Samarbete uppfödare/ryttare!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 050

kicket

Trådstartare
Ni som föder upp hästar o har ett samarbete med en ryttare som kan utbilda, visa på 3-års, kvalitets osv. Hur har ni lagt upp det samarbetet?
Har själv uppfödning av både ponny o hbl o skulle gärna hitta någon duktig ryttare som kan utbilda o visa hästarna. Men hur ska det läggas upp?
Tidigare så red jag in själv o lämnade bort för visning vid 3 års o kvalitets...5 årschampionat osv. Vilket blev väldigt kostsamt då hästarna stod där en tid innan.
När jag sen fick en "stjärna" så erbjöd sig ryttaren (en svårklass hoppryttare på int nivå) att tävla den gratis mot att jag betalade klasserna o tog den till tävlingarna. Hon menade att det var reklam för henne att visa sig på den nivån o det räckte som kompensation till henne.
Men innan hästen hunnit dit?

Hur har ni löst erat samarbete?

Jag vill ha ett samarbete typ: Jag håller allt vad gäller hästen o betalar tävlingarna o jag vill ha en ambitiös ryttare som kan hjälpa till att utbilda o visa allt från fölvisningar till championaten.

Flytta denna tråd om det behövs..

Sv: Samarbete uppfödare/ryttare!

Har ingen erfarenhet från samarbete med uppfödare men har diskuterat de lite hemma och med andra som haft och jag vet några som löst de så att ryttaren får en viss % i hästen i månaden i takt med utb. för att sen nå upp till den "slutgiltiga" % man kommit överens om innan. på så sätt stiger ryttarens ägande i hästen förhoppningsvis i takt med värdeökningen på hästen. Detta plus ev. någon liten ersättning i månaden.

Ex. ryttaren får hästen som oiriden 2,5 åring och säg att hästen har ett uppskattat värde på 60 000:-
sedan får ryttaren 1% i månaden i 15 månader och uppnår efter 15 månader 15% ägade i hästen. Säg att hästen då på våren som 4-åring är värd 100 000 (om nu utb. har utförts korrekt och hästen är tävl. klar). Säg sen att hästen genomför alla årgångstävlingar med ok/bra resultat och som 6-åring har förhoppningsvis värdet stigit yttligare. Sen råkar det vara en fin häst som blivit långsiktigt utb. av skicklig ryttare som sedan som 7-8 åring säljs för 300 000:- varav ryttaren får ut sina 15% ( 45 000:-) och ägaren 255 000:-

Tänk då på att ägaren ska betala för mat, hovslagare, vet. tävl. och andra omkostnader som hästen haft iaf. och plus ev. liten ersättning i månaden för ryttaren.
Det som blir är ju att ryttarens pengar "sitter fast" så länge hästen är i träning men är samtidigt en morot till bästa jobb från dennes sida.
Fast det fungerar ju inte om målet med hästen är avelsboxen och inte försäljning!

Vet inte om de låter tokigt, men något i den stilen med lite "finputtsning" skulle jag vara nöjd med!
Hoppas du förstog :)

Tack för svar.
Jo jag förstod men tyvärr är ju syftet avelsboxen för en del o några ska säljas.

Den förra hästen jag pratade om...där betalade jag för hoppning en gång i veckan o sen tävlade hon gratis(såg det som reklam för sig själv). När han sen såldes så hade jag betalat hela vägen för utbildningen utom under ett år som hon lånade honom, då jag var gravid. Hon ville då själv låna honom för att ha en häst att tävla på den nivån.
När han såldes gav jag henne 10% av försäljningspriset fastän hon inte sagt något om det, men jag visste ju att jag aldrig fått så mycket för honom utan hennes hjälp.

Kruxet är att nu rör det sig om flera hästar o jag skulle gärna ha någon som kom hit istället. Kanske red 3 hästar 2-3 ggr i veckan.
Kanske kunde man betala timpenning?
Själva grundträningen o konditionsträning skulle vi kunna fixa själva men det andra.
2 eller 3 hästar per tillfälle, sadlade o klara. Skulle ju inte behöva ta så lång tid per gång... unga djur...behöver ju inte arbetas så länge per gång.

Spåna gärna med mig...

Puttar då jag tycker att fler borde veta något om detta...

Jag hoppas också att det kommer några bra svar eftersom jag också undrat över detta...

Kruxet är att nu rör det sig om flera hästar o jag skulle gärna ha någon som kom hit istället. Kanske red 3 hästar 2-3 ggr i veckan.
Själva grundträningen o konditionsträning skulle vi kunna fixa själva men det andra.
2 eller 3 hästar per tillfälle, sadlade o klara. Skulle ju inte behöva ta så lång tid per gång... unga djur...behöver ju inte arbetas så länge per gång.

Spåna gärna med mig...

Jag tycker att det där låter som den bästa lösningen för dig. Det måste ju bli absolut billigast om man göra så som du tänker, att man gör det mesta av grundarbetet själv och överlåter finliret till beridaren. Som ryttare skulle man ju också tycka att det var perfekt att få hästen klar för uppsittning. Så som proffsen har det för jämnan.....

Spåna gärna med mig...

Det låter som en jättebra ide om du kan hitta en bra ryttare i din närhet. Det är jätteviktigt att ni kommer överens och skriver papper på allt.
Som ryttare så kan jag ju säga att den modellen funkar alldes utmärkt om man rider någorlunda lika som den som rider hästen annars. (har gjort så med en ponny en gång)

Proffsen rider inte sina unghästar mer än ett par dar i veckan, Resten sköter "praktikanterna".

Jag tycker att det låter som en bra lösning! Det skulle säkert också vara attraktivt för en tävlingsryttare som av olika anledningar står utan egen häst eller har den skadad och vill hålla igång sin ridning men utan det ekonomiska ansvaret.

Tack för svar.
Jo jag förstod men tyvärr är ju syftet avelsboxen för en del o några ska säljas.

Den förra hästen jag pratade om...där betalade jag för hoppning en gång i veckan o sen tävlade hon gratis(såg det som reklam för sig själv). När han sen såldes så hade jag betalat hela vägen för utbildningen utom under ett år som hon lånade honom, då jag var gravid. Hon ville då själv låna honom för att ha en häst att tävla på den nivån.
När han såldes gav jag henne 10% av försäljningspriset fastän hon inte sagt något om det, men jag visste ju att jag aldrig fått så mycket för honom utan hennes hjälp.

Spåna gärna med mig...

Så gör jag nu med min ponny som ska visas på kvalite, en vuxen liten ryttare kommer och rider två gånger i veckan.
Hästen är sadlad och klar och rids 30- 40 min.

Din idé köper jag oxå!:idea: Det vore det ultimata om man kunde få någon som "jobbade" på det viset. Men häromkring där jag bor finns
mej veterligt inte någon som kan tänka sig det. :(

Hej allihop!
Tack för svar. Ja det låter ju någorlunda vettigt, men sen ska man hitta en bra ryttare också. Helst skulle jag vilja ha någon som kunde visa från föl till vuxen ålder, som tidigare sagts. Men vart hittar man dem. De ska ju ha tävlingsvana,vana från unghästar, visningar på kvalitets osv...
Vad är en rimlig timpenning?

Hej!
Nu kan jag inget om detta & vet inte vart du bor.
Tänkte bara "slänga in" att borde man inte kunna förhöra sig på t.ex Flyinge el. Strömsholm om de har några duktiga elever som skulle vilja åtasig ett sådant som du givit exempel på?

tror att dom flesta "vettiga och duktiga" klara av att visa hästarna rättvist från föl utan någon spec. erfarenhet från förut, kanske inte über-proffsigt men rättvist!

Tycker timpenning låter bra, diskutera de med ryttaren du hittar. Det kommer antagligen bero lite på hur långt bort från ryttaren du bor. Själv har jag en tjej som tävlar min nu när han ska säljas och jag betalar 200 per uppsittning (vilket ifs bara sker 1 gång/v) men det är ju på minst 1h, men samtidigt så kör jag då 45min enkel väg för att komma dit till henne (kanske 200kr i bensin el. ngt?)

ang. flyinge resp. strömsholm. vi anlitade 2 lärare på en av skolorna för att visa våran 3-åring på 3-års och han vart drogad dagen före utan anledning samt att hästen sista gången innan visning kraschades då han enligt dom skulle lära sig hoppa på 7m trotts att han alltid va hoppad på 7,5m (7.25?) som är tillåtet, bra va!= flyinge resp. strömsholm ingen kvalitetsgaranti (med de säger ja dock inte att alla är så, finns duktiga också, men dom är inte "gud" där)!!!!! plus att jag som själv vart elev på ett av ställena vet att de inte är ngn avancerad unghästträning på de flesta utb!! många kurser lär sig "häst vid hand" på dom rutinerade skolhästarna som gör det baklänges i sömnen med en åsna som visare.
tror att en duktig lugn och logisk ryttare gör det minst lika bra !!!! gå på "din känsla" av vem du gillar och inte bara rekomendationer!

Senast ändrad av en moderator:

Hej allihop!
Tack för svar. Ja det låter ju någorlunda vettigt, men sen ska man hitta en bra ryttare också. Helst skulle jag vilja ha någon som kunde visa från föl till vuxen ålder, som tidigare sagts. Men vart hittar man dem. De ska ju ha tävlingsvana,vana från unghästar, visningar på kvalitets osv...
Vad är en rimlig timpenning?

Min erfarenhet är ju att alla är vi bra på olika saker... Vissa är jätte duktiga på att visa för hand och vissa kan löshoppa och någon är jätte duktig på att rida... Ska man lyckas får du hitta en bra kontakt till att visa dina föl och sedan även visa dem då de kommit upp i åldern tex vid 3-års eller så.. Åk till något test och titta på hur de visar sina hästar. En som kommer in flera gånger bör vara duktig, gå fram och fråga om du också kan få hjälp någon gång vid visning. Där har du kontakt nr1.. Sedan vet säkert han/hon också vem som kan hjälpa dig med löshoppningen. Men det ska du ju börja med tidigt kanske vid 1,5 år. Ett bra sätt att hantera unghästen 1gång i veckan eller var 14 dag på vintern. Kontakt nr2...
Sedan kommer vi till ridningen som är lite svårare, alla passar inte ihop med alla. Jag tycker man kan göra mycket själv som 3-4 år men sedan krävs det mer av hästen och då får man nog lämna bort den om hästen ska få rätt chans..Kostar mycket men det kostar ännu mer att rätta till om hästen blivit fel utbildad plus att hästen kommer efter i utbildningen och svårare att sälja sedan... Känn efter vilken ryttare skulle passa till just denna häst sedan är det bara att ringa och har inte den ryttaren plats så tipsar den om någon annan..Givetvis lämna den i en bra kondition för att minska ner tiden borta och även ta hem den mellan de större tävlingarna då den bara ska gå på halvfart för att återhämta sig.Där spar man ju en del pengar. Bor du nära någon duktig ryttare så ta hjälp av den vid 3-4års ålder på hemma plan.. Det som kanske kan vara lite svårt är ju att alla har ju inte ridhus som krävs på vinterhalvåret.. Lycka Till och hoppas du hittar en bra lösning!!!!!

Jag har ett samarbete med en uppfödare som har ungefär samma tankar som du. Hon betalar allt för vad hästen kostar jag håller med alla träningar och tävlingar. Åker land och rike runt för de bästa tränarna och sedan går de kvalitérna och testerna och ev. hjälper jag även till med försäljningen fall det är intressant efteråt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 345
Senast: shia
·
A
Hästmänniskan (såg nu att rubriken blev lite fel, jag har ingen tävlingshäst själv, har bara en liten bebishäst - tänk det mer som ett citat. Är inte...
Svar
8
· Visningar
2 760
Senast: anni0001
·
A
Hästmänniskan Hej - önskar lite hjälp att bena ut tankarna kring ett eventuellt köp av shettis i höst. Jag har kikat runt efter sällskap till min... 2
Svar
25
· Visningar
2 948
Senast: aninnossnoj
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt, och vet inte riktigt var den passar in... Hur är kvaliteten på ridskolorna runtom i landet? Vore...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: Indiv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka