Salta banan

fejko

Trådstartare
Jag funderar på att salta min utebana 30x50. Hur mycket behöver man och vad kostar det? Kan man göra det utan traktor? Finns det nackdelar med att salta?

Sv: Salta banan

Det anses väl inte särskilt bra för miljön att sprida ut salt. Nu tror jag inte att din saltmängd har någon betydelse, men med det argumentet så kan man ju sprida de flesta miljöskadande substanser.

Här finns lite info om vägsaltets negativa effekter. http://www.aftonbladet.se/bil/article12114472.ab
--- Utdrag från länk
Varje år sprider Vägverket cirka 250 000 ton salt på vägarna. Salt som sprids till grundvattnet, skadar växtlighet och bidrar till rostskador på bilarna.
---

Glöm inte att spola benen på hästen noga efteråt bara, salt är inte nyttigt någonstans

Jag tyckte det lät rätt äckligt att salta banan innan jag såg att tråden låg under Hästverksam... :o

Kolla med ditt miljökontor (kommunen) om du måste anmäla att du saltar banan. Är inte säker på att det är så men är mkt möjligt att det klassas som en verksamhet som orsakar påverkan på miljön.

*KL

Vi har tidigare testat att salta underlaget i vårt ridhus. Fungerade riktigt bra för underlaget men det luktade INTE GOTT! Lukten satt i kläderna på oss ryttare och det var inget vidare trevligt att komma in i ridhuset då det luktade riktigt äckligt (ammoniak-lukt).
Mycket möjligt att det inte blir så om man saltar utebanan men...who knows?

Vi saltar bara spåret samt en volt. Har paddex bana och den skall ju helst inte saltas så mkt. Använder vanligt nacl salt och strör för hand.

På mitt förra stall saltades banan inför vintern. Jag märkte inga nackdelar. I mitt nuvarande stall saltar man manegen (sker väl i princip alltid i ridhusen norrut, annars fryser underlaget) och det som märks där är att underlaget blir "långsamt". Man kan ju mäta att en travbana är x sekunder tung och mätar man likadant med manegen så blir en fler sekunder tung omedelbart efter saltning.

En utebana är ju oftast lite mer packad så det är antagligen därför jag inte märkt effekten tidigare.

Jag funderar på att salta min utebana 30x50. Hur mycket behöver man och vad kostar det? Kan man göra det utan traktor? Finns det nackdelar med att salta?

Jag vill åxå gärna veta. Hur mycket salt - på ett ungefär? Hur fungerar det efter regn - salta om ideligen eller...?

Jag köpte Magnesiumklorid på Granngården. Det bilder tydligen även damm på sommaren. 3 säckar går det åt till min bana som är 50*30 m2.

Verkar väldigt lite??? I somras saltade jag med magnesiumklorid för dammbindning och la på mkt mer, 2x 9 säck på en 20-40 bana, men det höll sen utmärkt hela sommaren. (Efter första omgången såg jag att jag varit för snål) Om ngt finns kvar nu vet jag ju inte - tänker salta nu om det verkar frysa innan snön kommer. Har fått uppg om 6-800 kg på 20-40 både för att förhindra frysning och binda damm.
Jag sprätte ut för hand och sladdade efteråt med bra resultat.

Du har rätt, de verkar ha räknat fel på Granngården. Det går åt 1/2 kg per m2 om man ska förhindra damm dvs i mitt fall 30 säckar i stället för 3. Detta förutsatt att det är samma mängd som krävs för att förhindra frysning.

Mina ridelever saltar sin bana. Det blir fint att rida på men spola benen oerhört noga. De fick sitt salt från ett stort företag som tillverkar kryddor, därför kunde det ibland lukta lite spännande. Företaget använde salt för att göra rent sina kärl tror jag. Jag väljer att inte salta min bana på grund av miljön och för att spara på benen på hästarna. Sedan flera år tillbaka plogar vi vår paddock när snön kommit. Sedan får ingen rida i den när det är risk för plusgrader o smältning. På så sätt har vi ridbar, miljövänlig paddock alla dagar utom typ tre per vinter.

Liknande trådar

Tjatter Mycket viktigt! Jag behöver hitta dessa fast svarta och salta. Jag har googlat ihjäl mig utan framgång. De fanns ju en gång i tiden men...
Svar
3
· Visningar
493
Senast: Luff
·
Anläggning Jag funderar på att köpa en spridare att dra med fyrhjulingen. Budget max 5000 kr. Vad är vettigt för de pengarna? Det finns ju spridare...
Svar
10
· Visningar
343
Senast: warg
·
Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
268
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
427
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur