Samband mellan fetma och proteinbrist?

pinky

Trådstartare
Jag har blivit tillfrågad att räkna foderstat åt en häst i vårt stall.

Problemet är att han är ganska rejält fet, trots att han inte får något kraftfoder alls (jo, 2-3 dl havre/dag som "krubbskrammel") och nästan minimigiva av hö och silage.

Höet är extremt proteinfattigt och silaget är bra (67% TS, 59 g smrp och 7,1 MJ/kg foder) så ger man t.ex 2 kg hö och 6 kg silage får man en bra kvot. Denna häst får dock det omvända (på ett ungefär), vilket ger en ganska kraftig proteinbrist. Ägarna ger så eftersom de inte vill att han ska bli ändå fetare av det kraftiga silaget...

Jag har dock en känsla av att proteinbristen kan bidra till att han är såpass fet, men eftersom jag inte är helt 100 på hur isf, så har jag inte tagit upp det än.

Någon som kan hjälpa mig att reda ut förhållandet mellan proteinbrist och fetma?
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Din tanke är helt rätt. Detta "fenomen" upptäckte jag för många år sedan, efter den exprimenthästen så har jag sett det många gånger på många hästar.

Så fort de har fått en annan ökad/ändrad foderstat eller bara en ökning av proteinet så går de ner i vikt och omförvandlar hela sin kropp.

Detta visar sig även olika beroende på hästraser.

MVH/
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Å hur ska man få folk att förstå det, eftersom det verkar vara "ologiskt" för många?
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Jag lägger mig bara i om jag blir tillfrågad om vad de skall göra, eller om någon gnäller över sin feta häst som inte får någon mat.

I de fall det är ologiskt när man försökt förklara varför så gott man kan och de inte går in, så gör jag det enkelt för ägarna.

Då säger jag bara som så att - eftersom hästen redan är så fet så kan den knappast bli fetare, kan jag få prova, har jag fel så har jag, men ni och hästen har inget att förlora på detta och ni kan säga - va vad det vi sa, om jag misslyckas.

Finns ingen som sagt nej då och alla har blivit nöjda och glada, inget misslyckande hittils, (bara väntar). DÅ har de också blivit mottagliga för förklaringar.

MVH/
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Om hästen får för lite proteiner så kan den inte använda enerin i fodret till annat än att bygga upp fett. Skall den tex bygga muskler går det åt protein.
PL
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Till er båda:
Tack för svar!

Nu har de ju frågat om hjälp, så då får de ju antingen ta hjälpen de kan få eller fortsätta fodra som tidigare. Man har ju alltid ett val, liksom.

Jag behöver bara bra argument för att kunna föra fram mina teorier på ett vettigt och trovärdigt sätt. Det känns lite tunnt att komma bara komma och säga att jag TROR att han skulle bli bättre med mer protein, men inte kunna förklara ett dugg varför jag tror det...
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Åh tack! :bow:

Så om han stod kvar på samma MJ (tvivlar på att det egentligen är överskott på det, med tanke på mängden mat han får...) men fick mer protein så skulle kroppen bygga muskler av det och SAMTIDIGT göra av med mer energi till just muskeluppbyggnaden?

Hamnade jag någorlunda rätt eller cyklade jag iväg? ;)
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Ja så kan man säga men om energiöverskottet är för stort kommer det inte att räcka för att få bort fettet.
PL
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Om de får för mycket protein då? Hur är det skadligt? Blir de fet av det????? :confused:
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Överskott på protein omvandlas till socker, ett överskott på socker omvandlas till fett.
PL
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Tack! Fick man lite att tänka på :p
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Om ett överskott på protein omvandlas till socker så borde hästen bli pigg eftersom socker är energi??
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

peter_lundin skrev:
Överskott på protein omvandlas till socker, ett överskott på socker omvandlas till fett.
PL

Hej
Bara undrar.......ska man då dra ner på MJ för en häst som bantas och får ett rejält överskott av protein?
MVH
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Vet inte om du kanske tänker som jag? Jag har tänkt att eftersom de går åt energi till att använda det behövliga proteinet så borde de gå at mer enrgi till att använda överskottet och balansen försvinner. Det blir för liten mängd energi kvar för att hästen ska orka vara pigg. Så tänker jag.

PL är jag helt fel ute?
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Mycket intressant! Har själv ett pensionerat sto som har varit fet i hela sitt liv!
Jag har räknat foderstater åt henne i flera år, Men när det väl kommer till kritan så har det kännts HELT FEL att ge henne ALLT det där som jag räknat ut att hon behöver.

Så jag har helt enkelt inte gett henne den uträknade mängden, utan dragit in lite för att hon är just så fet...Men i år ska jag verkligen ge henne ALLT jag räknat ut av både soja och vetekli mm, så det ska bli spännande att SE vad det ger för resultat!!!

Jag VET att jag agerat helt fel, men det KÄNNS knäppt att mata på en redan fet häst!
Men är ju lite underligt funtad, helt klart!!
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Fet på vilket vis? Genomgående eller bukig?

Som jag fattar så ger proteinbrist en bukig häst - musklerna försvinner, bl a bukstödet.

Sedan en fråga:
Har jag förstått det rätt: för mycket energi "äter upp" proteingivan om man inte har rätt kvot? Stämmer det?
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Min valack har alltid haft ett gott hull, och jag har köpt hö lokalt av kobönder som har mycket MJ i, 8-9 MJ. I våras bytte jag till hösilage med MJ på ca 5-6, och bra med protein. Gav 8 kg av detta och sedan enbart 2,5 dl betfor med mineral, lite morötter o äpplen... Valacken gick ner 30 kg på detta, fick fina muskler och blev bara så fin! Red som vanligt, varannan dag, klättrade lite mer och ökade galoppsträckorna något.
 
Sv: Samband mellan fetma och proteinbrist?

Läste att Planck skrivit: rejält överskott på protein hos en häst kan göra den slö/trött....Nåt du hört eller ??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 298
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp