Western_Ivy

Trådstartare
jag har en häst som inte äter av sin saltsten vad jag märkt...
hon har ingen i hagen heller.
så jag undrar nu :confused:
Hur viktigt är det med salt till hästarna, känner de själva om de behöver eller borde jag tillsätta i fodret?

Sv: Salt?!

Hästarna reglerar det själva. Det är bara hästar i mycket hård träning som ev behöver tillskott av salt.

Hästar brukar själva känna av om dom behöver salt/mineraler.
I vårat stall har vi mineralstenar i krubborna, så när dom mumsar kraftfoder så slickar dom i sig lite av mineralerna samtidigt.
Samt att dom då kan slicka på dom närhelst dom vill. Så det är nog lugnt.. bara du har en salt/mineralsten så hon har möjligheten att äta av den när hon känner att hon behöver det!
Jag passar mig alltid noga nuförtiden med att tillsätta salt i maten.. Inte bra om de får mer salt än de behöver!

Hästar känner inte av det själva. Vissa använder inte sin sten alls o vissa okynnes äter allt på en gång.
Ger du ingen salt alls i kraftfoder eller mineralfoder?

Det blir ofta en ond cirkel av salt och vattenintag. Hästen dricker inte ordentligt eftersom den inte får i sig salt. Eftersom den inte får i sig tillräckligt med vatten så slickar den inte i sig salt.

// Linda

Hästar känner inte av det själva. Vissa använder inte sin sten alls o vissa okynnes äter allt på en gång.
Ger du ingen salt alls i kraftfoder eller mineralfoder?

Det blir ofta en ond cirkel av salt och vattenintag. Hästen dricker inte ordentligt eftersom den inte får i sig salt. Eftersom den inte får i sig tillräckligt med vatten så slickar den inte i sig salt.

// Linda

:bow: :bow:
Pratade med en "foderexpert" i fredags som diskuterade detta med salt. Salt är egentligen oerhört viktigt för en häst. Och de kan som du säger inte reglera det själva.
Hon hade en siffra på att ca 80% av de svenska hästarna får för lite salt.

Underhållsbehovet för en normalstor häst ligger på 20g koksalt per dag. De svettas ut 9g per liter svett.
Många hästar får inte ens i sig underhållsbehovet och långt ifrån arbetstillägget.

Man kan få en helt annan häst som orkar arbeta längre genom att tillgodose saltbehovet.
// Linda

hon har en saltsten i boxen, men den är typ orörd!
hon får krafft blå miner i maten.
hon arbetas dock inte så mycket, är bara 2år.

heej!:)

måste bara fråga en sak om det är ok för ts :) ?

Jag har en femåring som jag jobbar hårt som får salttillskott i maten. Men jag funderar på , är det farligt om han får för mycket? För jag frågade min kompis och hon sa att det var ingen som hellst fara, det de inte behöver kissar de ut. Men nu efter att ha läst lite o så verkar det som det inte alls är bra. så hur är det ?

sofia

Precis! Ett av mina ston slickade aldrig på sin saltsten, så efter några månader började jag hälla i ca en tsk salt i kraftfodret till henne. satte hon också igång att slicka på sin saltsten!! Dessutom började hon dricka mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
621
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd