Salta ridbana

Hellez1

Trådstartare
Vår ridbana har frusit och går knappt att använda till annat än skritt. Tidigare har stallägaren ordnat med en "saltbil" som kommit och saltat, men tycker det blir för dyrt att göra det nu igen. Funderar nu på att gå ihop några stycken och köpa salt och salta i alla fall fyrkantsspåret, men är lite fundersam kring vilket salt man bör använda. Hemma på parkeringen slängde jag på tösalt och det tinade bort isen väldigt bra. Men hur funkar det med hästhovar/ben och just tösalt? Vi spolar alltid ben/hovar när vi ridit efter att ha saltat. Är det bättre med gatusalt för hästhovar och tinar det lika bra? Eller är det någon som har något annat bra, inte allt för dyrt förslag?
 
Natriumklorid använder man till ridbanor då det är skonsamt för hästarna samtidigt som effektivt . Inget behov att spola . Tösalt är vad jag vet just natriumklorid ?

Går att köpa i säck - vi har aldrig haft leverans med bil hos oss - blir ju svindyrt. Köper i säckar och häller ut i ridhuset/ridbanan och krattar ut och sen harvar ner lite . Bäst är det dock att göra det förebyggande INNAN det fryser.
 
Vi använder ren natriumklorid (samma salt som man har på mat) och har en strövagn som sprider ut det. Minns ej vad den kostade men den fungerar som en minisaltbil och sprider ut saltet väldigt bra.

Att salta när den redan fruset funkar dock inte så bra, då behövs det stora mängder och bara några få minus. Det bästa och enklaste är att salta innan det fryser, och rida lite på det så det trampas ner. NaCl är inte farligt för hästar och man behöver inte tvätta benen. Borsta bort ev sand/grus räcker.
 
Förra gången hann vi salta innan det frös, då höll sig banan jättefin och mjuk. Tyvärr regnade saltet bort och den här gången snöade det innan det frös på.

En spridarvagn var en bra idé, det måste jag kolla upp. Jag får nog helt enkelt prova att salta lite och se om det hjälper eller är lönlöst. Vet att vi saltat någon gång tidigare på frusen bana och det gick sådär att få den att tina.
 
Förra gången hann vi salta innan det frös, då höll sig banan jättefin och mjuk. Tyvärr regnade saltet bort och den här gången snöade det innan det frös på.

En spridarvagn var en bra idé, det måste jag kolla upp. Jag får nog helt enkelt prova att salta lite och se om det hjälper eller är lönlöst. Vet att vi saltat någon gång tidigare på frusen bana och det gick sådär att få den att tina.
En sådan där handdrivna, manuell gödselvagn som finns för att gödsla trädgården kanske borde fungera. Tänker jag.
 
En sådan där handdrivna, manuell gödselvagn som finns för att gödsla trädgården kanske borde fungera. Tänker jag.

Smart!!
Nu har jag själv lite större volt men man kan ju sätta två efter fyrhjulingen.

Jag har varit tveksam till saltning av banan men jag trodde faktiskt det var annat salt än NaCl. Nu ska här saltas minsann.
Får för mig att det dessutom hjälper på sommaren att hålla fukten kvar på banan.
 
Absolut bästa resultatet blir det med saltbilen, framförallt om det redan har frusit. Mitt tips är att ringa till den som kör saltbilen i området och prata vänligt med hen. Ibland behöver de ändå tömma ut det sista både av salt och vatten, och då är ju en paddock ett jättebra ställe att göra det på... ;) Och så får man förstås underhålla chauffören med en flaska av någon lämplig sort till jul!
 
8804061675550_1207396_4191_jpg.jpg


Min är av den här modellen fast grön. Kom ihåg att spola av den med vatten varje gång ni saltat, annars kan den rosta.
 
Smart!!
Nu har jag själv lite större volt men man kan ju sätta två efter fyrhjulingen.

Jag har varit tveksam till saltning av banan men jag trodde faktiskt det var annat salt än NaCl. Nu ska här saltas minsann.
Får för mig att det dessutom hjälper på sommaren att hålla fukten kvar på banan.

Det säljs andra typer salt som tö/strösalt också så det är viktigt att kolla att det står NaCl.
 
En spridarvagn och salt (NaCl) är inköpt och testkörd igårkväll. Spridarvagnen skulle nog hellre ha varit med lufthjul, men det fanns bara med plasthjul i rimlig prisklass att få tag på snabbt i närheten. Det gick ändå, även om jag ibland körde fast mot en isklump. Den spred i alla fall väldigt jämnt och bra!

Nu återstår att se om det smälter såpass att det går att få banan mjuk med harven. Hoppas det, då det ska vara plusgrader närmaste dagarna.
 
:p kan dela med mig av misslyckanden - jag saltade paddocken med magnesiumklorid (granngården) mellan "isperoderna" tyvärr har jag misslyckats :p

Paddocken är (20x40) hittils har jag saltat i två omgångar, den första med lite mindre - ca 6st 25kg säckar, (har spridarvagn efter åkgräsklippare) och harvade inte - då var paddocken redan lite frusen - gjorde inte så stor effekt - sen töade det igen & regnade, så saltade igen denna gång med mer - ca 12 säckar, harvade - (pinnharv) men i den blöta ändan av paddocken blev det istället en sörja :p det frös på igen och fortfarande är jag inte nöjd med resultatet - det var hårt.

Nu har det töat igen - jag älskar inte vädret på västkusten. så jag tänkte invänta att nästa "kalla period" ska dyka upp i 10 dygns prognosen, ska då salta några dagar innan det blir minusgrader - riktigt rejält denna gång kanske de 20 säckar jag har kvar och harva - denna gång lite mer - och hoppas att det inte blir sörja - ska inte salta så mycket i den blötaste delen ... hoppas att det blir bättre. Annars ger jag nog upp - jag skulle gissa att jag egentligen behöver mer sand i min paddock - den har några år på nacken och har inte underhållits - är ok i torrt tillstånd men man märker när man harvar att den behöver lite mer toppmaterial.
 
:p kan dela med mig av misslyckanden - jag saltade paddocken med magnesiumklorid (granngården) mellan "isperoderna" tyvärr har jag misslyckats :p

Paddocken är (20x40) hittils har jag saltat i två omgångar, den första med lite mindre - ca 6st 25kg säckar, (har spridarvagn efter åkgräsklippare) och harvade inte - då var paddocken redan lite frusen - gjorde inte så stor effekt - sen töade det igen & regnade, så saltade igen denna gång med mer - ca 12 säckar, harvade - (pinnharv) men i den blöta ändan av paddocken blev det istället en sörja :p det frös på igen och fortfarande är jag inte nöjd med resultatet - det var hårt.

Nu har det töat igen - jag älskar inte vädret på västkusten. så jag tänkte invänta att nästa "kalla period" ska dyka upp i 10 dygns prognosen, ska då salta några dagar innan det blir minusgrader - riktigt rejält denna gång kanske de 20 säckar jag har kvar och harva - denna gång lite mer - och hoppas att det inte blir sörja - ska inte salta så mycket i den blötaste delen ... hoppas att det blir bättre. Annars ger jag nog upp - jag skulle gissa att jag egentligen behöver mer sand i min paddock - den har några år på nacken och har inte underhållits - är ok i torrt tillstånd men man märker när man harvar att den behöver lite mer toppmaterial.

Oj vad mycket salt! Är din ridbana dåligt drenerad så det ligger mycket vatten på den?

Här saltar vi varsamt med NaCl och kan hålla ett brett spår (drygt 20x60 bana) samt diagonal eller volt mjukt med max 3-4 säckar om det inte blir extremkyla (då funkar inte saltet). Bor också på västkusten.

Mina tips är att ha koll på smhi och dagen innan det ska frysa harvar/sladdar man hela banan och saltar sen de områden som ska saltas. Rid sedan på det så saltet trampas ner, men undvik att rida där det ej är saltat (så det inte blir spårigt). Det är mer effektivt än att sladda igen eftersom du då drar bort saltet. Jag har bara en ridhäst men ju fler som rider ju bättre är det.
Behöver inte salta igen förrän det regnar, då sköljs det bort och man får börja om.
 
Vi saltar vår ridbana med magnesiumklorid, och det går åt ca 25-30 säckar á 25 kg till vår ridvolt. Storlek 20x38 m ca. Fungerar utmärkt, med ett litet undantag och det var i år. Dessvärre var vi ute lite för tidigt så en del av saltet hann regna bort, vilket gör att när tempen sjunker mot många lägre minusgrader så blir den ändå hård. Annars håller den sig fin.
 
Oj vad mycket salt! Är din ridbana dåligt drenerad så det ligger mycket vatten på den?

Här saltar vi varsamt med NaCl och kan hålla ett brett spår (drygt 20x60 bana) samt diagonal eller volt mjukt med max 3-4 säckar om det inte blir extremkyla (då funkar inte saltet). Bor också på västkusten.

Mina tips är att ha koll på smhi och dagen innan det ska frysa harvar/sladdar man hela banan och saltar sen de områden som ska saltas. Rid sedan på det så saltet trampas ner, men undvik att rida där det ej är saltat (så det inte blir spårigt). Det är mer effektivt än att sladda igen eftersom du då drar bort saltet. Jag har bara en ridhäst men ju fler som rider ju bättre är det.
Behöver inte salta igen förrän det regnar, då sköljs det bort och man får börja om.

Skulle inte säga att den är dålig dränerad, regnar det mängder så blir det en pöl i nedre delen - där även gammalt gummiflis har samlats, men det torkar alltid upp till dagen efter - om det blir uppehåll. när jag tänker på det så var det ett tag sen jag harvade den och den var inte nyharvad när jag saltade- kan säkert spela roll :p Jag saltar ju hela paddocken och inte bara ett spår.
 
väcker liv i denna tråd igen - är det någon som köpt hem salt i storsäck, hur har ni förvarat det om ni inte spritt ut allt direkt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni som har ridbanor - hur gör ni på vintern? Många som saltar? Plogar ni? Hur gör ni när det töat och blivit is? Om ni inte plogar -...
Svar
17
· Visningar
9 223
Senast: Pantalon
·
Hästvård Ockelbo: Nu när Ockelbo gör sig ett namn som en hästvänlig kommun borde man löpa linan ut, tycker Doris Kalliokoski. Hon vill ha...
Svar
15
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp