Salta ridbana som dammar

Moffsan

Trådstartare
Undrar vilket salt man ska använda när man vill få ridbanan att damma mindre och vilken mängd behöver man till en 22x46m bana?

Tacksam för hjälp! :)

Sv: Salta ridbana som dammar

Vi fick rådet att köpa Magnesiumchlorid till ridhuset och att ca. 800 kg. räcker till en 20x40 bana. Finns att köpa på Granngården bl.a. Om nu detta funkar till en utomhusbana vet jag inte men ring dom och fråga!
Lycka till!

OJ jisses... :crazy: sååå mkt salt...
Hmm... lär bli dyyyrt bara för att grannen gnäller... :mad:

hej
vi har jusst saltat vår bana vid stallet, den har oxå ca normal mått, det räckte med 2 säckar magnesium salt och den dammar inte en 10 del av vad den gjorde innan. det kostade under 200. saltar gärna lite i underkant om det ändå räcker , istället för att hoarna ska ta stryk!
nu efter regnet är ridbanan :love: att rida på

Det låter juh lovande!! Ja lite damm gör inget men nu e den juh extrem efter all torka, tack gode gud för det regn som kom igår iaf!

Hur mkt vägde de säckarna? Får bli till o köra tillgranngården igen då o shoppa... :laugh:

Trådkapar lite!

Angående att salta ridbanan med magnesiumsalt.Hjälper det mot ogräs också, ska fylla på med mer sand men vill ha bort ogräset under först

Tror det skiljer mellan det saltet man använder mot damm som mot is.

Men vi saltade halva banan under vintern för att den inte skulle frysa, och fick då med på köpet att den delen av banan nästa sommar dammade mycket mindre och det växte inget ogräs alls där.

Borde vara ungefär samma effekt på det saltet man använder mot damm.

/Camilla

Hej!

Magnesiumklorid är helt klart att föredra eftersom att du inte behöver vattna det. salt behöver vattnas!

Använd salt med måtta eftersom det är väldigt skadligt för miljön, det dödar allt vattenliv om det kommer ut i stora mänder. ( tänk t.ex. döda havet. )

Magnesiumklorid kostar 95:-/25 kg i butiken jag jobbar.

Lycka till! :rofl:

Tack för hjälpen!

Vet du hur mkt man behöver ungefär då av det? Man vill juh varken lägga ut för mkt eller för lite...

O de räcker alltså att strö ut de o inte vattna alltså?

Men, nu när det varit så torrt blir ju även hovarna lätt lite torra, torkar det inte ut hovarna ännu mer om man rider mycket efter man saltat?
Eller torkar inte magnesiumklorid ut?
Hur ofta behöver man salta, typ?
Vill gärna veta mer! :)

Vi har inte märkt av att dom blir torrare, men vi smörjer ju våra varje dag nu när det är så här torrt. Vi har bara saltat en gång i sommar.

Vet att de som äger stallet där min pålle står testade att salta ridbanan, vet dock inte med vad:D Men krävdes vattning efteråt och det ganska rejält för att det skulle hjälpa....men vet faktiskt inte om jag tycker att det hjälpte:D

Använder du magnesiumchlorid eller solsalt är det bara att salta så smälter det. Kompisen har 400 kg till sin 20x40 bana. Säkert kan man ha mindre också men såg på vår väg att då höll det inte lika länge.

Det går ju att prova med 100 kg och fylla på om man inte är nöjd.

Issalt är nåt annat, som smälter is. Det var nån som undrade över om det var skillnad.

Tack!
Bättre o börja med mindre mängd o öka på tills man får önskad effekt då :D

Kan uppdatera tråden med lite info hur de gått... Saltade banan med 150 kg Magnesiumklorid o 100 kg havssalt och det dammar ändå rejält... efter vattnig håller sig banan fuktig kanske ½-1 dag längre än utan salt bara... Har nu köpt hem 400 kg som ska ut ikväll så får vi se om det blir bättre, vill juh gärna slippa o vattna varje dag o tyvärr så är regnet väldigt frånvarande i denna delen av Skåne denna sommar... Uppdaterar när jag vet resultatet! Kanske kommer jag upp i de där 800 kg ändå ;)

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
752
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar