Samlad galoppfattning - hur vanligt?

skuggi

Trådstartare
Vi har en femårig islandskorsning som vi i sakta mak rider in själva (med hjälp av tränare osv).
Jag har väl inte ridit så många "råa" hästar, men de jag har ridit så har jag märkt att när det blir dags för galopp så har den varit flack, snabb, obalanserad och de har ofta behövt "rusa" in i den. Det har ofta varit lite "bocknings-känsla" också, särskilt ute.
(detta är alltså inte hästar jag ridit in, bara ridit på tidigt i deras utbildning)

När vi nu börjat galoppera denna femåring under ryttare så är han anmärkningsvärt (tycker jag) samlad. Han gör direkt en samlad galoppfattning och rullar sedan på i en schwungfull(stavning?) och samlad galopp helt på eget initiativ. Detta även när vi är ute med andra som också galopperar.

Hur vanligt är detta?

Jag rider honom bara i grimma ännu (och sadel förståss), och vi har inte direkt galopparbetat mycket från marken, dock har vi väl galopparbetat en del med honom som handhäst, kanske har det hjälpt? Han är heller inte mycket markarbetad i trav i den bemärkelsen att han fått springa runt, runt en massa varv...

Sedan tidigare har jag misstänkt att detta är en ovanligt talangfull och smart häst, så nu undrar jag om detta är ännu ett tecken på att han är ett underbarn, eller om det kanske är ganska vanligt.

Sv: Samlad galoppfattning - hur vanligt?

Din häst verkar vara redo för galopp helt enkelt, då ska det gå lätt :) En häst som måste rusa/slänga/bocka sig in i galopp är enligt mig absolut inte redo att galoppera med ryttare. Mer grundarbete och muskler är då kanske på sin plats... sen kan man kanske inte kräva en samlad galopp direkt, men det finns ju guldkorn bland våra hästar som har väldigt lätt för samling redan som unga :D

Hur VANLIGT det är med en häst som fattar bra galopp direkt kan jag tyvärr inte svara på, jag har bara ridit in en unghäst. Lycka till i fortsättningen!

Varför rider du i grimma:confused: Har han problem med att ha bett i munnen?

Jag kan ju tycka att man börjar från grunden med en unghäst; acceptera utrustningen, ryttaren, samt förstå och svara för hjälperna. Galoppen ska man inte vänta med, tycker att det är förkastligt att sitta och harva runt i trav på en ung häst. Sen finns det visst hästar som har en naturlig fallenhet för samling och som därför har lättare för sig när det gäller att fatta galopp lite mer samlat. Själv vill jag INTE se min unghäst lära sig galoppfattning medelst "travrusning" utan lär in kommandot på lina, under longering och sen fattar jag från ganska lågt tempo. Så snart styrkan finns där så föredrar jag fattning från skritt som en del i styrketräningen, varvat med att de får galoppera på framåt emellanåt förstås.

I grimma rider vi för att vi inte har behov av bett ännu, då vi inte kommit så långt i utbildningen. Repgrimma då, vi är "såna" nämligen ;)

Jag har ju iofs också tränat galoppfattning på lina litegrann, så det kanske är därför det sitter så fint.

Jag tycker ju inte heller att de ska rusa in i galoppen (känns ju klart osäkert och stökigt) men jag trodde att de var så det brukade vara "i början", så jag har nog varit lite fegis inför att börja med galoppen.. :crazy: Gillar inte att braka omkring i full fart på unghästar.

Men kul att höra era tankar kring detta, då har de andra jag ridit bara inte varit "redo" då. Jag tycker bara inte jag gjort så mycket för att göra honom "redo"... Men kanske att han fått vänta med ridningen tills han var 4,5 inte var så tokigt.

Han är otroligt härlig, han har mycket mer bärighet i galoppen än min 14-åriga valack... :grin::love:

Hur gör man vanligen för att få dem "redo" då?
Tänker på att då är nog inte min vuxna häst "redo" för galoppen iaf :o:p

Är det typ galopparbete på lina som gäller?
Kan det ha hjälpt att han gått med mycket som handhäst i alla gångarter?

Att jag är så frågvis är för att jag har en tvååring som jag gärna vill "göra" lika bra :idea: Då gäller det att analysera vad man "råkat" göra så det blev så bra.

och jag tycker det är förkastligt att låta den unga hästen springa på volt mer än nödvändigt.... hellre tömkörning så man kan gå på raka spår då det överallt står att läsa att man bör undvika böjt spår med unga hästar...

Min kunde inte galopp för rösten utan tränade direkt från ryggen. Har gått hur fint som helst, lyssnar han inte direkt så petar jag med pisken bakom skänkeln och då galoppar han. Ingen rusning i trav men ökar lite tempo i början så att det ska bli lättare att falla i galopp eftersom det jag tycker att blir för mkt att kräva att en treåring ska gå i arbetstrav och orka knöla in bakbenen under kroppen och fatta galopp första gångerna, det kommer med mer styrka men om man ska vänta med styrka så kan man ju inte galoppera förrän ett bra tag in i inridningen och jag tycker att alla gångarter ska ridas redan från början så det blir naturligt för hästen :)

Till TS
Låter som du har en fin och självbärig häst! Grattis!

Tack! :banana: Han är väldigt fin..

Men kanske det har varit bra med att han följt med så mycket som handhäst då? Det blir ju på raka spår samt att han får köra alla gångarterna utan ryttare.
Han är dessutom ganska mycket snabbare än min vuxna valack, så han har nog blivit tvungen att "samla" sig lite eftersom jag sagt till honom att han måste kuta långsammare så vi hinner med...

Jag har inte varit inne på det här forumet så mycket, men nu måste jag kolla runt och se hur andra gjort och hur det gått! :idea: *plötsligt nyfiken*

Mkt träning på marken, promenader, handhäst, lära in alla gångarter för rösten. Och så ha tålamod att vänta tills den ÄR redo. Lugn, avslappnad, välbalanserad. Arbete på lina är kanon men inte sju dagar i veckan eller långa pass. Och så ha mål för allting, förstås :D

SKulle vilja säga att det är ganska vanligt OM hästen har grundutbildats korrekt, fått den tid den behöver på sig, stärkts inför det som krävs och har hyfsat lätt för sig.

Jag 'fuskar' ju och låter de okomplicerat rulla över i galopp i en uppförsbacke i början. Passar på när de själv bjuder till galopp. Då får man de där lugna, runda fattningarna direkt, sen gäller det att bryta av medan galoppen fortfarande håller ihop. Det stärker, och efter ett tag när man 'fattat' på samma ställe, i kombination med skänkelhjälp och ev röst, så är det 'bara' att använda skänkelhjälpen på annat ställe (gärna annan uppförsbacke) och snart sitter den, och då får man oftast samma fina, lugna fattningar även på plan mark och var man nu vill ha dem. Detta alltså även på treåringar.

Jag rider dessutom in ute.

Så, inte unikt eller ovanligt egentligen, men tecken på att ni har gjort ett bra grundjobb och lyckats väl hitills. Så sträck på dig och gläd dig! =)

Precis sådär var min islänning också under inridningen.

Galoppfattningar från skritt efter bara några ´"galoppskänkelsträningar" och har alltid haft en rund, lugn och samlad galopp.

du har tydligen en av naturen mkt välbalanserad häst. är bara att tacka och ta emot.;)

Tack hörni för berömmet (eller vad man ska kalla det, är ju inte min förtjänst att han verkar ha så lätt för sig) men man blir glad av att höra det :idea:

Det måste nog ändå vara så att han har ganska lätt för sig, tycker inte jag gjort någon speciell träning så med honom.

Tack också ni som skrivit lite tips inför nästa unghäst som ska startas, jag har verligen blivit unghästbiten nu :bump: Och nästa är ju min påläggskalv, han ska bli min perfekta häst, så honom vill jag ju inte sabba :crazy:

KL.

Jag brukar rida en nordis på 9 år som har väldigt svårt med vänstergalopp och samlad galopp. Hon rusar bara in i galoppen och ökar och ökar. Det är bara om man har en häst framför som hon går in i en lugnare galopp.

Då kan du vara glad att din häst kan samla sig :):):)
Tacksam för svar!

Ja, jag är himla tacksam för att han är så duktig på att bära sig själv :love:

Hur mycket är nordisen galopperad egentligen då? Jag tänker på att min har fått galoppera ganska mycket som handhäst och då har han blivit tvungen att hålla sig till den fart ridhästen har. Tänker att han kanske tränat upp sina galoppmuskler bra på så vis, så han sedan har lätt att galoppera med ryttare.

Kan du longera nordisen och låta den jobba mer mer galoppen utan ryttare? Typ låta den hitta sin balans i lugn och ro?
Vidare tror jag det kan vara bra om man tar längre galoppsträckor om de rusar sådär, så de hinner hitta takten i galoppen och börja samla sig lite långsamt. Är bra för ryttaren också har jag märkt nu när jag håller på att lära min man att bli mer följsam i sin sits, han behöver trava ganska långa sträckor för att hitta tex takten i trav så han kan rida lätt osv, kan ju vara samma för hästarna. :idea:

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 083
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17