Merope
Trådstartare
Jag har ett 5-årigt sto som jag har en del problem med att leda. Hon vill helt enkelt inte följa med. Det spelar ingen roll om jag ska ha henne till eller från hagen eller bara ut på en promenad, hon vill gärna växa fast med hovarna i marken och får jag henne till slut att gå släpar hon benen efter sig och blir väldigt, väldigt seg. Vad ska jag göra i en sådan situation? Jag vill inte behöva dra fram henne, det slutar bara med att hon stretar ännu mer. Hon sätter sig alltså på tvären även när hon vet att hon ska ut i hagen, det går lika trögt då som när jag ska ha in henne.
Tilläggas bör att hon är väldigt trevlig att rida, mycket pigg och framåt hela tiden så fort man suttit upp, beteendet med oviljan att gå framåt hänger alltså bara ihop med markhanteringen, inte med ridningen.
Hela situationen gör mig väldigt brydd så jag är mycket tacksam för era funderingar och spekulationer kring detta!
Tilläggas bör att hon är väldigt trevlig att rida, mycket pigg och framåt hela tiden så fort man suttit upp, beteendet med oviljan att gå framåt hänger alltså bara ihop med markhanteringen, inte med ridningen.
Hela situationen gör mig väldigt brydd så jag är mycket tacksam för era funderingar och spekulationer kring detta!