Cillen89

Trådstartare
min häst svettas enormt mycket, speciellt nu sommartid när det är varmt, efter en timmes långt ridpass är så gott som hela hästen dyngsur, det är inte så att han har dålig kondition, utan han svettas väldigt lätt helt enkelt, han börjar även svettas bara han blir nervös.
jag tvivlar starkt på att han får i sig tillräckligt med salt via saltstenen.
frågan är nu hur mycket salt man bör ge honom i fodret? hästen i fråga är ett stort halvblod på 180 cm och väger dryga 600 kr.
har sett att krafft har nån "svettersättare", vad är det för skillnad mellan det och salt?

Sv: salt

Du behöver inte köpa dyra elektrolyttillskott. Salt duger gott. Ge minst 3 – 4 matskedar löst salt (45 –60 ml) per dag. Blanda det i fodret och ge honom det mesta efter arbetspasset. Han behöver både fylla på sitt glykogenförråd och återställa natriumbalansen efter ridpasset.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur vet man att hästen behöver extra salt i fodret, att den helt enkelt inte får i sig tillräckligt av saltstenen? Mitt sto svettas...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 379
Senast: miiiiiiia
·
Foder & Strö Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag...
2
Svar
22
· Visningar
6 285
Foder & Strö Jag kom nyligen i kontakt med åsikten att hästar absolut inte ska ges något salt. Ingen saltsten alltså. Men får en häst verkligen i sig...
Svar
13
· Visningar
1 763
Senast: fjordtokan
·
L
Foder & Strö Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka