Samband mellan influensavaccin och fång??

Jag undrar lite varför vi vaccinerar så otroligt mycket, hästen är väl det djur som vaccineras mest i världen?
Människan är djuret som vaccineras mest sen antar jag att det är hund häst och eventuellt katt. Det beror säkert på hur vi använder djuren och hur mycket de utsätts för smitta. Kor och grisar är sällan ute och tävlar och träffar andra djur.

Min gammeltant (engelskt fbl) fick fång 2 gg. Båda i september. I vinterhagen. Den andra gg så allvarligt att hon fick tas bort efter rgt på Ultuna. Hovbenet höll på att penetrera sulan. :cry::cry:Nu var detta dock 1996, så då visste man inte så mkt om fång

Spelar ju egentligen ingen roll vill man tex tävla måste man vaccinera. Detsamma gäller numera för våra travhästar. De var inte lag på dem ett tag att de skulle vaccineras men numera får de startförbud om de inte kan visa upp godkänt vaccinations intyg. Så antingen får man avstå att åka runt eller så får man vaccinera.

Människan är djuret som vaccineras mest sen antar jag att det är hund häst och eventuellt katt. Det beror säkert på hur vi använder djuren och hur mycket de utsätts för smitta. Kor och grisar är sällan ute och tävlar och träffar andra djur.
Fast är det så? Hästar vaccineras väl ibland upp till 3-4 gånger per år. Från födsel till död.

De med ac de med avmaskning är mycket möjligt men trött på deras antikampanj mot vaccination! De är bara dumheter från deras sida och speciellt när de lurar såna var hästar nyligen fått fång .. Man ska inte svälja allt med hull och hår!

Håller med!
Det är form av häxjakt ang vaccinerig på båda människa och djur i mina ögon.

Har en ponny som är extremt socker känslig och reagerar med värme i hovar och får man inte stoppat det så går det vidare till fång anfall.
Har aldrig märkt något vid vaccinering. Det som har hänt några ggr att det blivit svullet på vaccinations stället och har tagit upp till två veckor innan svullnaden försvunnit. Även på ponnyn utan fång.
Men aldrig någon fång reaktion vid vaccinationen.

Där i mot har avmaskning löst ut fång på min ponny. Så innan avmasking nu är det viktigt att mage o tarm och ponny är i balans. Inget som stressar några dagar före eller efter avmaskningen. Och ger mag o tarm balans i förebyggande innan och efter avmaskningen. Då har det gått bra.

De vetenskapliga studerna som gjorts ang fång och vaccinering. Hur vetenskapliga är det? Jag har inte själv läst dessa och inte tagit reda på hur studien är utförd. Har inte intresse att göra det. Men svälj inte allt med hull och hår.

Jag undrar lite varför vi vaccinerar så otroligt mycket, hästen är väl det djur som vaccineras mest i världen?

Det för att lindra vid sjukdom som hästinfluensa som hästar kan bli mycket sjuka och dö av. Hästinfluensa är ingen lite ofarlig förkyling.
Samt Vaccineras för att förhindra stelkramp som är dödligt och otroligt plågsamt. Som exempel.

Hade folk haft hygen vett för de åker mellan olika stallar dvs inte samma kläder och skor som i första stallet till nästa stall osv och noga med handhygien mellan olika stall hade mycket av smitt spridningen stoppats.

Lika så de som vet att de har hästar som har varit i kontakt med sjuka hästar vett på att stanna hemma så hade mycket avsmitt spridningen minskat.

Sen är det tillfällen när man inte vet om att man varit i kontakt med smittad häst.

Det är det bra att ha vaccinerad häst. Den vaccinerade hästen blir sjuk men inte lika sjuksom ovaccinerad häst. Tänker på då på hästinfluensan.
Därför vaccinerar man hästarna.

Tycker @ameo sammanfattar det hela väldigt bra!

---
Var det gäller fång och vaccin så är jag otroligt skeptisk. Jag har inte heller sett någon säker forskning som skulle stödja något samband där.
Däremot har jag lättare att köpa argumentet om fång och avmaskning. Inte med fång just, men däremot vet jag ett "visst starkt avmaskningspreparat på C" som gett mer än en häst jag känner såpass kraftig kolik att den hållit på att stryka med. Så att den stressen det innebär skulle kunna utlösa fång, köper jag helt.

En del ger influensa två ggr per år och därtill botulism och t ex virusabort. Så visst vaccineras det otroligt mycket. Jag tror helt klart hästar är det mest vaccinerade djurslaget, som människa är jag väl inte vaccinerad sen jag var typ 12 om jag minns rätt.

Jo, de som tävlar internationellt ja. Däremot botulism brukar man ge vid samma tillfälle som influensa, och virusabort är ju bara vid dräktighet.

Nej, hundar och katter vaccineras väl mer?

Jo, de som tävlar internationellt ja. Däremot botulism brukar man ge vid samma tillfälle som influensa, och virusabort är ju bara vid dräktighet.

Nej, hundar och katter vaccineras väl mer?

Behöver ju inte betyda att de tävlas internationellt även om kravet finns just där. Bara för att vaccinerna ges samtidigt är det ändå olika vacciner. Många vaccinerar alla hästar mot virusabort om de har dräktiga ston i stallet. För dräktiga ston är det tre eller fyra sprutor per år, möjligen färre för de som ej är dräktiga.

Jag tror definitivt inte hundar och katter vaccineras mer! Otroligt många katter (inkl mina) är aldrig vaccinerade), många hundar får bara grundvaccin och sen aldrig mer under hela livet. Det finns såklart ovaccinerade hästar också men de är procentuellt sett mycket färre tror jag.

Kolik och fång vid avmaskning handlar väl mer om hur smittade hästarna är än preparatet i sig? Mycket mask kan ge förgiftning när de dör och likaså förstoppning, men att själva medlet skulle orsaka fång har jag aldrig hört tidigare?

Precis. Det är inte preparatet i sig.

Om smitt-trycket är stort så rekommenderar i a f vissa veterinärer att man vaccinerar två gånger per år, dvs inte endast de hästar som själva tävlar utomlands. (Kravet på två vaccinationer per år i andra länder beror ju på högre smitt-tryck och att vaccinets effekt avtar med tiden, det är inte ett krav som "faller ut" bara om en häst passerar en gräns. Det är vi i Sverige som inte har lika stränga regler som andra länder).
Inte bara (dräktiga) ston vaccineras mot virusabort, viruset kan orsaka stor skada på alla hästar. Vid det stora utbrottet i Danmark nyligen så vaccinerades t ex även tävlingshästar i Skåne. http://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/virusabort-ehv-1-hast

Om smitt-trycket är stort så rekommenderar i a f vissa veterinärer att man vaccinerar två gånger per år, dvs inte endast de hästar som själva tävlar utomlands. (Kravet på två vaccinationer per år i andra länder beror ju på högre smitt-tryck och att vaccinets effekt avtar med tiden, det är inte ett krav som "faller ut" bara om en häst passerar en gräns. Det är vi i Sverige som inte har lika stränga regler som andra länder).
Inte bara (dräktiga) ston vaccineras mot virusabort, viruset kan orsaka stor skada på alla hästar. Vid det stora utbrottet i Danmark nyligen så vaccinerades t ex även tävlingshästar i Skåne. http://www.sva.se/djurhalsa/hast/infektionssjukdomar-hast/virusabort-ehv-1-hast

Jag kan mycket väl ha fel, men åtminstone det jag hört är att abortvirus-vaccinet endast skyddar mot abortformen, och således bara skyddar dräktiga ston, alltså ej mot den centralnervösa formen som även (icke dräktiga) ston, valacker och hingstar kan få.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 143
Senast: Nominous
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 332
Senast: Bewelinn
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama