Samla till "brudkistan"...

Sv: Samla till "brudkistan"...

Åh, sälja vågar jag inte på många år. Mina föräldrar skulle bli så ledsna.

Jag har inte flyttat ut än och samlar inte till det heller. Ett riktigt 72 delars bestickset som jag fick i studentpresent är det som ligger närmast "flyttahemifrånlåda". Bra och ha den dagen det kommer till användning, inte jättekul att lägga pengar på sånt det första man gör.

Nej, gud förbjude att en tjugoårings första lägenhet ska innehålla saker från Ikea, kan inte föreställa mig nåt värre! :eek:

Trist att du får det att låta som att det är så himla fult och förskräckligt, vissa har faktiskt inte råd med annat (och andra, typ jag, råkar tycka att de har mycket fint).

Fast nu överdriver du.

Jag skrev att JAG inte vill att mitt hem ska BESTÅ av billiga Ikea prylar, deras billiga flytta hemifrån prylar tycker jag är förskräckliga och inget JAG vill ha.

Jag har också saker från Ikea, men mitt hem består inte av Ikea prylar.

Sen om andra vill ha alla sina möbler och prylar från Ikea är väl upp till dem, men jag vill inte det och ingen jag känner skulle vilja ha ett helt Ikea hem heller.

Sen tycker jag att Ikea har alldeles för dålig kvalité på sina möbler vilket gör att jag inte är speciellt förtjust i dem.
För jag vill inte byta ut mina möbler i tid och otid, jag väljer mina möbler med omsorg.
Jag köper möbler jag älskar och som är klassiska och inte går ur modet utan håller i 100 år trots att barn och djur sliter på dem.

Sen spelar ekonomi såklart roll, men jag personligen skulle hellre köpa begagnade kvalitets möbler än billigt från Ikea.
De begagnade kvalitetsmöblerna kan ju faktiskt kosta mindre än vad det gör på Ikea.
Sen finns det dem som absolut inte skulle kunna tänka sig begagnade möbler och ja det är väl upp till dem.

Senast ändrad:

Fast nu överdriver du.

Jag skrev att JAG inte vill att mitt hem ska BESTÅ av billiga Ikea prylar, deras billiga flytta hemifrån prylar tycker jag är förskräckliga och inget JAG vill ha.

Jag har också saker från Ikea, men mitt hem består inte av Ikea prylar.

Sen om andra vill ha alla sina möbler och prylar från Ikea är väl upp till dem, men jag vill inte det och ingen jag känner skulle vilja ha ett helt Ikea hem heller.

Sen tycker jag att Ikea har alldeles för dålig kvalité på sina möbler vilket gör att jag inte är speciellt förtjust i dem.
För jag vill inte byta ut mina möbler i tid och otid, jag väljer mina möbler med omsorg.
Jag köper möbler jag älskar och som är klassiska och inte går ur modet utan håller i 100 år trots att barn och djur sliter på dem.

Sen spelar ekonomi såklart roll, men jag personligen skulle hellre köpa begagnade kvalitets möbler än billigt från Ikea.
De begagnade kvalitetsmöblerna kan ju faktiskt kosta mindre än vad det gör på Ikea.
Sen finns det dem som absolut inte skulle kunna tänka sig begagnade möbler och ja det är väl upp till dem.

1984 bestod mitt hem av Ikea-möbler. Det enda som jag har kvar sedan den tiden är 3 vita billyhyllor - 90 cm breda - men de börjar bli bra slitna nu. I övrigt så det enda som är från Ikea i mitt hus (4 rum och kök) numera är 5 billyhyllor i björk - inköpta begangnade för 2 år sedan, bäddmadrasserna i sängen och så mitt stora sekvensskrivbord som jag köpte när jag pluggade. I övrigt så har jag ENBART ärvda möbler eller begangnade fynd som jag piffat till. Jag gillar INTE chabby chic så jag målar gärna om gamla möbler så de blir som nya ;).

Min hörnsoffa är en kvalitetssoffa från MIO-möber - inköpt 1990 och den är inte ens nedsutten än. Undrar om det finns någon Ikeasoffa som håller så länge.

Men billyhyllorna och mitt skrivbord älskar jag. Finns mycket bra på Ikea - men en hel del som inte håller måttet.

/Lizzie

Vilken tur att DU slipper det så DU slipper må dåligt över att så förskräckliga möbler!

För övrigt blir jag noll imponerad av att du hela tiden ska påpeka att det är billigt. Mina föräldrar har det rätt fett men köper ändå grejer från Ikea när det hittar något fint som de gillar. Orka lägga en massa status och prestige i en jävla soffa liksom.

Min hörnsoffa är en kvalitetssoffa från MIO-möber - inköpt 1990 och den är inte ens nedsutten än. Undrar om det finns någon Ikeasoffa som håller så länge.
Spela roll? Jag skulle inte ens vilja ha samma soffa från 90 tills nu. Herregud, hur många gånger har man inte hunnit tröttna på den/ha sex i den och snubba ner den?

Jag kanske är en förskräcklig 80-talist men jag hade tröttnat rätt ordentligt på en soffa om jag hade haft den ända sedan 90-talet. Mina saker behöver inte hålla i 20+ år, jag köper gärna nytt mellan varven.

Var inte för säker ;)

Jag har sett MIO-soffor inlämnade på garantireparation och de är inte så fina inuti. Inte sällan behöver man staga upp stommen med nytt trä för att de ska kunna lagas alls. Spånskivan kan i vissa fall mer likna wellpapp än skiva.

Jag vågar påstå att de flesta möbler idag i normalpris-klass har ungefär samma hållbarhet. IKEA testar ju sina möbler ganska rejält de med.

Sannolikt är det också så att det som köptes för 22 år sedan var av bättre kvalitet än de som säljs idag.

Spela roll? Jag skulle inte ens vilja ha samma soffa från 90 tills nu. Herregud, hur många gånger har man inte hunnit tröttna på den/ha sex i den och snubba ner den?

Jag kanske är en förskräcklig 80-talist men jag hade tröttnat rätt ordentligt på en soffa om jag hade haft den ända sedan 90-talet. Mina saker behöver inte hålla i 20+ år, jag köper gärna nytt mellan varven.

Soffan är rejält tvättad mellan varven (funkar utmärkt med sk. mattvätt).

Sedan är man olika. Jag byter inte ut mina möbler så länge de är hela, och inte tröttnar jag heller. Mitt problem är den dagen soffan behöver bytas ut, vilket närmar sig... och jag tycker att soffutbudet som är nu är fruktansvärt trist. Alla soffor ser likadana ut. Jag avskyr soffor med lösa kuddar t ex, för att inte tala om alla dessa divan-soffor. Inte min grej alls.

De möbler jag har nu så är det mycket gammalt. Kökssoffan är från 1929, matsalsmöblerna från 30-talet, osv. Inte värt några stora pengar - utan det är högt sentimentalt värde för mig. Plus att jag har en sammansättning möblemang som INGEN annan har. Det gillar jag :D.

Men jag är glad över att folk är som du - alltså tröttnar - det gör att man köpa riktigt bra saker begangnat :D

/Lizzie

Var inte för säker ;)

Jag vågar påstå att de flesta möbler idag i normalpris-klass har ungefär samma hållbarhet. IKEA testar ju sina möbler ganska rejält de med.

Sannolikt är det också så att det som köptes för 22 år sedan var av bättre kvalitet än de som säljs idag.

Håller absolut med dig!

Jag var på EM-möbler för ett tag sedan sedan och provsatt då en soffa som höll lite annan stil och klass än övriga divansoffor... Den föll mig i smaken och kände att denna soffan skulle kunna leva länge i mitt hem. Priset var ju också då över 30 papp för en 3-sitssoffa - faller totalt utanför ramen för vad man skulle kunna säga är normalprissoffa - och utanför min budget också :p .

/Lizzie

Vilken tur att DU slipper det så DU slipper må dåligt över att så förskräckliga möbler!

För övrigt blir jag noll imponerad av att du hela tiden ska påpeka att det är billigt. Mina föräldrar har det rätt fett men köper ändå grejer från Ikea när det hittar något fint som de gillar. Orka lägga en massa status och prestige i en jävla soffa liksom.

Jag köper ingenting för att det är dyrt, det finns billiga kvalitetsprylar också ;)
Dock har jag inte hittat billiga kvalitetsprylar på Ikea, där har jag bara hittat billigt smäck som i längden blir ganska dyrt eftersom det behöver bytas ut.
Sen är inte allt på Ikea speciellt billigt heller.
Många ggr kan Ikea ha samma priser som andra märken men till betydligt sämre kvalité.
Men visst Ikea har sina guldkorn men de är lätträknade.

Dessutom är jag snål och lägger inte en förmögenhet på möbler och inredning, däremot är jag inte dumsnål så jag väljer bästa möjliga kvalitet till minsta möjliga peng ;)

Jag är rätt säker på att mina föräldrar hade samma Ikeasoffa i 20-30 år utan problem. De sista åren skulle den bytas, men så fick jag barn och de väntade ut ytterligare några års saftspill innan de slog till på nya. Min pappa har mycket känslig rygg, och hade inte kunnat bo med en nedsutten soffa, så det var den helt enkelt inte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka