Samla till "brudkistan"...

Sv: Samla till "brudkistan"...

Självklart har det förändrats sedan dess. Idag kan man ju få ett helt bohag för under 5000 kr vilket var en omöjlighet även för 15 år sedan.
Det jag tänkte på var väl snarare att kvalitet, eller kanske snarare hållbarhet, inte längre går att likställa med ett högt pris vad gäller vissa produkter. Plast är i det närmaste outslitligt, så om bunkarna kommer ifrån Rosti eller Coop gör nog ingen skillnad på hur länge de går att vispa grädde i. Att de dyrare skålarna kanske har ett snyggare utseende, bättre tyngd osv är inte så märkligt, men fortfarande är de där billiga skålarna lika svåra att slita ut.
Billiga kastruller håller lika länge som de dyrare. Porslinet håller, liksom glasen.

Att det sedan finns produkter som är avsevärt tåligare om man lägger mer pengar på de ifrågasätter jag inte, men det låter väldigt ofta som att kvalitet/hållbarhet/funktionalitet måste kosta mycket mera. Jag undrar alltså helt enkelt var någonstans kvaliteten sitter i ett dricksglas från Kosta Boda jämfört med ett märkeslöst? Mer än att man vet ungefär hur arbetsförhållandena ser ut för glasblåsaren i Sverige men inte ens har någon koll på om det förekommer barnarbete eller ej i fabriken som det märkeslösa glaset är pressat i.
Det är en aspekt som kanske borde värdesättas högre än vad vi idag gör, men om man endast ser till den färdiga produkten som finns att köpa i butik så får jag många gånger uppfattningen av att det ofta ligger mer prestige än hållbarhetstänk bakom inköp av husgeråd idag.

Nu ska jag sluta svamla. :D

Att en annan samlade på grejer för att kunna flytta hemifrån beror nog på att det kostade en förmögenhet att skaffa en bra köksutrustning. Ikea fanns inte ens i närheten av där jag är uppväxt på sexti och sjuttitalet.

Jag ser liksom ingen anledning att ungdomar som flyttar hemifrån ska ha en "bra köksutrustning" redan från början.

Jag flyttade hemifrån 1981, tror jag, utrustad med lite från föräldrahemmet, lite från mormor, lite från loppmarknader och lite nytt från tex Ikea. Det är det vanliga för mig och så gick det till även när mina barn flyttade hemifrån. Det har verkligen inte handlat om så stora inköp att de har behövt samla i förväg. Så märkvärdigt att man måste samla i förväg har det inte varit att flytta hemifrån efter andra världskriget, vad jag kan förstå av mina äldre släktingar. Vanligen flyttar man ju till en mycket liten bostad först.

Om man så småningom vill ha mer kompletta och dyrare serviser, märkesknivar och annat, så får man väl samla på sig det efter hand. Jag känner nog ingen som har en köksutrustning som är kvalitativ och "fin" rakt igenom, utan man lägger lite pengar på det som känns viktigt och resten får vara enklare, helt enkelt.

Jag ser liksom ingen anledning att ungdomar som flyttar hemifrån ska ha en "bra köksutrustning" redan från början.

Jag flyttade hemifrån 1981, tror jag, utrustad med lite från föräldrahemmet, lite från mormor, lite från loppmarknader och lite nytt från tex Ikea. Det är det vanliga för mig och så gick det till även när mina barn flyttade hemifrån. Det har verkligen inte handlat om så stora inköp att de har behövt samla i förväg. Så märkvärdigt att man måste samla i förväg har det inte varit att flytta hemifrån efter andra världskriget, vad jag kan förstå av mina äldre släktingar. Vanligen flyttar man ju till en mycket liten bostad först.

Om man så småningom vill ha mer kompletta och dyrare serviser, märkesknivar och annat, så får man väl samla på sig det efter hand. Jag känner nog ingen som har en köksutrustning som är kvalitativ och "fin" rakt igenom, utan man lägger lite pengar på det som känns viktigt och resten får vara enklare, helt enkelt.

Jag flyttade också hemifrån 1981. Jag fick INGENTING med mig hemfrån... Det jag har idag efter mor- och farföräldrar har jag fått som arv efter dödsfall. Jag hade enbart det jag fått i present och julklapp, som i och för sig inte var mycket.

Med bra köksutrustning, så menar jag det mest grundläggande för att kunna laga mat. Inte dyrt porslin och silverbestik. Att handla på Ikea gick inte eftersom Ikea inte fanns i Örebro vid denna tidpunkt.

/Lizzie

Så märkvärdigt att man måste samla i förväg har det inte varit att flytta hemifrån efter andra världskriget, vad jag kan förstå av mina äldre släktingar. Vanligen flyttar man ju till en mycket liten bostad först.

Det jag kan se på gamla tiders samlande, så var det en viss skillnad på min mormor och min farmor. Mormor var bonde och fattig. Vid hennes dödsbo så visade det sig att hon hade mani på att samla på fina linnedukar och kökshanddukar. För i hennes värld så investerade man i linne när man hade en slant över och det var viktigt för henne att hon lämnade efter sig ett bra linneförråd till sina barn.

När jag ser på min farmor så var inte linne så himla viktigt för henne. Hon hade istället investerat stora summor pengar i hur många "samlartallrikar" som helst. De har kostat henne en förmögenhet under årens lopp - och idag är de kanske värda 10 kr styck. För henne var det också otroligt viktigt med bordssilver. Hon kom från en mer välbärgad familj än min mormor.

Jag själv har inte direkt samlat på något speciellt. Önskade mig kastruller och vanliga husgeråd i julklapp och present de sista åren innan jag flyttade hemifrån. Utav min farmor fick jag vackra kristallvaser och silverbestik. Av min mormor fick jag kökshandukar och linnedukar. Sådant som de själva värdesatte :D

Mina syskonbarn, som är 25 och 21, har aldrig önskat sig något som har med hemmet att göra. Inte samlat på något speciellt. De har bara önskat sig pengar eller smink och kläder, vilket absolut inte behöver vara nåt fel alls. Jag har mest funderat på om detta är ett vanligt fenomen bland ungdomar i denna åldersgrupp.

Och visst ändrar man smak under årens lopp - det jag gillade som 20-åring är inte lika självklart min favorit idag...

/Lizzie

Det jag kan se på gamla tiders samlande, så var det en viss skillnad

/Lizzie

Man hade väl en annan inställning till konsumtion. Det man köpte skulle hålla, det var inte fråga om att byta ut saker som fungerade för att de blivit omoderna. En inställning som förmodligen kommer tillbaka i en tid när bristen på råvaror gör att det igen lönar sig att reparera istället för att köpa nytt.

Gällande orginalfrågan så har jag fått en silversked varje födelsedag av min mormor och morfar. Jag har 12 st graverade med mitt namn och födelsedatum, aldrig använda. Det var jordens tristaste födelsedagspresent, värd pengar idag självklart men har aldrig gett mig någon glädje egentligen. Min mamma gjorde detsamma för mina barn, gav dem silverbestick ett efter ett i många år. Jag tror mina barn tyckte ungefär detsamma som jag har tyckt.. frågan är vad jag själv kommer göra när jag får barnbarn? Kommer jag att ge silverbestick som någon sorts ärvd tradition som jag känner att jag måste upprätthålla fast jag vet att det är urtrist att få, för att jag tror att det på något sätt hör till hur en mormor ska vara?

Gällande orginalfrågan så har jag fått en silversked varje födelsedag av min mormor och morfar. Jag har 12 st graverade med mitt namn och födelsedatum, aldrig använda. Det var jordens tristaste födelsedagspresent, värd pengar idag självklart men har aldrig gett mig någon glädje egentligen.

Tyvärr så är det inte graverat silverbestik värda speciellt mycket pengar. Inte i förhållande till vad det kostar i nyinköp. Jag köper inte nya Olgabestik idag, utan letar på tradera. En ny kaffesked i silver kostar 400 kr, en begangnad cirka 150-200 kr. Och då ska det vara ograverat silver. Silverbestik med monogram är billigare.

Men jag anväder det jag har, även det arvegods som är med monogram - är dessutom lite nördig och gillar att putsa bestiken också :p

/Lizzie

Jag fick redan vid 12års ålder (född 87) alltid tallrikar, glas och liknade i födelsedag och julklapp så när jag flyttade hemifrån vid 19 års ålder hade jag istort sett allt som jag behövde. Jag önskade mig aldrig något annat vilket jag i sig inte gör idag heller (nu är det ju finporslinet som det ska samlas på). Jag tyckte dessutom att det var kul att få sånt, det var en påminnelse om att jag höll på att bli vuxen, sedan ska tilläggas att jag själv har valt färg och form på porslinet. När jag sedan gick gymnasiet började jag även få grytor och sånt. Tråkigt enligt vissa, bra enligt mig :D När flytten till första egna lägenheten skedde behövde jag i stort sett bara köpa ett decilitermått (för det hade ingen tänkt på att det kunde behövas). Vilket var i lagom prisklass för mig som då var student.

Jag har faktiskt en brudkista som min farmor alltid har sagt att jag ska ha. Den används just nu som förvarig hos farmor men när jag flyttar större så kommer jag få ta den. Farmor har även ställt undan koppar och annat som hon vill att jag ska ha som kommer från släkten. Även till mina bröder finns det en del sparat men det är såklart bara jag som kommer få en brudkista ;) Sen finns det massor som är sparade till oss som inte är till någon speciell utan till den av oss syskon som behöver och vill ha ex trasmattor.

Det jag fick som liten och som jag uppskattar mycket idag är några vävda dukar som min mormor hade gjort. Hade lite Rosti-skålar och liknande också.

För övrigt har jag fått ärva min mormors Grön Anna-servis, älskar den :love: Men vet inte om jag uppskattat den på samma sätt om jag fått den när jag var 15 :grin:

Jag skulle inte alls vilja att mitt första boende skulle bestå av billiga Ikea prylar och inte kusindottern heller.
Nej, gud förbjude att en tjugoårings första lägenhet ska innehålla saker från Ikea, kan inte föreställa mig nåt värre! :eek:

Trist att du får det att låta som att det är så himla fult och förskräckligt, vissa har faktiskt inte råd med annat (och andra, typ jag, råkar tycka att de har mycket fint).

KL

Jag har fått en del saker - serviser och dukar främst - som allt sammans ligger nedpackat. Det är inte min stil, inte min smak (herregud, jag använder inte ens duk). Det jag tycker bäst om är det som jag har köpt eller valt själv - mycket från Ikea. Saker jag tycker är fina, som jag törs använda och som jag tycker om. Skulle jag ha en dyr fin servis (som jag tyckte om) skulle jag nog slita den lika mycket som allt annat, tanken på att ha nåt som bara tas fram för att vara fint känns för mig helt främmande. Ska grejerna bara stå där mellan varven eller?

Skulle jag ha en dyr fin servis (som jag tyckte om) skulle jag nog slita den lika mycket som allt annat, tanken på att ha nåt som bara tas fram för att vara fint känns för mig helt främmande. Ska grejerna bara stå där mellan varven eller?

Nej, jag tycker inte att grejer ska stå i skåp och bara användas vid speciella tillfällen - jo, förutom kanske om man har speciellt julporslin :D

Så klart man ska slita på finporslinget - tycker jag i alla fall :) Det dyraste porslinet måste väl ändå vara det som man INTE använder - strunt samma köpesumman. Jag har serviset Herrgård från Fyrklövern som vardagsporslin - svindyrt, men funkar att komplettera - och ja - jag har haft sönder tallrikar. Det är ändå bara tallrikar och det går att köpa nya - även om de kostar 200 kr styck. Gillar dock porslinet jättemycket och gillar att lyxa till det även i vardagen. Porslinet används både till vardag och fest. Jag använder mitt Grön Anna också - beror alldels på vilket humör jag är på :D

Man ska ha det porslin som man tycker om, om det är ett Rörstrand eller Ikea spelar ingen roll tycker jag.

/Lizzie

Nej, gud förbjude att en tjugoårings första lägenhet ska innehålla saker från Ikea, kan inte föreställa mig nåt värre! :eek:

Nä, världssvälten bleknar liksom:D

När jag var 21 flyttade jag från studentrum till första egna lägenheten. Jag hade ritat upp alla de 23 kvadratmetrarna skalenligt på rutat papper, och beväpnade med måttband åkte mamma, pappa och jag till Ikea och köpte ett helt bohag. Det var fantastiskt:love:

När jag sedan hade fått allt på plats var jag supernöjd, allt var så nytt, fint och MITT.

I kartonger i källaren låg däremot kaffeservisen som alla fastrarna plågat mig med i min barndoms absolut tråkigaste paket. Möjligen använde jag en teservis och några "fintallrikar" som jag själv valt i present som tonåring.

Jag är väl en tölp, men jag fattar inte det här problemet somliga har med Ikea? :confused:

Med hjälp av deras utmärkta sortiment kan man ju utrusta tre barns 23-kvadratmetershem för samma summa som fastrarna genom åren lagt på någon eländig "finservis" till ett enda barn, om så är.

Eller så kan man ge barnen det man börjar tröttna på av sitt eget, och så köpa något nytt och fint till sig själv på Ikea när ungen flyttat ut. :angel:

Hade mina ungar inte accepterat Ikea som "fint nog", hade jag tagit min hand från dem. Sådant snobberi får de finansiera själva.

Eftersom jag är från norraste Norrland har Ikea bara varit något jag sett på vykort.

Till min första lägenhet hade jag bara ärvda möbler och en och en annan kökspryl sen livet i studentkorridor.

Men sen flyttade jag och bohaget har sakta bytts ut. Till Ikea. Min käre sambo hade knappt en Ikeapryl han heller.

I våras tittade jag mig omkring och konstaterade att allt numer är Ikea!!! Jag måste säga att jag älskar Ikea och undrar jämt varför jag inte jobbar där ;-) (Fast jag vill inte att allt ska vara Ikea, men priset avgör nu när vi har barn som kladdar på allt)

Det enda jag skulle önska mig till en brudkista vore några fina lakan och någon kastrull.

Hade jag däremot fått önska idag vore det saker från Le Creuset och KitchenAid. :-P

Senast ändrad:

Jag hör nog till de få som inte samlat någonting. Jag ville inte och då slapp jag. Är inte mycket för att ta emot gåvor över huvud taget.
Något som däremot varit väldigt bra är sparkapitalet mina föräldrar satt in till mig sedan jag var liten, de har kommit väl till pass när jag tagit körkort och köpt saker till mitt eget boende :)

Senast ändrad:

Jag och en kompis diskuterade detta för några veckor sedan, dvs att dagens ungdom inte samlar på samma sätt som vi gjorde och inte verkar vilja heller;)

Men jag tror som ngn annan att Ikea har växt så mycket, är så mycket billigare än sina konkurrenter och då behöver man inte samla.

kl

När jag var 6 år så snickrade min farfar en brudkista till mig. I den samlades bl a följande:

- en komplett uppsättning silverbestick av modellen "Harmony" (jättekul att få en silversked i julklapp typ varje jul under hela uppväxten...:p). Eventuellt var jag med och valde bestick någon gång före tonåren, kommer inte ihåg.

- en komplett kaffeservis "Måsen"

- säkert 50 perfekt virkade grytlappar som min mormor virkat åt mig

- oräkneligt antal jättefina diskhanddukar i linne som min mamma vävt

- ett antal diskhanddukar inhandlade av min farmor och med första bokstaven i mitt förnamn inbroderat på varje (när jag gift mig var det tanken att jag själv skulle brodera in min nya efternamnsinitial :D)

- flera fina linnedukar som min mamma vävt åt mig samt matchande servetter

Brudkistan står i mitt källarförråd. Den har i omgångar använts som soffbord och jag ska snart ta upp den och måla den så att vi kan ha den som soffbord igen. Den är lite naggad i hörnen av ett par vassa valptänder.

Kaffeservisen och silverbesticken finns nerpackad hemma hos mina föräldrar. Jag vågar inte ha dem hemma hos mig, är nojig för inbrott. Då det dessutom inte är något som jag är intresserad av att använda känns det onödigt att det ska ta upp plats i lägenheten.

Jag håller med flera om att det är väldigt gammalmodigt och onödigt som koncept och aldrig i livet att jag kommer att samla på samma sätt till mina barn.

Men min brudkista är gjord och ihopsamlad av kärlek från mina föräldrar och min släkt och det är inget som jag tänker göra mig lustig över.

För övrigt älskar jag IKEA!

kl

Jag har någon uppsättning med små silverskedar i källaren som jag fått när jag var liten(säg att jag fick min 12 och sista när jag fyllde 12?). En liten ask är lagom att spara på med något jag inte valt själv, får likväl glada vibbar när jag hittar asken när jag går igenom förrådet.

Sen fick jag grejer när jag hittat något jag ville ha, har en uppsättning matt svart porslin som jag fortfarande gillar och en uppsättning bodum bestick som jag tycker jättemycket om! 15 år efter att jag valde dem...

Sen har jag numera en uppsättning fin porslin i källaren, med några små blommor och guldkant, tror jag har silverbestick och massor med linne dukar. Men det är rent arvegods som jag sparar av nostalgiska skäl med en förhoppning om att jag kommer att vilja använda sakerna om 20-30 år. Det är jättesvårt att veta vad man vill ha från dödsbon. Jag tog även en kristallkrona från min mormor, efter ett antal år kom min syster på att hon ville ha den och nu blir jag ofta glad och tänker glad tankar om mormor när jag ser kronan hemma hos dem:laugh:

kl

Kaffeservisen och silverbesticken finns nerpackad hemma hos mina föräldrar. Jag vågar inte ha dem hemma hos mig, är nojig för inbrott. Då det dessutom inte är något som jag är intresserad av att använda känns det onödigt att det ska ta upp plats i lägenheten.

Tror inte du behöver oroa dig för inbrott för just dessa prylar. Tyvärr så ger det inte så stora pengar begangnat. Inte i jämförelse vad det kostar att köpa som nytt.

Om det inte är något som du vill ha - sälj det och köp det du gillar istället. Det har jag gjort med vissa saker. Vad man gillar och inte gillar kan ju förändras med åren :D

/Lizzie

Jag och en kompis diskuterade detta för några veckor sedan, dvs att dagens ungdom inte samlar på samma sätt som vi gjorde och inte verkar vilja heller;)

Men jag tror som ngn annan att Ikea har växt så mycket, är så mycket billigare än sina konkurrenter och då behöver man inte samla.

Så tror jag också att det är. Kan man åka iväg till Ikea och köpa en grund till första lägenheten - till en väldigt billig penning. Då försvinner anledningen till att samla.

/Lizzie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka