Salt till hästen

N

Nica

Har hört att man kan ge vanligt salt till hästar i kraftfodret.
Detta skulle vara bra till min häst då den inte bryr sig i saltstenar överhuvudtaget, gillar dem inte, vet inte varför.
Men hur mycket skulle man ge till en varmblodshäst på ca 160cm som rids normalt (ca 1 timme per dag 6 dagar/veckan, 1 dag per vecka ledigt)
Vilket är bättre: vanligt salt eller salt med jod i?
Tacksam för svar!

Sv: Salt till hästen

se salt tråden!

ge salt utan Jod. Jod kan vara farligt för hästar som har hög jodandel i höet. Vet du innehållet i höet vet du vad din häst behöver.

Bäst är att ge salt i vattnet, men man kan även ge salt i fodret. Ge då ca 20-40 gram per dag. Du kan inte ge för mycket salt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 322
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama