Saltad telefonräkning=tonåring

Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Nu var det många år sen jag bodde hemma. Men när jag väl gjorde det så hade min far en gräns som det fick vara på. Om den gick över det så fick jag betala det som var över. Min mobil räkning betalade jag själv. Nu idag använder jag knappt hemtelefonen. Bara om man ska ringa något som dagis, företag osv. Annars använder jag mobilen för alla som jag ringer till ringer jag gratis till och skickar gratis sms till. Jag var över gränser 2 gånger tror jag när jag bodde hemma. Var inget roligt.

Mvh
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Jag skulle nog också göra så som redan föreslagits, sätta en övre gräns för vad jag betalar. Överskrids gränsen får hon betala det själv. Jag skulle nog inte vara lika generös med dieseln som ni är heller. ;)
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Om dottern fått klara besked om att man inte får ringa långa samtal så skulle jag kräva pengarna av henne. Ifall det varit oklart/otydligt så skulle jag ta upp det utifrån den räkning du fått nu: "här har ringts dyra samtal som jag inte anser nödvändiga, från och med NU får du betala dessa själv."
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Annat var det när vi 3 tonåringar hemma gjorde vår snåla pappa galen när räkningen från Televerket kom!
Helt sonika klippte han av förlängningssladden till telefonen och placerade den med kortast möjliga sladd i köket!
Där han ofta huserade alá Per Moberg!:rofl:

:D
Jag minns när jag fick egen väggtelefon (en såndär platt sak) i mitt rum! Lyx! :)
Ett tag hade jag en pojkvän på avstånd. Hans föräldrar var trötta på hans ringande (långtifrån bara till mig) av rikssamtal så de satte in en spärr på telefon så man bara kunde prata 1 minut; sen bröts det. Med resultat att när minuten gått så fick jag ringa upp honom. Mina föräldrar blev måttligt roade. "Jaha, då ska VI betala för att HAN pratar mycket?" Men någon spärr blev det inte hos oss; jag skötte nog det där rätt bra ändå.

(Däremot minns jag några år tidigare när Heta Linjen kom. Det ryktades att det var gratissamtal de där första hetalinjen-numrena. Det var ju såna där nummer som egentligen inte fanns och där en signal ljöd *dodidoo* "Ring 90120 för besked" och massor av folk ringde dit och kunde samtala med varann samtidigt. Det visade sig när teleräkningen kom (jag var i 11årsåldern) att det inte var gratis.... :crazy:)
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Sambons son bor med oss och när han och flickvännen nyss hade träffats, för 2,5 år sedan när han var 15, så blev det låååånga samtal till mobiltelefonerna nattetid. Och så kom en telefonräkning på nästan 2000 kr. Vi tog ett allvarligt samtal och han skulle sluta ringa henne på mobilen. Nästa gång var räkningen några hundringar dyrare...

Vi spärrade den mot mobilsamtal och sen var det inte mer än så. Var och en betalar mobilsamtalen från sin egen mobil.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Vi diskuterar pengar i stort sett varje dag med tonåringarna.

Någonstans måste de ju inse att saker och ting kostar ! Jag skulle faktiskt aldrig tillåta att mina barn lånade bilen utan att betala bensin/diesel.

Mina barn pluggar också massor. Men de måste prioritera sin tid helt enkelt, man kan inte skylla på plugg och sen ha en massa service och sen sticka ut med kompisarna på helgen - det går helt bort.

Sen när det gäller slöprat i mobil eller till utlandet. De måste förstå att det kostar. Och om de tycker att det är värt samtalet så får de betala - annars så gör man inte samtalet- End of story.

En annan sak som stör mig - är att kompisarna ringer gärna och antingen säger Ring mig - eller bara lägger på så mina ungar måste vara den som får betala.

Men måste de ringa till baks. Man kan ju skita i det.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Till saken hör att dottern är 19 år, ...

Himmel, jag trodde att det gällde en 14-åring på den beskrivningen.

Min dotter har noga fått veta hur man ringer för att spara pengar.
Hon får visst ringa, ringa mycket men ringa rätt.

I första hand så används den fasta telefonen.
Den är trådlös så man kan krypa ihop på sitt rum med den också.
Sedan så använde man rätt linje.
Telia till teliamobil = då kan man ringa länge ändå.
Och Tele2 till Komviqmobiler = samma där.

Och det där sköter hon så bra att hennes pappa har givit henne ett Mobilabbonemang som han betalar.
Detta helt utan att offra något av sitt sociala liv.
Hon får ju prata i timmar - bara hon gör rätt.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

javisst kan de strunta i det och få en sur kompis på köpet. Det är ju den avvägningen som de måste göra.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Till saken hör att dottern är 19 år.


(hör ej till senior då jag är U-ÄU men iallfall.)

Hur f*n kan du låna ut bilen utan att hon betalar bensinen/diseln :eek: min pappa skulle bli rosen rasande om jag lånade bilen (iof. är inte det nått jag gör men endå känner min pappa :angel: ) och inte betalade bensinen alt. tankade det jag förbrukat. Man lämnar tillbaka saker som det var innan eller bättre annars får man inte låna sakerna igen.

Om du inte börjar sätta gräns för din VUXNA dotter (som BÖR betala för sig själv för att lära sig hur man klarar sig sedan..) kommer hon stanna kvar länge, hon vet att du/ni betalar och det är ju bekvämt :idea: vem skulle inte tycka det.

Sätt dig ner och snacka med henne och säg att **** är vad hon får ringa för i månaden/kvartalet eller dyl. överstiger man så betalar man. Lånar man bilen betalar man för sig.
Herregud hon hon bör ju för tusan klara sig någolunda själv, kanske skaffa jobb på helgerna? Skaffa sig en EGEN ekonomi och slippa leva på sina föräldrar
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

När jag bodde hemma så hade vi spejsad räkning.
Jag & min bror fick varsin överstrykningspenna & markera våra uppringda nummer.
Sen fick vi räkna ihopa det vi ringt för & betala ur egen ficka. Typ studiebidraget eller jobba av pengarna genom diska, städa mm

Ser inget konstigt i det.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Till saken hör att dottern är 19 år, hjälper inte till mycket hemma eftersom hon pluggar ganska mycket.

När jag var 19 år hade jag flyttat hemifrån och betalade allt själv.

Jag tycker det är självklart att hon ska betala, en del för mat, telefonräkning och när hon lånar bilen.

Den dagen Rasmus slutar gymnasiet kommer han få betala en viss % av sin lön eller studiebidrag om han pluggar vidare i hyra om han bor kvar hemma. Som täcker en liten del av boendekostnaden, maten, telefon/internet osv osv.

Vissa tycker jag är elak och skitdum, men jag och sambon börja betala för oss redan i gymnasiet och det funka hur bra som helst, och kanske de hjälpt till lite att klippa navelsträngen ;)
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Undrar som någon annan om det är i månaden som hon ringer för 500?
Nu är det lätt för mig att säga som har småbarn..men jag tycker inte att det är så farligt.
Det är 3 paket blöjor!

OT: Men herregud, vad köper du för blöjor? 500 spänn är drygt tio paket blöjor för oss! :eek:

Till TS: Min son är 17 och har egen mobil med Halebop kontantkort. Med den kostar deten krona (?) per samtal till Telia, Tele2/Comvic och Halebop. Han får betala allt rörande mobiltelefonen själv.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

När jag bodde hemma så fixade jag en finfin räkning åt mina föräldrar :angel: Vi pratade igenom det hela och jag slapp betala den gången men efter det så kom vi överrens om att jag betalar alla mobilsamtal jag ringer, också för att jag själv skulle inse hur DYRT det är att prata timmar i mobilen...
Vi hade likadan när vi hade modem till internet hemma, jag fick betala 2 kr/kvarten när jag satt på internet, dels för att jag skulle bli mer medveten om att det faktiskt kostar och dels för att hålla nere sittandet vid datorn lite...
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Nu tycker ju inte jag att en ökning på 500:- för ett kvartal är så där jättemycket, men den gång vår räkning blev vesäntligt mycket högre än normalt (dvs flera 1000 kr), så betalade vi och tog sedan ett ordentligt snack med de större barnen, och telefonräkningen har därefter inte varit någon större skillnad på från gång till gång.

Med tanke på åldern hos din dotter (äldre än mina) så kan hon gott hjälpa till att betala räkningen och annat hon nyttjar som ni betalar för. Ex bränsle till bilen..
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Nej det tycker inte jag heller men vet när det diskuterades förut att vissa tyckte man var elak som tog hyra.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Min sambos pappa tog hyra från honom fr och med när han var 18 skulle jag tro. Han flyttade när han var 19, skulle fylla 20 ett par månader senare.
Jag är 3 år äldre. När jag inte kunde betala hemma hos min pappa, så kompenserade jag det genom att städa varje dag, diska, laga mat, tvätta osv... Använde bara internet, telefonen knappt...

Jag tycker inte det är fel att´göra rätt ifrån sig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 610
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 680
Senast: Tora
·
Övr. Barn Hittade en gammal tråd jag skrivit, om strulet mellan mig och Li's pappa. Jag fick många fina råd av er och tänkte uppdatera er i hur...
Svar
4
· Visningar
1 387
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 653
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp