Sv: Vad för salt?

Hästar ska väl ha salt utan jod? Det är något jag fått lära mig men inte kommer ihåg varför.

Jag brukar köpa enkilosförpackning med grovsalt på konsum, det är billigare än kraffts (ytterst marginellt 5,90 mot 6,10 kilot) och storleken på förpackningen passar min lågpresterande häst bättre än att behöva köpa 10 kg.

Sv: Vad för salt?

Snackade med de på Granngården och de sa att det salt hästen inte behöver tas heller inte upp, det är väl därför man kan ge den 1 dl om dagen. Utan jod då alltså. Det är därför inte heller skadligt att ge salt, så som det är till människor.

Sv: Salt?

Jag ger ca 2-3 msk om dagen nu på sommaren. När han tävlade flera dagar i rad för någon vecka sedan fick han ca 100 g salt om dagen och såklart mängder av vatten. Jag ger Kraffts salt annars har jag givit vanligt bordssalt utan jod.
Enl. Krafft är hästen relativt salttåliga vilket gör att man i nödfall kan vattna hästarna med saltvatten (havsvatten). Många ger ju extrasalt i vattnet istället för fodret.

Okej jag köpte en påse med 2kg havssalt i en vanlig mataffär igår.. Är det med eller utan jod tro? :confused:
Får läsa på påsen när jag kommer hem.....

2 matskedar.

När jag hade foderlära i skolan så sa läraren att det tar en vecka för hästen att återfå salt halten i kroppen efter en ansträngning, om man inte ger den salt i maten. Hästar äter inte så mkt salt när den har en saltsten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 313
Senast: Andromedae
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 665
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar