Salva som lindrar insektsbett

B

burton

Behöver förslag på salva som lindrar och lugnar redan uppkomna insektsbett.:)
En häst på vårt bete är rätt biten och irriterad av alla BROMSAR!!
Han ska nu komma in på dagarna, men skulle behöva nåt lindrande på betten han redan har.
Kanske hydrocortisonsalva?
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Är det bara bulor och inga sår använder jag is-spray. Är det sårigt använder jag sårspray följt av aloe vera.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Min häst har kliat av all pälsen på bogen för alla bromsbetten kliade jättemycket, hon hade kliat hål på de också! jag smörjde med helosansalva på såren!
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

En ljusbeige flaska med röd text... AVS 14 eller nånting sånt, heter det använde jag till en sköthäst på hans kli. Jag har för mig att det är lite som "solmjölk" och han tyckte att det var jätteskönt.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Skillingarydsalvan brukar vara poppis när jag kletar på den. Tycker att den både skyddar och läker bra.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

På små hårda knölar från bromsbett funkar Superbra grön hästsalva bra. För den mjukar upp och läker samtidigt som den lindrar klådan. I manen och savansen och andra större partier använder jag AVS 14 för den lindrar också klådan jätte bra.
Skillingaryd salvan rekomenderar jag inte! Den har brännt min häst trots att han gick ute på natten. Han svullnade upp och det ömmade där jag strukit på salvan.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Jag rekommenderar oxå Skillingarydssalva. Den e bra till mycket. Har läst om flera här som råkat ur för att den bränt, men jag har aldrig haft annat än positiva effekter av salvan. Jag tar inte på ett lager utan masserar in en tunn hinna. Man luktar inte så gott om fingrarna men jag har en gummihandske på mig när jag tar på.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

supergladis skrev:
Skillingaryd salvan rekomenderar jag inte! Den har brännt min häst trots att han gick ute på natten. Han svullnade upp och det ömmade där jag strukit på salvan.

Har haft den på tre hästar, och det har fungerat jättebra. Men, självklart, kan ju vissa hästar vara överkänsliga mot vissa saker. Alla tål inte allt!
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

jag hr också använt skillingaryd salvan och det har fungerat fin fint. Av vad jag har märkt så har hästarna inte kliat sig alls och det har läkt fint. Är det dock ett redan uppskrubbat bett som är sårigt så har jag på blåspray, men när jag slutar med den så går jag på med skillingaryden.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Jag använder aloe vera på mina hästar, det finns två salvor och en spray som fungerar jätte bra. Super på sår också! :)
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Jag använder Skillingarydssalvan (tjärsalva) på det mesta. :)

Den lindrar såren, håller mjukt och skyddar mot nya bett. Nackdelen är att den "smälter bort" efter en stund, men det luktar nog lite tjära ändå en stund.

Jag använder den dock bara på skuggade ställen på hästens kropp, eftersom jag hört av flera att den bränt i solen. Men det är ju på bringan och juvren/skapet som de brukar bli värst bitna.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

4 ess hästsalvan tycker jag funkade helt perfekt på min ponny om sommrarna. Den rekommenderar jag starkt.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Om jag bara vill lindra klådan och få ner svullnaden så använder jag aloe vera salvan.Har använt det till mig själv och det är verkligen bra mot klådan.Sen har jag inte märkt att det håller insekter borta
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Jag har baddat insektsbett med äppelcidervinäger på min häst. Han tycker det är jätteskönt och även svullna bett har nästan lagt sig helt på morgonen efter. Han står inne i stallet på natten.
Jag fick tipset att badda min häst med äppelcidervinäger av någon här på buke när min häst hade nässelutslag och det hjälpte honom. Efter det har jag även använt det på insektsbett och det har fungerat kanon.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

Tack så mycket för alla svar!! Jag har jobbat så mycket några dagar att jag inte hunnit med att svara.

Jag har köpt aloe vera salva som vi använder nu! Tänkte kanske prova den där AVS 14 med eller vad den nu hette.
 
Sv: Salva som lindrar insektsbett

moonlightgarden skrev:
4 ess hästsalvan tycker jag funkade helt perfekt på min ponny om sommrarna. Den rekommenderar jag starkt.


Jag med! Använder också det, flitigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 268
Senast: movi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp