Salubrin - överkänslighet?

Draumsyn

Trådstartare
Hej
En häst i stallet kliade sig lite smått på ena sidan i manen förra våren när alla myggen kom,
så de hade på salubrin för att dämpa kliandet, då kliade han av sig allt och det visade sig att han inte tålde salubrinen :crazy:
Han kliade inte av sig ngt mer än där de hade haft salubrinen + yttepytte längst upp på svansen,
så han har massa man på ena sidan + en maffig pannlig (ser lite kul ut)

Iaf någon mer som vet att hästar kan vara känsliga emot detta?
Andvänds ens salubrin emot klåda på hästar? (Där jag var innan andvände vi andra preparat...)

Han bör inte ha sommarexem då han är svenskfödd och har svensk blod i "mamma-ledet" rätt långt bak.
Mamma var exemfri & även morbröderna.
Pappan är islänning men har så vitt jag vet inga exemtendenser ännu (och han har bott i Sverige länge)
och inte hans andra avkommor heller, detta kan ju bara vara allmänt insektskli?

Skall hur som helst testa prob-serien till våren (i förebyggande syfte) och om det uppstår kli så är Helosan snällt & bra
(funkade super på min förra foderhäst med exem iaf.)

Nån mer som upplevt denna typ av överkänslighet?

Sv: Salubrin - överkänslighet?

Jag har aldrig använt salubrin och jag använder inte Prob heller.

Jag tvättar med äcv och vatten, enkelt och bra. Aloe-vera gele som jag gör själv och så en salva på bivax och jojobaolja mm som jag gör själv med.

En typ av salva som är bra som jag rekommenderar är Superbra Grön hästsalva, enkla ingredienser som fungerar.

Undviker kleta in hästen med massor av olika produkter och är försiktig med vilka ämnen som är i produkterna.

Jo, jag tycker också att man skall vara försiktig med vad man kletar på hästen.

Prob-serien verkar iofs väldigt bra så man kan ju testa på en liten bit först o se så att han tål det, om det behövs vill säga.

Här är ett bra exempel tycker jag på en häst som blivit finare på bara ett år.
Hade Helosansalva & peppermyntsolja ^^ + ett eksemtäcke såklart :D Min fd foderhäst.

16018611.jpg

Det funkade bra på honom iaf.

Jag har aldrig hört talas om någon som provat salubrin på häst.
Men kan tänka mig att flertalet skulle få en reaktion på det, det är ju ganska kraftigt.

Okej, bra att veta.
Det finns inga andra produkter som innehåller salubrin?
Isf får man ju vara försiktig o inte ta det på den hästen...

Jag har aldrig använt salubrin och jag använder inte Prob heller.

Jag tvättar med äcv och vatten, enkelt och bra. Aloe-vera gele som jag gör själv och så en salva på bivax och jojobaolja mm som jag gör själv med.
.

Är det inte av äppelcidervinäger som hästar får så fin päls av? :)

Ingen aning? Jag tvättar med det för det är enkelt, det descificerar och gör iaf pälsen mjukare på en eksemhäst. Lite insektsavvisande också.

Naturliga produkter känns ju iaf mer hästvänligt tycker jag.
Men bra att veta, då kan ju manen få växa ut och bli fin igen, om han börjar klia testar vi ngt mer hästvänligt helt enkelt.

Förstår att hästen kliade av sig man/svans - Vad det måste svidit på hästen om den redan innan kliat sig och eventuellt fått sår - Och sedan salubrin på det! :(

Själv sprayar jag min häst med renons samt smörjer in med "Superbra Grön Hästsalva" Funkar jättefint. //Linda

Mmm får säga till dem att absolut INTE andvända salubrinen till hästarna...

Jo det finns ju många saker som lindrar bättre och är mer naturligt. Men prob-serien är väl väldigt bra annars? Tänke om man badar med prob shampoo till våren i förebyggande syfte?

Mmm får säga till dem att absolut INTE andvända salubrinen till hästarna...

Jo det finns ju många saker som lindrar bättre och är mer naturligt. Men prob-serien är väl väldigt bra annars? Tänke om man badar med prob shampoo till våren i förebyggande syfte?

Självklart kan du prova med Prob om du vill MEN det går minst lika bra med äcv-vatten kostar inget jmf mot Prob. Såpa och Lactacyd går minst lika bra det med.

Jag köpte Prob-schampo för att prova på min häst, men gjorde det inte och tur kansek. Nu är hästen borta så jag tänkta jag badar hunden med det. Hunden fick en rejäl allergisk reaktrion på Prob, så aldrig mer. Blev var och hål i huden och fick raka bort en hel del av pälsen :eek:

Oj! :eek:
Man får nog testa på en liten tuss först...

Det står faktiskt på flaskan att den är lämplig för känsliga djur, valpar etc men min hund blev verkligen dålig. Den ska vara SÅ bra för eksem, men men...

Det betyder inte att din blir det, men var gärna försiktig. För säkerhets skull. Tror det kan bero på tjäran som finns i och ev eteriska oljor, vissa tål dem inte och kombination tjära-eteriska oljor är nog en riskfaktor.

Jo, man skall ju alltid testa på en lite fläck först för att se hur känslig ens djur är.
Bara det är bättre än salubrin, pållen ser lite skojig ut med massa
lugg & man och sen stubb och sen en liten tofs :p

Salubrin innehåller etanol, när det handlar om känslig hud som ekesmhästar drabbas av, är nog inte etanol det man bör välja. Visst är den en lindrare för ev myggbett och solsveda, men förmodligen på individer med en normal hudstatus vilket knappast en eksemhäst har.:crazy: Jag skulle välja bort salubrin, inget jag skulle fundera på att använda vid eksem.

Jo jag håller helt med, jag hade inte hört talas om salubrin innan och det lät ju lite väl.. starkt :crazy:
att ha på häst så det var därför jag fick fråga här...
Man kan få många kloka svar på Buke :idea:

De skall nog inte andvända det igen.

Men en häst som bara kliar lite när myggen kommer "måste" väl inte ha eksem?
Han har inga eksemhästar i släkten alls och är bara besvärad på ett ställe i manen,
ingen annanstans på kroppen eller i svansen.
Han är känslig mot alla flygfän som bromsar, mygg, flugor osv.
Vore ju för trist om han var den första i den släkten som skulle få eksem "bara sådär".
Han ser normal ut i "hårbotten" inte alls som eksemhästar brukar se ut.

Vad kan man göra för att förebygga detta kliande?

Myggbett kliar, det vet man vid det här laget när man blivit drabbad. Jag tror inte att en häst får mindre klåda av mygg och knottbett, det ger dom inte per automatik eksemstatus bara för att de kliar sig av dessa bett. Man får ju sen hör de reagerar i övrigt, om eksemtendenser uteblir så är ju hästen ingen potentiell eksemhäst utan är bara allmänt besvärad av rådande situation.

Förebygga detta är väl kanske på samma sätt som en eksemhäst, tycker de att insektsbetten är besvärliga så kanske ett insekts täcke kunde hjälpa upp situationen för dem.

Okej det låter ju vettigt.
Jag skulle nog tro att han bara är känslig mot mygg eller vad det nu är han blivit biten av iom att det bara är på ett ställe.

Liknande trådar

Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar