Samband mellan influensavaccin och fång??

En del är helt fast i de där att inte vaccinera sina hästar efter fång. Min har haft tre stora fång anfall genom åren och blivit vaccinerad alla år. Inget av fånganfallen har kommit i samband med vaccination. Har avmaskat henne med förr utan problem så köper inte deras teorier om de inte kommer med vetenskapliga texter om de ..
Jag är med i flera fånggrupper där det presenteras veteskapliga artiklar och när jag läst några så har de avrått från avmaskning av vissa preparat, iaf samma år som hästarna haft fång.

Min stora new forest 153 cm i god kondition fick förhöjd puls i alla fyra benen och gick väldigt försiktigt i tre dagar efter vaccinering......vet inte om jag vågar mig på vaccinering igen. men då kan vi ju inte tävla :(

En bekant har en häst som fick fång helt oförklarligt när som helst på året innan de kom på att hästens njurar var skadade av något som vaccinet innehåller.

Efter behandling av njurarna mår hästen bra och har inte haft fång på ett par år.
Hur konstaterades det att det var fel på njurarna?
Hur behandlades njurarna?
Hur konstaterades det att behandlingen av njurarna var det som fick dem att läka?
Hur konstaterades det samband mellan vaccin och njurproblem.
Vad i vaccinet skadade njurarna?

Jag håller det öppet att det faktiskt kan stämma att vaccin orsakar skador på njurarna, att man behandlar dem och problem med njurarna försvinner. Däremot skulle jag inte tro ett dyft på att det var det som hände om någon utan bevis och undersökningar, har metoden undersökts vetenskapligt att hjälpa på just den av njurskada som har konstaterats? Jag är högst skeptisk till undermediciner som hjälper trots att man egentligen inte vet vad som är fel och än mer skeptisk till dem som levererar dem.

Åh andra sidan så är det inte jag skulle testat i stort sett allt om jag varit desperat.

De med ac
Jag är med i flera fånggrupper där det presenteras veteskapliga artiklar och när jag läst några så har de avrått från avmaskning av vissa preparat, iaf samma år som hästarna haft fång.
de med avmaskning är mycket möjligt men trött på deras antikampanj mot vaccination! De är bara dumheter från deras sida och speciellt när de lurar såna var hästar nyligen fått fång .. Man ska inte svälja allt med hull och hår!

De med ac de med avmaskning är mycket möjligt men trött på deras antikampanj mot vaccination! De är bara dumheter från deras sida och speciellt när de lurar såna var hästar nyligen fått fång .. Man ska inte svälja allt med hull och hår!
Har du koll på någon undersökning som som visar på negativt samband mellan fång och vaccin, exempelvis fång och vaccin när det gäller hästar som är extra känsliga eftersom du är så säker på att det inte finns samband?

Man ska inte svälja allt med hull och hår men det är lika illa att förkasta saker utan att veta säkert.

Har du koll på någon undersökning som som visar på negativt samband mellan fång och vaccin, exempelvis fång och vaccin när det gäller hästar som är extra känsliga eftersom du är så säker på att det inte finns samband?

Man ska inte svälja allt med hull och hår men det är lika illa att förkasta saker utan att veta säkert.
Så länge de inte kan ta fram vetenskaplig forskning på att fång orsakas av tex vaccination tycker jag inte man ska skrämma upp folk! Skulle aldrig avstå att vaccinera min egen för hon är ständigt utsatt pga av hästar som reser mycket. Skulle aldrig förlåta mig själv om hon blev sjuk i något jag kunde ha skyddat henne mot till iaf 80 procent och skulle hon bli sjuk så skulle hon troligtvis inte bli så hårt drabbad. Vissa är fanatiska när de gäller diskutionen runt vaccination och fånghäst.

Så länge de inte kan ta fram vetenskaplig forskning på att fång orsakas av tex vaccination tycker jag inte man ska skrämma upp folk! Skulle aldrig avstå att vaccinera min egen för hon är ständigt utsatt pga av hästar som reser mycket. Skulle aldrig förlåta mig själv om hon blev sjuk i något jag kunde ha skyddat henne mot till iaf 80 procent och skulle hon bli sjuk så skulle hon troligtvis inte bli så hårt drabbad. Vissa är fanatiska när de gäller diskutionen runt vaccination och fånghäst.
Och så länge man inte kan ta fram bevis så ska man inte mörka eller förringa att det kan finnas problem och låta folk göra sin egen bedömning. Att hålla på att kalla folks oro dumheter för dumheter som du gör utan att ha fakta bakom var det jag reaerade på.

Jag skulle utan betänkligheter vaccinera en frisk häst men om jag själv misstänkt att vaccin triggat fång hos min häst hade jag tänkt mig för i några vändor. Då är det inte konstruktivt att kalla det dumheter.

Det finns nog fanatiker på bägge sidor. Visst ska man vaccinera om hästen är ute mycket på tävling och utsätts för mycket smitta men på en äldre häst som endast vistas på den egna gården så kanske det inte är nödvändigt. Sen anser jag att det ibland finns en övertro på forskning, de flesta läser endast resultaten men hoppar över viktiga fakta som; vem finansierade studien, under vilka omständigheter utfördes den, hur många deltog, under hur lång tid, fanns det referens grupper etc. Forskning och statistik går ofta att utläsa som faan läser bibeln dvs du ser det du vill se.

Min stora new forest 153 cm i god kondition fick förhöjd puls i alla fyra benen och gick väldigt försiktigt i tre dagar efter vaccinering......vet inte om jag vågar mig på vaccinering igen. men då kan vi ju inte tävla :(
Kan du inte prata med veterinären om vad som hände? Det kanske går att få dispens.

Hittade en fråga på facebook, någon som läst nån artikel om nåt samband mellan fång och vaccin mot hästinfluensa.
Google var inte min kompis, så jag undrar om någon här vet något om detta?
Och inte bara att "min häst fick fång veckan efter att den vaccinerats", utan gärna någon form av vetenskaplig förklaring till varför det skulle finnas ett sånt samband...
//skeptisk, men öppen för rimliga förklaringar om det finns några

Helt ovetenskapligt i och för sig. Men i år så var det 3:e året på raken som min shettis fick fång en vecka efter vaccinering (influensa). I reagerade till och med min vetererinär. Jag vaccinerar i februari så det är inte den klassiska "fångperioden" så vi hittar ingen rimlig förklaring till fånganfallen under denna årstid.

Nu har min shettis förmodligen EMS/IR och står med fång just nu. Så hon är extremt känslig. Överväger faktiskt att skippa vaccineringen för att inte trigga igång fånget.

/Lizzie

Helt ovetenskapligt i och för sig. Men i år så var det 3:e året på raken som min shettis fick fång en vecka efter vaccinering (influensa). I reagerade till och med min vetererinär. Jag vaccinerar i februari så det är inte den klassiska "fångperioden" så vi hittar ingen rimlig förklaring till fånganfallen under denna årstid.

Nu har min shettis förmodligen EMS/IR och står med fång just nu. Så hon är extremt känslig. Överväger faktiskt att skippa vaccineringen för att inte trigga igång fånget.

/Lizzie

Februari är väldigt typisk köldutlöst-fång period dock...

/Lizzie

Min fick också fång ca 1 v efter vaccinering. I januari.

Nu har min shettis förmodligen EMS/IR och står med fång just nu. Så hon är extremt känslig. Överväger faktiskt att skippa vaccineringen i för att inte trigga igång fånget.

/Lizzie
Vinterfång är inget ovanligt. Det var länge en gåta varför så många hästar fick fång i januari-februari. Numera vet man mer om det.
En av förklaringarna kan vara att man haft för högt sockerinnehåll i grovfodret och att det helt enkelt tippat över till för mycket ungefär vid den tiden på året.
En annan förklaring är, som @Dressyrtjejen_97 skrev, köldutlöst fång. Jag har själv en ponny som drabbats av detta. (Med facit i hand kan jag se att hon blivit dålig när det varit minusgrader och snö på marken - och hon blir väldigt tydligt dålig av att vara ute i snön. Och hon är aldrig vaccinerad mot influensa.) Väldigt kort sammanfattat så stängs blodförsörjningen i hovarna av när det blir kallt, så är det på alla hästar. På friska hästar pumpas blod igenom hovarna då och då, för att syresätta vävnaderna. Men på en häst som är drabbad av köldutlöst fång är den mekanismen störd, så det blir helt enkelt syrebrist i vävnaden i fötterna. Och enligt det jag läst verkar det finnas ett samband med EMS/IR.
Visst kan jag hålla med om att det ser ut som ett samband i ditt fall. Men saker är inte alltid som de verkar vara.

Man har ju sett i studier att hästar som haft fång har n benägenhet att få det igen vid vaccinationer och när ma har gjort allergitester på de är de mycket mer känsliga än andra.

Man har ju sett i studier att hästar som haft fång har n benägenhet att få det igen vid vaccinationer och när ma har gjort allergitester på de är de mycket mer känsliga än andra.
Jag brukar vara dålig på att "söka på rätt sökord" när jag letar, så jag hittar inte rätt.
Var kan jag hitta de studierna? Pubmed?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama