Samladtrav

T

TotallyLost

Ngn som har bra tips på hur jag tränar min häst inför den samlade traven i LA och MSV?
Vad ska man tänka på osv.

Sv: Samladtrav

Att hästen har tillräcklig styrka är den viktigaste ingrediensen. Träna mycket övergångar för styrkan och lydigheten. Det är då mycket lättare att få hästen att fortfarande arbeta i traven inte bara "dra ihop sig och gå kort"

Lycka till

Lill

Ngn som har bra tips på hur jag tränar min häst inför den samlade traven i LA och MSV?
Vad ska man tänka på osv.

Gå efter utbildningsstegen för att få tillräcklig styrka för samling. Takt, lösgjordhet, stöd, schwung och rakriktning leder till samling. Styrkan som redan påpekats, är viktig. Är hästen tillräckligt stark för samling så går det som en dans. Om inte, så känner du att takten förändras, bärigheten går förlorad och hästen blir för låg och framtung för korrekt samling.

Jag har övat mkt korta snuttar samling för att sen rida fram i den vanliga arbetstraven igen. Detta jobb kan man även göra ute. Sen är övergångar kanon för att stärka upp.

Lite följdfrågor.
- Är det övergångarna skritt - trav eller trav- galopp?
- Hur vet jag att hästen samlar sig och inte bara kortar?

Lite följdfrågor.
- Är det övergångarna skritt - trav eller trav- galopp?
- Hur vet jag att hästen samlar sig och inte bara kortar?
Du ska få mer energi o kunna lätta ur o rida den kvar med sätet o bara påminna- med små snabba kramar.
Driv inte ur den ur samlingen.

Alla övergångar är bra. Jag brukar jobba mkt med galopp-skritt-galopp och bestämma mig för antalet språng. När man tränat ett tag kan man göra ända ner till 2 skittsteg-2 galoppsprång-2 skrittsteg osv. Börja med ett lite större antal galoppsprång, kanske 8-10 och minska sen ner efter hand.

Skritt-trav är oxå bra att jobba med. Viktigt att hästen sätter sig i avsaktningen och inte stannar med raka bromsande bakben. Igångsättningen ska börja bakifrån.

Om det är korrekt samling så kommer hästen att kännas lättare fram och orkar gå med bibehållen takt. Men bäst om man är osäker är ju att ta hjälp av nån från marken som kan säga om man är rätt ute eller inte.

Man ska tänka på att det inte är farten som bestämmer hur samlad traven är utan VINKELN på bakbenen! Kolla på de större klasserna inte ser man så mycket "Samlad" trav i form av tempot för här rider man friskt! Man ska alltså inte glömma att DRIVA hästen i den smlade traven:)

Jag driver inte med skänkeln NÄR den har samlat sig.
Det är annars lätt att den bara travar på framåt igen- arbetsgångart

Jag har övat mkt korta snuttar samling för att sen rida fram i den vanliga arbetstraven igen. Detta jobb kan man även göra ute. Sen är övergångar kanon för att stärka upp.

Så gör även jag, bara lite, sen fram igen, inte hålla kvar tills hästen inte orkar utan tappar takten. Sen är skolorna mkt bra, tex sluta på långsidan sedan får man lätt samlingen en bit, fram igen, öppna, samla lite osv. Man ska känna den där fjärdrande känslan, och lättheten, och inte hålla kvar för länge.

Det känns när hästen klarar det, eller inte orkar.

Liknande trådar

Dressyr Ska debutera La:1 i början av juni. Har ni några tips inför programmet? Vad tjänar man poäng på?
Svar
1
· Visningar
552
Senast: JohannaB
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Fiorano
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 788
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V