H

Hot Shot

Hur mkt salt?

Hur mkt salt ger ni till era arbetande hästar förutom saltsten?

Sv: Hur mkt salt?

De har fri tillgång till saltsten dygnet om,
får ungefär 20 gram Rehalyt Basic om dagen,
har de svettats jättemycket får de ibland upp
till 50 gram.

1,5 dl Krafft Svettersättare varje dag, liksom
ovanstående kan detta ökas beroende på hur
mycket hästen svettats...

Alltid minst en liter vatten blandat i kraftfodret
varje fodringstillfälle samt väldigt blöt betfor.

Har gett min, som inte andvänder saltstenen, 1 msk om dagen.

80g salt / dag vid kraftig svettning + 2dl krafft svettersättning
/M

1 Tsk per dag. (Just nu rids han ca 40minuter per dag, varav 10min e jogg och 35min skritt)

Vid normalt arbete får han 2tsk salt. Vid hårt arbete får han ca. en halv msk.

Min häst har salt sten men äter inte alls på den. Han får inget extra salt.

*Knapplån*

Hur mycket salt behöver en häst som tränas dagligen och svättas normalt / mycket?

har bara saltstenen i boxen och hagen. Hon slickar i princip varje gång hon itne har nått att göra i boxen. ute har jag aldrig sett henne använda den..

Vad för salt?

Vad för salt 'ska' man ge hästen?
Är det helt vanligt salt som man kan köpa i vilken mataffär som helst? Med eller utan jod?
Hur mycket ska man ge till en häst som tränas dagligen och svättas mycket / normalt?

Sv: Vad för salt?

Köp helt vanligt koksalt i vilken butik som helst, det gör jag! :)
2 kg-påsar blir billigast. Vet dock inte vad Kraffts 10kg-säckar kostar?

20 g (ca 1 msk) brukar vara lagom som underhåll, och sedan lägger man till efter ur mycket hästen svettas. Tänk på att det går åt en del även i vila när det är såpass varmt som det är nu.

Kika även på vad ditt mineral- och eventuell färdigfoder innehåller, det finns en del salt däri också.

Jag har inte siffrorna här.. men det jag komemr ihåg från förra somamrens snack med foderrådgivaren (på täby galopp) var att häst som svettas mkt behöver 1 DECILITER :eek: salt om dagen.
(Då syftar han troligtsvis på galopphästar i hård träning) men rådde mig att ge max en msk. Jag tycker att det verkar så otroligt mkt, så jag vågar hela enkelt inte ge så mkt :confused:.

Till er som ger era hästar saltsten:
Hästarna behöver slicka 24h om dygnet varje dag för att få i sig den mängd salt som de behöver varje dag.
Eftersom att saltstenen inte innehåller 100% salt och sen får man ju inte av såå mkt salt varje gång de slickar.

Den behöver ca 60g vid normalt arbete. Häst svett inehåller en massa salt.
/M

Sv: Vad för salt?

Jag ger Krafft salt, en 10 kg´s påse kostar ca 50-60,- på Granngården. Det står på påsen hur mycket hästen ska ha utifrån hur mkt den jobbas. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 313
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar