Sv: Samlad trav...
Tack för svar!
Jag menar givetvis att hålla om med benen, inte klämma med låren men eftersom jag rider barbacka blir faktiskt mina lår lätt spända då jag inte riktigt har full balans. Är rätt lång för min häst också. Jag vet att det inte är till någon fördel :P
Vi jobbar iallafall fortfarande med grunderna. Vi gör skolorna i skritt och trav. Galoppfattningen sitter och galoppen är lugn och avslappnad men den är långt ifrån perfekt än. Han faller lätt inåt och galoppen ligger en del på bogen. Det är den vi tränar mest på (galoppen alltså..)
Vi har inte lagt något spec fokus på samling öht egentligen utan mest lekt lite med tanken, vilket jag vill kunna göra. -
Att höja energin - försöka korta upp stegen. Försöka få ett mer uppåttänk i traven. Det är dessa byggstenar som jag vill försöka jobba lite på. Och själv kunna känna när det blir åt rätt håll. Sedan har jag absolut inga krav på att han ska palla en sådan trav mer än några steg, vilket jag får, innan det sedan blir skritt. Det jag behöver träna på själv är att behärska mig när jag nu får en förändring av mitt handlande. Iver!
Hoppas du förstår mig rätt men jag är ej ute efter en korrekt samlad trav, både hästen och framförallt jag själv inte har den kunskapen än. Men som sagt, jag vill ändå kunna leka med tanken. Prova på och faktiskt känna skillnad på hans vanliga trav och en trav med mer energi i, utan att tempot förändras.
Som svar till
tracey så är jag inte inne för att få, med mina si och så, få en samlad trav. Utan jag vill kunna känna att han går
emot en ev samling, att just få mer energi, mer vilja framåt och mer energi uppåt, i traven.
Jag vill heller inte bara släppa det eftersom jag själv vill kunna prova på, med försiktighet såklart. Sedan är jag inte sådan som sitter och tragglar med sådant som jag inte har någon aning om.
Angående fokus så ligger det just nu på att få en bra skritt, trav och galopp, som han kan hålla utan att falla inåt och tappa balans. Men att harva runt dem ett helt träningspass tycker jag är fruktansvärt tråkigt, därför vill jag kunna stärka andra delar i dressyren med hjälp av nya tänk
Ska föresten se om jag törs lägga ut någon film här på när vi travar. Så jag kan visa mer vad jag menar och hur det ser ut