Samarbetsproblem

Merope

Trådstartare
Jag har ett 5-årigt sto som jag har en del problem med att leda. Hon vill helt enkelt inte följa med. Det spelar ingen roll om jag ska ha henne till eller från hagen eller bara ut på en promenad, hon vill gärna växa fast med hovarna i marken och får jag henne till slut att gå släpar hon benen efter sig och blir väldigt, väldigt seg. Vad ska jag göra i en sådan situation? Jag vill inte behöva dra fram henne, det slutar bara med att hon stretar ännu mer. Hon sätter sig alltså på tvären även när hon vet att hon ska ut i hagen, det går lika trögt då som när jag ska ha in henne.

Tilläggas bör att hon är väldigt trevlig att rida, mycket pigg och framåt hela tiden så fort man suttit upp, beteendet med oviljan att gå framåt hänger alltså bara ihop med markhanteringen, inte med ridningen.

Hela situationen gör mig väldigt brydd så jag är mycket tacksam för era funderingar och spekulationer kring detta!

Sv: Samarbetsproblem

Vad händer om du stannar och bara låter henne stå där? Står hon där till midsommar eller vill hon röra sig självmant efter en stund?

Hon brukar bara stå, hon verkar inte ha något intresse alls av att gå någonstans.

Kan det vara så enkelt som att hon lärt sig att hon inte måste gå, eller kanske att hon inte riktigt fattar vad hon förväntas göra? En miss i hanteringen helt enkelt?
Hur funkar det om du har en person med dig som schasar på bakifrån (som slutar genast när hon bjuder framåt igen, samt att du ger eftergift i grimskaftet) så att hon förstår vad som väntas. Kan förenkla om man får lite hjälp på traven ibland.

Du, som ledar i er lilla "grupp", är ju den som flyttar, och det inkluderar även att gå framåt.

Vifta med ett spö bakom rumpan på henne, alltså inte röra hästen med det. Man kan också slå spöet i backen.

*halvknapp*

Tack för tipsen! Jag ska be någon hjälpa mig att "putta på" henne och se hur det går :)

Låter som att du skriver om min häst ;) Jag har en riktig fuxmärr...

Detta problem hade jag med henne i början, då även i ridningen. Men jag var SÅ envis, fattar inte nu hur jag orkade. Jag väntade ut henne, hon fick absolut inte göra något annat än att gå framåt. Inte klia sig, inte titta åt andra håll osv. Fokuseringen skulle vara framåt framåt framåt, och så fort hon rörde sig en gnutta framåt var det beröm i form av kli i ansiktet som hon älskar. Sedan, VIPS hade hon gett upp och jag står där förvånad över att hon faktiskt vill gå själv.

Så försök att tråka ut henne ordentligt, då är det inte kul att vara fastfrusen i marken längre :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 129
Senast: tessan.g
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka