Hambo

Trådstartare
Min shettis har inte fått någon saltsten på ca 2 månader pga
av fång, hur länge kan dom vara utan att få det ?
Salt alltså ?

Hej från hambo

Sv: salt

Vem har sagt att han inte ska ha salt? Alla hästar ska ha tillgång till salt , endera saltsten eller lite i maten varje dag.

Jag fick en broschyr där det stod att fånghästar inte ska ha salt :confused:

Hej från hambo

Jag menar nu under tiden han har fång !
Annars har han självklart fri tillgång på salt
Hej igen

Ja och när de hade fång så fick de salt,de har alltid saltsten inne och ute. Så jag kan inte tänka mig att det skulle göra någon skada att ge din shettis salt.Tvärtom....

Jag ska leta fram broschyren i kväll och se om jag kan klargöra
vad som var skrivet .
Det blir alltid en villervalla om information och olika åsikter, som
det kan vara svårt att reda ut så fort hästarna blir sjuka !

Hej från hambo

Och vad är förklaringen till att saltet ska tas bort under fånganfall???
Aldrig hört/sett att man ska det. Veterinären har inte nämnt det heller.

Det är bara under den akuta fasen man ska ta bort saltet! Så du kan börga ge det nu.
jag vill också veta.. det är en ganska god idé att samtidigt berätta orsaken när man skrivet något så radikalt.. för du trodde väl inte att ingen skulle fråga efter orsaken eller? :p

Eftersom man inte kan be hästen ligga med fötterna högt så att svullnaden i hoven minskar försöker man på andra sätt minska ödemet i det akuta skedet. Det är i det syftet en del rekommenderar att ta bort saltstenen i det akuta skedet, men bara då. Jag vet inte om det har effekt men tanken är inte så dum. Det är inte farligt att vara utan saltsten några dgr. HH

så minskat saltintag gör blodet lättare eller gör att det inte koagulerar menar du?

Salt drar med sig vatten ut i en svullnad. Till en viss gräns. Har man på tok för litet salt i kroppen kan man också få ödem. HH

Broschyren är skriven av "schering-Plough animal health"
( Läkemedelsföretag )
Det står faktiskt under det akuta skedet:angel:
Anledningen är att det minskar plasmavolymen.

Min shettis går ute några timmar om dagen med munkorg
förutom
till frukosten, då har han ingen munkorg,så jag har satt fram saltet
så han kan passa på och slicka då !

Hej från hambo

Så att ta bort saltet är av både gott och ont mao?

Vet flera fånghästägare som inte fått någon info ang saltets vara eller icke vara under akutstadiet.Vet veterinärerna överhuvudtaget mer om fång än att hoven ska verkas för att minska trycket samt ge antiinflammatoriskt under 14 dagar och så mjuk sval bädd som möjligt?

Dom flesta verkar inte veta detta !
Min vet är bra på fång ( tror jag :confused:)
Men min hovslagare är bättre:smirk:
Hej från hambo

Det är just i det akuta skedet man skulle kunna tänka sig att det skulle kunna ha en liten effekt. Men jag har inte sett ngn studie som bedömt effekten.

Att kyla benen i det det allra första stadiet (helst innan hästen fått symptom om man skulle vara synsk eller vet att hästen satt i sig havretunnan) är däremot bevisat effektivt. HH

Faktum är att han börjat må bättre sen han börjat slicka i sig salt igen:crazy:, Vet iof inte om han skulle blivit bättre i alla fall.
Men vad jag märker nu är att han dricker mer, så han kanske "skjöljer ut systemet"?
Jag har inte känt ngn "fångpuls" på 3 dagar nu.
Peppar, peppar.......
Jag började minska medecineringen igår så får vi väl se....

Hej från hambo

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka