Samlad trav...

Sv: Samlad trav...

Gjorde samma sökning och jag kan inte annat än hålla med!

Men jag hittade några filmer som kan vara intressanta ändå utifrån detta med AR o annan dressyr, där Bent själv pratar en hel del så att vi får dessa förklaringar som sas om förra filmerna att de saknades:idea: Detta är en film om passage och det är ju samling i alla fall:)

http://www.youtube.com/watch?v=18uK53WjrTc&feature=mfu_in_order&list=UL

Här är en annan som är lite längre med mycket prat som kan vara intressant att se i hlehetsdiskussionen i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=fS7eyK18_PU

Som sagt jättejättesvårt att hitta jämförbara videos och som visar samma sak, men här är en kort film som visar skillnaderna i trav, jag tycker man ser vad som händer vid mer samling ganska bra ändå. Och jag vet att det inte är vilken hobbyhäst som helst, men principen är samma i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=psF8KX5sMAE&feature=related

Om jag hade egna filmer skulle jag använt dom men jag rider för dåligt för det. På samma sätt har jag valt bort de värsta AR-exemplen för att få en rättvisare bild.

Tackar! Precis sådana filmer jag efterfrågade. BB-ryttaren rider ju med korta energiska steg och tävlingsryttaren med större energiska steg. Det vore kul att se dem byta häst... ;) Men man ser iaf lite skillnaden i travarbetet.

De två första filmerna visar ju inledande arbete där man letar och försöker hitta rätt så att säga. Det är ingen "färdig" rörelse och då blir det väldigt svårt att säga någonting om det. Om man skulle se en film när ryttaren tränat på detta ett tag skulle det nog vara annorlunda. Den tredje filmen tycker jag om, men så är jag ju också barnsligt förtjust i Mistral Höjris.

Men jag hittade några filmer som kan vara intressanta ändå utifrån detta med AR o annan dressyr, där Bent själv pratar en hel del så att vi får dessa förklaringar som sas om förra filmerna att de saknades:idea: Detta är en film om passage och det är ju samling i alla fall:)

http://www.youtube.com/watch?v=18uK53WjrTc&feature=mfu_in_order&list=UL

Här är en annan som är lite längre med mycket prat som kan vara intressant att se i hlehetsdiskussionen i alla fall.

http://www.youtube.com/watch?v=fS7eyK18_PU

Samma ryttare på samma häst gjorde en uppvisning under tävlingarna på Strömsholm i juni i år, och det finns två filmer där hon rider, och förklarar vad det är hon gör.

Del 1 (skritt): http://www.youtube.com/watch?v=3Empp1Q-Ojo&feature=related
Del 2 (trav och galopp): http://www.youtube.com/watch?v=s55pc6FO_Dw&feature=related

Det är knappast en rättvis jämförelse att väga tygeltag med sträckt tygel mot de med hängande tygel. Hänger tygeln måste man förstås röra handen mer för att informationen ska gå fram till hästens mun.

Fortsätter med en diskussionsfilm som utgångspunkt. Samlad trav är trots allt ett mål men vägen dit? Tänker på detta med framåt-neråt sökning, LDR och allt vad som diskuteras.

Vad tycker ni alla om detta, (oavsett vad ni har för ridstil)? Kan vara bra med något konkret att prata om.
Och jo, ni kan spola fram lite om ni inte vill höra allt prat, han pratar en massa i början om hästens bakgrund och så. Det är en GP-häst men inte en helt lätt sån men frågan är vad ni tycker om hans sätt att resonera och rida?

http://www.youtube.com/watch?v=RKjh53a24uo&feature=related

Nu har jag faktiskt inte lyssnat alls, utan bara sett, och jag är inte imponerad.
Den mannen rider mycket på styrka - om han ridit i kortärmat hade man kunnat se hur spända hans armmuskler är. Bl a gör han en mycket "brysk halt" vid ett tillfälle.
Visst går hästen i en trevlig form, men ryttaren tar hårt tag i den när han tar tyglarna, den formen är ingenting som kommer bakifrån. Den kommer möjligen senare, men här är det han som placerar huvudet där.

Ska man sen gå in på detaljer, som man gör när man nagelfar de akademiska ryttarna, så rider han väldigt brett med händerna, emellanåt tar han t o m händerna bakom sig. Handen är inte stilla, inte heller skänkeln. Det är tur att han har så långa ben, annars skulle sporren gått rätt in i sidan på hästen.
I de sekvenser då han lutar sig bakåt och lägger handen ovanför svansroten bär han hela hästen med tyglarna, ingen lätthet i kontakten med munnen här.

Jag förstår att hästen inte är helt lätt att rida. Jag skulle gärna vilja se den här mannen rida en 18-årig f d aktiv tävlingstravare av kallblodsras. Någon här som tror att det skulle se lika flashigt ut som när han rider halvblodet?

Nu har jag faktiskt inte lyssnat alls, utan bara sett, och jag är inte imponerad.
Den mannen rider mycket på styrka - om han ridit i kortärmat hade man kunnat se hur spända hans armmuskler är. Bl a gör han en mycket "brysk halt" vid ett tillfälle.
Visst går hästen i en trevlig form, men ryttaren tar hårt tag i den när han tar tyglarna, den formen är ingenting som kommer bakifrån. Den kommer möjligen senare, men här är det han som placerar huvudet där.

Ska man sen gå in på detaljer, som man gör när man nagelfar de akademiska ryttarna, så rider han väldigt brett med händerna, emellanåt tar han t o m händerna bakom sig. Handen är inte stilla, inte heller skänkeln. Det är tur att han har så långa ben, annars skulle sporren gått rätt in i sidan på hästen.
I de sekvenser då han lutar sig bakåt och lägger handen ovanför svansroten bär han hela hästen med tyglarna, ingen lätthet i kontakten med munnen här.

Jag förstår att hästen inte är helt lätt att rida. Jag skulle gärna vilja se den här mannen rida en 18-årig f d aktiv tävlingstravare av kallblodsras. Någon här som tror att det skulle se lika flashigt ut som när han rider halvblodet?
Den här mannen är inte skönridande. Långa tyglar osv, men han STÖR inte hästen.
Nej har rider inte på styrka då skulle hästen stanna eller grimasera i munnen.
När man rider på vanligt tränsbett får inte ett stöd samma effekt som när man smårycker i en stång.

mannen ger ständiga eftergifter o han har en känsla för dressyr.

att han visar det udda att sänka svansroten är nog ngt eget påfund som han har haft goda erfarenheter av.

När man har så långa ben- inget stöd av buken är det svårt om man inte spjärnar utåt med fötterna som... you know who.

Hästen är inte flashig eller rids med tryck. rids bara avspänt i lösgörande syfte- som det med svansen.

Jag är övertygad att denne mannen skulle kunna rida vilken typ av häst som helst.

Jag håller med. Han rider ju med hästen hela tiden och har en väldigt bra balans själv och stör inte hästen i munnen alls.

När man har så långa ben- inget stöd av buken är det svårt om man inte spjärnar utåt med fötterna som... you know who.

Precis, och det visar bara ännu mer vilken kontroll han har över sin kropp, jag är grön av avund.

Jag är övertygad att denne mannen skulle kunna rida vilken typ av häst som helst.

Absolut! Apropå det du skrev Immer:

Vet du att jag tror du skulle bil förvånad över vad en sån kan :) Ja och det gäller i högsta grad min häst med. Han skulle gärna få visa det.

Intressant vad olika man ser på vad som är bra! :idea: Tänkte även på detta:

Det är tur att han har så långa ben, annars skulle sporren gått rätt in i sidan på hästen.

Men det tror inte jag, jag tycker han ser ut att ha en kontroll över vad han gör som man bara kan drömma om:crazy: Han rider och åker inte häst.
Däremot så gick ju Carinas sporre (den uppåtvända:o) rakt in i den hästens mage? Som jag uppfattade det skulle man bortse från det tyckte du?

Jag vill inte gå in på just det men det är intressant hur man ser på filmer utifrån vad man anser vara bra ridning, vad man ser och inte.

den formen är ingenting som kommer bakifrån. Den kommer möjligen senare, men här är det han som placerar huvudet där.

Ja det gör han men inte genom handen, utan säte och skänkel, handen fångar upp. Det var bla därför jag tyckte filmen var bra att diskutera, för han gör eg det jag har sett många AR-ryttare försöka göra från marken och från ryggen, och det har diskuterats här med tror jag. Framåtnedåtsökning med att göra olika böjande tygeltag. Men med bara handen! Det är ju steg ett inom AR, eller hur?
Han däremot använder ju sitt säte och skänkeln och får då något att hända i hela hästen som fångas upp fram. Det syns jättetydligt. Jag vet hur vansinnigt svårt det är på en häst vars huvud vill upp som en jäkla kork hela tiden och så bara ånga framåt,så som han visar "när hästen själv får välja" :angel: Kunde visa film på hur värdelös jag är på att rida som han gör på en sån häst:D För svagt säte = inget händer.

Avspänt kan alla rida, men att rida med anspänning utan spänning- DET är en konst.

att få en häst som jobbar på max av vad den har resurser till o ändå få det att se lätt o ledigt ut.

En häst som joggar gör just det. Inte särskilt krävande övning.

när en häst ska göra övningar där både styrka o fart finns med så krävs det en stor anspänning. för att hålla ihop i en ökning i trav eller galopp eller att komma tillbaka ur ökningen. Det såg vi tydligt att C´s häst inte ens orkade ur kortare galopp- föll isär o bröt av okontrollerat.

bytesserier går inte att rida avspänt allena.

Det är ryttaren som gör hästen så!!!!

sätt upp en annan o den är snart som ett vanligt ök bara;)
Ja det beror ju på om man sätter upp en dålig ryttare eller en bra.
Det är det man måste se. att det är ryttaren som samspelar o utbildar hästen.
Det är klart det är ett samspel.
Denna ryttare gör allt annat än glider runt- rider varje sekund fast de flesta inte kan se det- finstilt.
vem har pratat om att glida runt? Jag gillar skarpt hästen på filmen och givetvis ryttaren också. Det var ett bra ekipage helt enkelt. Det finns filmer med ryttare som också rider hela tiden, men som inte rider på ett sätt som tilltalar mig. Din film var väldigt bra. Sån ridning blir man glad av att se!!:laugh:

Fast om man använder piaffen ( eller trampet för det är ju mer tramp egentligen) för galoppens skull så tror jag inte syftet är att få en perfekt piaff just vid det tillfället utan man använder en sak för att förbättra en annan.

Jag hade inte valt trampet, men jag har inte en häst där det skulle behövas heller utan ryggning och andra övningar fungerar tillräckligt för oss för att få en bra galopp.

Jag är ju ett stort fan av Klimke, inte minst dottern Ingrid. Här är en lite annorlunda dressyr än vanliga GP-dressyren, här premieras ingen flashighet utan här är det lydnad, som premieras högt samt att hästen är avslappnad och går i en bra form.

Här rider Ingrid Klimke dressyren från helgens fälttävlans EM och så här ser det ut när man får 80% samlingrad i traven runt Msv-nivå.

http://www.youtube.com/watch?v=0RM4A4OTtJc&feature=related

Här är han som slutligen vann....

http://www.youtube.com/watch?v=_7grW9f4Z8s&feature=related

För dom som ojar sig för att det där är ju inget... Kan ju göra om detta då nästa dag :p

http://www.youtube.com/watch?v=cjTB3l4p0Hw&feature=related

För att sedan göra om detta den tredje och sista dagen.. (höjd 1.30)

http://www.youtube.com/watch?v=0bz8894z7Q0&feature=related

kan man göra det så vinner man VM och nu även EM.

Här är svenska Sara Algotssons fina dressyrritt

http://www.youtube.com/watch?v=ohDq3o9YT3c&feature=related

Som dressyren har utvecklat sig till flash och konstiga träningsmetoder så föredrar jag faktiskt denna sortens dressyr nuförtiden... dom bedömer och prioriterar iallafall rätt saker och slår ner på rätt saker, dvs minsta spändhet så går poängen ner, minsta olydnad så går poängen ner.

Sen kan man säga vad man vill om terrängridningen, jag håller med , det ÄR fullkomligt livsfarligt :eek:

Men med hoppningen sista dagen så avslöjar det sig vilken häst som är mest atletisk, vilken häst som är bäst tränad och vilken ryttare som har tagit hand om sin häst under terrängmomentet så den går igenom både besiktning och kan hoppa väl. Sen lyfter vissa hästar på benen mer än andra , tyvärr för Ingrid som rev halva banan sista dagen för att den hästen inte är en så bra banhoppare.. MEN man vinner inget på att barrera för då stannar dom i terrängen (ja för det är alltid nån som kommer med den kommentaren att hästen är barrad i hoppningen) :)

Långt inlägg och massa OT men ändå inte (eftersom man inte kan isolera dressyren från de andra momenten i denna gren) men snälla orka titta igenom filmerna :)

Senast ändrad:

KL!

Då skulle jag vilja veta hur en korrekt samlad trav ska kännas vara och se ut. Endast de som har koll förväntas jag svara :)

tack :p

Liknande trådar

Kultur Jag söker klipp i filmer och serier där kvinnan/kvinnor sexualiseras till min undervisning. Jag har försökt att googla, men hittar inget...
2
Svar
36
· Visningar
1 831
Senast: Lenita
·
Övr. Djur Posta här om bra djurvideos som finns på youtube. Trodde inte att jag skulle titta en timme på ugglor men fastnade totalt Älskar...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: MJLee
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka