Samband mellan influensavaccin och fång??

Jag kan mycket väl ha fel, men åtminstone det jag hört är att abortvirus-vaccinet endast skyddar mot abortformen, och således bara skyddar dräktiga ston, alltså ej mot den centralnervösa formen som även (icke dräktiga) ston, valacker och hingstar kan få.
Möjligt, kan vara för att minska risken för smittspridning till ston som man vaccinerar valacker (vilket i o f innebär att vaccinet har någon effekt på dem med)

Jag kan mycket väl ha fel, men åtminstone det jag hört är att abortvirus-vaccinet endast skyddar mot abortformen, och således bara skyddar dräktiga ston, alltså ej mot den centralnervösa formen som även (icke dräktiga) ston, valacker och hingstar kan få.

Det är av underordnad betydelse, för att hålla smittrycket nere är det inte ovanligt att alla hästar i en besättning vaccineras.

Jag förstår inte vart du vill komma?
Jag ville bara förtydliga att det inte ger ett 100% skydd ens till dräktiga ston, och absolut inte till några andra.
Den dan som vi har ett vaccin mot kvarka så tror jag att väldigt många kommer att välja att vaccinera, även om det inte skulle ge 100% skydd. Speciellt om det förekommer i närområdet, har hästar som reser mycket etc. Precis som med influensa och abortvirus så kommer man vilja göra vad man kan föra att hålla smitttrycket nere.

Ehv virus ger också influensaliknande symtomet med hosta och feber, drabbar primärt yngre hästar som inte mött smittan tidigare, några av dessa bliver latenta smittbärare som i sin tur smittar nya yngre hästar eller dräktiga ston. Därför vaccineras det för att minska smittrycket och spridningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama