Saltsten till föl???? när?

misen

Trådstartare
Ja som överskriften säger. när kan man sätta ut en saltsten i hagen där det går föl?? Min kille är nu snart 8 veckor och går ihop med sin låssas mamma och ett annat sto. Dom behöver ju saltet det är därför jag undrar när man kan sätta ut de utan att vara rädd att det skadar lill killen. tacksam för svar

Sv: Saltsten till föl???? när?

har du tillgång till ett träd så kan du hänga upp stenen. det gjorde min hyresvärd, det funka bra

ja det har jag men du anar inte hur lång hals min kille kan få =) vill han åt något så löser han det på ett eller annat sätt =)

Vi har saltsten på betet som även min fölis kommer åt, han är 3 månader. Jag har sett honom stå och slicka på den 2 gånger så jag tror knappast det är någon fara. Han har fullt upp med annat. Äta gräs, frisera svansarna på de vuxna hästarna i olika frisyrer och plocka av flughuvor tex.
Däremot - stod han och slickade konstant på den, som i brist på annat liksom, då kanske man skulle fundera på en lösning så han inte kommer åt. Men i måttlig mängd tror jag inte det är särskilt farligt.

Mina har också saltstenar i hagen och inte jag heller har några problem med föl som står å slickar på stenen för mkt.
De har alltid haft det i hagen,så för de är det inget konstigt,likväl som för märrarna är det inte heller extremt gott när de får tillgång till den.

F ö så tar jag aldrig bort saltstenen i boxarna heller,de hänger lite högre och ligger i hållarna som ser ut som en minikrubba så de är ändå svårtillgängliga för fölen när de är nyfödda och åter igen,det gör att stona inte har ett stort slickbehov när de väl får saltstenarna igen och då lär de inte fölen några konstigheter heller.

Vi har saltsten i hagen och min är 11 veckor gammal på lördag, har haft saltsten sen han var 6 veckor gammal. Han slickar på den, hur mkt vet jag inte men han mår inte dåligt, ingen konstig avföring heller.

//Diana

Jag valde att erbjuda stoet lössalt 2 ggr om dagen tills fölet var över en månad. Sedan satte jag in en saltsten men väldigt högt upp så att fölet inte når. Man vet ju att det inte är bra för föl med salt så varför chansa?

Jag satte ut en saltsten idag i hagen iom att dom nu kan vara ute dygnet runt.
Håller koll så inte fölet (1 månad) står och "tokäter" salt, eller får diarre.
Men oftast är det första tiden i boxen som dom brukar hitta saltstenen och bli lösa i magen så där har jag satt saltstenen utom räckhåll för fölet.
I beteshagen finns ju så mkt mer att pyssla med.

Jag ger salt i maten till mitt sto. Hon äter upp saltstenarna på nån vecka annars. Har provat flera gånger men det är bara att ta ut den igen.

Jag har saltsten i beteshagen och det är inga problem, finns så mkt annat att fokusera på. Hon var då ca 2½ månad vid utsläpp på bete.

Märren har haft saltsten i hagen och den har hon inte rört. Igår såg jag fölungen slicka som en tok på den så då åkte den ut.

Eftersom fölen sällan går iväg alltför långt från sina mammor ser jag ingen risk med att ha saltstenen i hagen. De kan slicka en stund när de och mammorna dricker vatten, sedan går ju flocken iväg igen och fölen följer ju med då, så det blir inga långa stunder.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 625
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka