Saltbehov per dag för 400-kg´s skogsmullehäst

heland68

Trådstartare
Hej,

Hoppas någon foderkunnig kan råda mig i detta; är nämligen snart dags att sätta betesbegränsade (Globus) på min kära lilla 400-kg´s ponny nu. Tyvärr innebär väl det att han inte kommer att kunna få i sig salt genom att slicka saltsten. Tänkte istället ge honom salt i hink en gång om dagen istället tillsammans med lite morötter och vitamineraler, kan det vara en bra idé? Har jag förstått rätt att det är grovt salt utan jod som är lämpligt? Och viktigast av allt; om det är OK att göra så; hur stor mängd bör han ha genomsnittligt? Vid vila? Vid skogsmulleridning ca 1,5-2 timmar en varm dag när han blir ganska svettig? Eller hur ska man kalkylera?

Tackar på förhand om nån vill hjälpa :bow:

Sv: Saltbehov per dag för 400-kg´s skogsmullehäst

Brukar väl kunna ge ungefär en tsk, har för mej en häst på 500kg i normalt arbete behöver runt 15g/dag...

Jag slänger bara i lite salt åt min häst får nog ungefär i msk /dag är ett fullblod på runt 450 kg... har hon gått hårt och svettats mkt så kan hon få lite mer på kvällen...

Så länge de har fri tillgång på vatten är det inte farligt med överdosering av salt (inom rimliga mängder såklart!),
Den dör ju inte om den skulle få 30g istället för 15g... Men hade nog börjat att bara ge lite så de fått "vänja sig" vid smaken, är inte alla hästar som gillar att få det i fodret, blandar själv i saltet i betforn, så det ska vara svår upptäckt :p

En riktlinje för underhållsbehov är 0.2g natrium/MJ i foderstaten. Vilket på en normalfödd 400kg-häst på 47MJ blir 9 gram natrium.
Översatt till natriumklorid (salt) blir det ca 15 gram (en msk). Det är alltså underhållsbehovet av salt.
Om du enbart rider lättare motion i skogen borde du inte behöva öka särskilt mycket vid ridning. Blir hästen svettig så öka någon matsked, likaså om det är varmt ute. Vänj hästen lite successivt vid salt i fodret. Vissa hästar bryr sig inte alls medan vissa vägrar äta fodret om det är salt i.

Jag skulle gett 15 ml (1msk). Det dubbla när hästen blivit svettig. Det är farligare att ge för lite salt än för mycket (förutsatt att det är jodfritt). Det är det viktigt att hästen har fri tillgång till vatten och kan dricka ordentligt med sin betesbegränsare, då är det ingen fara även om du råkar ge för mkt salt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka