Saltad telefonräkning=tonåring

Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

(hör
Hur f*n kan du låna ut bilen utan att hon betalar bensinen/diseln :eek: min pappa skulle bli rosen rasande om jag lånade bilen (iof. är inte det nått jag gör men endå känner min pappa :angel: ) och inte betalade bensinen alt. tankade det jag förbrukat. Man lämnar tillbaka saker som det var innan eller bättre annars får man inte låna sakerna igen.

Om du inte börjar sätta gräns för din VUXNA dotter (som BÖR betala för sig själv för att lära sig hur man klarar sig sedan..) kommer hon stanna kvar länge, hon vet att du/ni betalar och det är ju bekvämt :idea: vem skulle inte tycka det.

Fast det måste inte vara så att man stannar kvar och snyltar bara för att man kan. Min pojkvän och jag har alltid fått låna mina föräldrars bilar utan att behöva stå för diesel eller bensin. Mina föräldrar har dessutom alltid varit väldigt generösa överhuvudtaget när det gäller pengar och har inte varit stenhårda på att vi alltid ska betala för oss. Jag flyttade hemifrån när jag var 20 (trots att jag inte behövde betala hyra fastän jag jobbade :eek::eek:) för att studera och är sedan dess inte beroende av mina föräldrar ekonomiskt. Alla med generösa föräldrar blir inte kvar hemma tills de är 30 - uppfostran handlar inte bara om vem som betalar vad utan om vad man får för syn på pengar, på den hjälp man får, hur man lär sig att uppskatta det man har. Jag har kompisar som beter sig långt mer bortskämt än vad jag gör fastän de fått mindre. Mina föräldrar har fostrat mig till en ansvarsfull vuxen som är generös och vill göra rätt för sig - inte en bortskämd snorunge som snyltar på allt och alla.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Det är ju en ganska praktiskt lösning, fasta telefonen används bara till fasta telefoner och de får betala sina mobilsamtal själva - från sina mobiler.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

jo det förstår jag med, det är ju trots allt väldigt individuelt peroende på personen och uppfostran. Men om man läser det mamma skriver "hjälper knapt till hemma..." så får man känslan av att dottern åker snål skjuts. eller är jag helt ute och cyklar :angel:
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

jo, man skaffar ip-telefoni och betalar en tiondel i fasta avgifter, sen skaffar man dotra en mobiltelefon med flatrate. för telefonkostnaderna kommer iallafall inte att gå ner.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Jag läste tråden och svarar genom mamma ;)

Om telefonräkningen börjar bli lite väl hög :angel: så är ett hett tipps att skaffa "Skype" (ip-telefoni(dator->dator samtal))
Det är gratis och funkar riktigt bra!
Jag kan lätt snacka X antal timmar om dagen när det finns tid och då är det skönt att inte behöva känna att telefonräkningen stiger för varje minut som går och ett annat plus är att det går att ringa riktiga telefoner från skype (men då kostar det pengar) och till telefoner i utlandet till ett riktigt lågt pris!
(Även högkvalitets videosamtal är möjliga med skype vilket är riktigt trevligt ^^)

Så nu har jag skrivit något som mer ser ut som reklam för skype men jag kan inte låta bli att prisa skype eftersom det funkar så bra, sparat mig tusenlappar! :eek: :D

- Marcus (sällskapssjuk :p )
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Ja skype är bra! Min son och hans tjej använder också Ventrilo, som är en kommunikationsmjukvara som oftast används vid lagspelande via Internet.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Nej det tycker inte jag heller men vet när det diskuterades förut att vissa tyckte man var elak som tog hyra.

Inte om man har arbete. Men studiebidrag tycker jag är lite annorlunda, då det är så lite till att börja med.
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

När telefonräkningen kommer här hemma brukar pappa kolla upp lite nummer ifall räkningen var extra dyr, och den skyldiga av oss syskon får betala.

Mobil betalar vi själva, jag har kontantkort och nu när jag räknade har jag tankat det med 1000 kr under ett år.

Kan också tipsa om Skype!
 
Sv: Saltad telefonräkning=tonåring

Inte om man har arbete. Men studiebidrag tycker jag är lite annorlunda, då det är så lite till att börja med.

Därför man tar en viss % i hyra. Säg 20%, det är typ 200:- om man får studiebidrag på 1050:-.

Och även fast man som förälder har mkt god ekonomi så kan man göra som en kompis mamma, de förhandlade fram att han skulle betal 2.500:- i hyra när han började jobba, när han några år senare sen själv sparat ihop lite pengar och köpte eget hus så fick han tillbaka alla pengar! Det var över 100.000:- + lite ränta.
Jag hoppas själv på att kunna göra så, lika som vi lägger undan barnbidraget på ett sparkonto som Rasmus får när han fyller 18 år.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 611
Övr. Barn Historien upprepar sig och alltid när jag bestämt och förlikat mig med tanken, bubblar olika analyser och funderingar upp igen. Jag får...
2
Svar
37
· Visningar
5 680
Senast: Tora
·
Övr. Barn Hittade en gammal tråd jag skrivit, om strulet mellan mig och Li's pappa. Jag fick många fina råd av er och tänkte uppdatera er i hur...
Svar
4
· Visningar
1 387
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 653
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp