått ett par lektioner där vi bara fokuserat på min händer och axlar, och det visar sej ganska snabbt att stelheten i hennes nacke är en fortplanting direkt från mina händer-axlar. Visst har jag förstått detta
teoretiskt tidigare, men nu har jag insett att i princip allt hänger på detta.
De felen som jag jobbar med att förändra är att i skritt sitta med hängande lösa ben, stöd i mage och rygg. För att kunna sitta rätt upp med lösa axlar och rätt vinkel i armbågen och med otroligt mjuka händer (håller knappt i tygeln, bara lätt mellan tumme och pekfinger)alla tygeltag rakt utåt eller uppåtresande, aldrig aldrig bakåt.
När jag gör rätt så böjer hon sej korrekt och blir lösgjord i nacken och böjer kroppen korrekt utan tjafs med tygel eller tendens att springa i väg och lägga sej på framdelen
.
När jag gör fel kommer motståndet direkt.
Så nu sitter jag som en nybörjare och det känns som om någon tagit ifrån mej den vanliga bromspedalen(handbroms)och jag istället får bromsa med rumpan skulderblad och genom att lyfta mitt eget huvud rakt upp. Men det är kul för det känns harmoniskt och jag och pållan är i riktig harmoni när jag gör rätt