Sv: Salt till fånghäst och föl?
Hur använder jag siffrorna du gav mig?
Mamman väger närmare 500 kg, pappan är något mindre än mamman till fölet. Men fölungen själv är mycket
liten och lär inte bli lika stor som sin mor, jag är dock mycket osäker på hur stor hon kommer att bli.
Du kan försöka uppskatta fölets vikt och så kan du jämföra med normalvikten hos ett föl med vuxenvikten 470 kg eller vad du tror hon blir som vuxen.
Gå in här:
http://nrc88.nas.edu/nrh/
Klicka på “Animal Specification” och ange vuxenvikten 470 kg (eller vad du tror hon blir) samt markera “Growing” och välj fölets ålder t.ex. 5 månader. Uppskattad vikt på fölet är då 181 kg.
I tabellen längst ner ser du bl.a. natriumbehovet som är 4,4 g/dag och kloridbehovet 16,9 g/dag.
Nu finns det lite Na och Cl i gräs och hö. Inte så mycket Na men lite Cl. Jag brukar räkna med 3,2 g Cl/kg hö. Äter fölet 2,5 kg hö per dag så kan du räkna med att hon får i sig ca. 8 g Cl från grovfodret. Kvar blir då 16.9 – 8 = 8,9 g Cl och 4,4 g Na som måste täckas med salt.
Salt består av 39% Na och 61% Cl. För att täcka kloridbehovet måste du ge 8,9/0,61 = 15 g salt per dag och för att täcka natriumbehovet 4,4/0,39 = 11 g. Du måste således ge minst 15 g salt för att täcka både Na och Cl behoven.
Om ditt föl väger ca. 180 kg så skulle jag rekommendera att du ger henne 15 g salt i fodret per dag helst uppdelat på minst 2 fodringar, dvs. 7,5 g per fodring vilket motsvarar ca. en tesked salt (5 ml).
Det är jätteviktigt att fölet även får sitt jodbehov täckt. Om du klickar på “Other Nutrients” i länken ovan så ser du att jodbehovet är 1,3 mg/dag för ett föl som väger 181 kg. Svenskt jodsalt innehåller 5 mg jod per 100 g salt. Ger du 15 g jodsalt så får fölet också 0,75 mg jod. För att täcka hela fölets jodbehov med jodsalt måste du ge minst 26 g salt. Ger du annat foder så kan detta dock innehålla jod.
PS: Hur är det med ditt sto? Det var väl hon som fick fång under dräktigheten.