Dorinda

Trådstartare
Vad händer om hästen äter för mycket salt? och i vilka doser blir det farligt? Varför?

Fördelen är ju att han dricker mera, vilket är lite skönt ur koliksynpunkt. Han står i utebox så tyvärr har han inte vatten alltid utan får det serverat några gånger om dagen(och har då tills det fryser, men några timmar utan vatten blir det på natten)

Sv: Salt

Slickar din häst i sig för mycket av saltstenen så kan de vara tecken på njurproblem, annars är det inte farligt för hästen.

En 500 kilos-häst i vila har ett behov på 20-25 gram salt/dag (= ca 1 msk). Jag ger ca 1 tsk nu när min inte svettas så mycket och rids i lagom tempo (islänning)

Man kan även jämnföra att på en 500 kilos-häst på fälttävlansritt en varm sommar förlorar 177 g salt, detta kan väl då variera från häst till häst

Sv: Salt

Det är väldigt ovanligt att hästar slickar i sig för mycket salt. Dom reglerar det själva med hur mycket de dricker. Jag hörde om ett föl som åt en hel saltsten en gång under väldigt kort tid. Fölet fick ett ödem i hjärnan och dog om jag minns rätt. OM det mot all förmodan skulle vara så att hästen får i sig för mycket salt så blir njurproblem närmast till hands. Som visar sig genom ödem, vanligtvis under magen.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
859
Senast: Lillkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp