Saltsten till föl?

J

JennyK

Jag har fått lära mej att fölungar ska absolut inte ha saltsten av nån anledning (stämmer det?), men nu när lilleman är ett halvår gammal och står i egen box på natten undrar jag om det är dags att ge honom? Eller när börjar man med det? Han är med mamma och diar på henne fortfarande på dagen.

Sv: Saltsten till föl?

Ingen som vet när man ska börja ge salsten???:confused: :confused:

Det borde ju stå i böcker om avel eller foderlära tycker jag...

;) ja, det förstår ju jag med, men eftersom jag inga bra böcker har här hemma så frågar jag här. Men trots att här brukar vara så mycket foderexperter verkar det inte vara nån som kunde svara på den här frågan?!:confused:

Småfölisar kan ha en tendens att slicka ohämmat på saltstenar, men en halvårsgammal fölunge bör kunna behärska sig. När min häst som föl fick egen box (6 mån) så fick han en saltsten också - inga problem. Du får väl prova och se vad din fölis gör. Jag skulle prova med en saltsten först och ta bort den om det inte fungerar.

Min hade möjlighet att slicka på saltsten redan från början, hon smakade endast lite av nyfikenhet.Nu som ett åring så slickar hon nån gång ibland.Det är bara och ge saltstenen men man får se till att det inte blir något de sysselsätter sig med.

Tack för svaren!:bow:

Ja, jag vet inte om han kan behärska sig faktiskt..:crazy: Han ordnar och grejar med allt och vattenkoppen ska vi inte tala om - den är ju en jätterolig fontän!!:D
Men ibland har han fått gå in till sin mamma i hennes box på morgonen och dia om hon ska ridas och inte gå ut i hagen direkt. Då har han formligen kastat sig över saltstenen i hennes box. Men det kan ju iofs vara för att han behöver salt också.. Ska prova att hänga in en till honom imorgon.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: Eloise
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar