Salt till fånghäst och föl?

Springsteen

Trådstartare
Har ett sto med fång.

Blev tillsagd att plocka bort saltstenen från henne.
Kom på nu att jag kanske borde ge henne salt i begränsad giva för att hon inte ska få brist?

Hon får linfrö, lite soja, mineraler och probimin + grovfoder.

Likaså har jag ju en fölunge, när är det lämpligt att introducera salt till den lilla? Fölet blir fem månader i slutet på oktober.

Sv: Salt till fånghäst och föl?

Som jag förstått det är det endast i det akuta skedet man bör undvika salt. Men kanske du kan sätta in saltstenen en stund eller ge lite i fodret istället om du är orolig.

Jadå, det ska inte vara några problem :) Så länge det gäller rent salt. Finns ju sådana där det är tillsatt melass och annat socker så kolla det innan.

Så länge hon äter normalt av saltstenen är det ingen fara men vräker hon i sig så är det bättre att blanda salt i fodret. Det är bara i det akuta skedet de inte ska ha salt alls när de har fång.
Föl kan jag inget om så det får någon annan svara på.

Föl ska inte ha salt så häng stenen högt upp.Dom blir dåliga i magen.

det var nog därför hon frågade om när det är lämpligt att introducera salt till fölet ;)

Mitt föl når upp till saltstenen nu och jag kan inte sätta den högre om "barnvakten" ska kunna nå och äta bekvämt, så mina får smaska lite under kontrollerade former (dvs när jag kan hålla på med fölet och se till att han inte är på stenen). Mitt föl äter ur mammans foderhink så att ge i fodret är inte ett alternativ hos mig, kan säkert vara så hos andra föl-ägare också. ;)

mitt föl har haft salt hyfsat länge nu. Men hon är inte speciellt intresserad av det. Slickar lite då o då. Dvs helt normal mängd och har inte blivit lös i magen. Däremot är det big no no första två månaderna. För då brukar de ändå bli rejält lösa i magen när morsan brunstar. Det är väl sånt man får avväga individ för individ. Vissa klarar det bra, andra inte.

Har ett sto med fång.

Blev tillsagd att plocka bort saltstenen från henne.

Varför i all världen skulle man ta bort saltstenen från en fånghäst?

Hästen behöver salt för att kroppen ska fungera tillfredställande. Saltmängden i blodet är strängt reglerat. Stryper man tillgången på salt i foderstaten så kommer kroppen att ta salt från sina reserver, dvs. från benstommen. Om saltnivån i blodet är lågt så kommer dessutom kroppen att utsöndra vatten tills saltnivån i blodet är normal igen. Detta leder till dehydrering, dvs. uttorkning.

Om rådet kommer från din veterinär så fråga vad orsaken är.

Likaså har jag ju en fölunge, när är det lämpligt att introducera salt till den lilla? Fölet blir fem månader i slutet på oktober.

Föl och växande unghästar har i princip samma saltbehov som vuxna hästar. De har t.o.m. något större saltbehov (i förhållande till kroppsvikten) för att kompensera för den dagliga tillväxten.

För att hon slickade på den som en galning. Det var klinikveterinär som sa åt mig att ta bort stenen.
Nu behandlar min hemmaveterinär som är mer kunnig inom fång. Ska fråga honom när han återkommer
med lite provresultat.

Och slickar hon som en tok så slickar ungen lika mycket.

Fölungar tenderar ju till att bli dåliga i magen av salt?

Senast ändrad:

Så länge hon äter normalt av saltstenen är det ingen fara men vräker hon i sig så är det bättre att blanda salt i fodret. Det är bara i det akuta skedet de inte ska ha salt alls när de har fång.
Föl kan jag inget om så det får någon annan svara på.

Tycker det är svårt att avgöra när det akuta skedet har avtagit.

Hon är ju fortfarande inte helt bra.

Jag har också hört att fånghästar inte skall få saltsten, men har aldrig någonsin kommit över något vetenskapligt argument om VARFÖR det är så. Det är väl lite samma sak som att vissa fortfarande tror att protein orsakar fång, dvs något man trodde tidigare och som hänger kvar i folks medvetande.

Kan tänka mig att det beror på att folk innbillar sig att salt orsakar högt blodtryck?? (Det gör det inte btw, jag äter massa salt och har lågt blodtryck...) Och att de tror det förvärrar fång? Någon annan orsak kan jag inte komma på, för svenska saltstenar är just salt. Finns ingen melass ed i dem. Som spaderäss skriver så är salt livsnödvändigt och jag har aldrig tagit bort saltstenen.

Om hästen missbrukar salstenen och äter den som godis hade jag dock tagit bort den och gett salt i fodret. :)

Jag ger henne i maten nu.

Frågan är bara om fölet skall få något och hur mycket? Det är en liten krake så hon väger inte så mycket.

Frågan är bara om fölet skall få något och hur mycket? Det är en liten krake så hon väger inte så mycket.

Ja, fölet ska ha tillskott av salt. Stomjölk innehåller endast ca. 0,15 – 0,2 g Na per liter så den lilla mängden kan du försumma.

Underhållsbehovet av natrium för växande hästar är 0,02 g/kg BW och till detta ska man lägga till behovet för daglig tillväxt som är 1,0 g x den dagliga tillväxten i kg enligt NRC 2007.

Antingen kan du uppskatta fölets vikt eller räkna på uppskattad vuxenvikt och ålder.

Tack för svaret.

Hur använder jag siffrorna du gav mig?

Mamman väger närmare 500 kg, pappan är något mindre än mamman till fölet. Men fölungen själv är mycket
liten och lär inte bli lika stor som sin mor, jag är dock mycket osäker på hur stor hon kommer att bli.

Hur använder jag siffrorna du gav mig?

Mamman väger närmare 500 kg, pappan är något mindre än mamman till fölet. Men fölungen själv är mycket
liten och lär inte bli lika stor som sin mor, jag är dock mycket osäker på hur stor hon kommer att bli.

Du kan försöka uppskatta fölets vikt och så kan du jämföra med normalvikten hos ett föl med vuxenvikten 470 kg eller vad du tror hon blir som vuxen.

Gå in här:

http://nrc88.nas.edu/nrh/

Klicka på “Animal Specification” och ange vuxenvikten 470 kg (eller vad du tror hon blir) samt markera “Growing” och välj fölets ålder t.ex. 5 månader. Uppskattad vikt på fölet är då 181 kg.

I tabellen längst ner ser du bl.a. natriumbehovet som är 4,4 g/dag och kloridbehovet 16,9 g/dag.

Nu finns det lite Na och Cl i gräs och hö. Inte så mycket Na men lite Cl. Jag brukar räkna med 3,2 g Cl/kg hö. Äter fölet 2,5 kg hö per dag så kan du räkna med att hon får i sig ca. 8 g Cl från grovfodret. Kvar blir då 16.9 – 8 = 8,9 g Cl och 4,4 g Na som måste täckas med salt.

Salt består av 39% Na och 61% Cl. För att täcka kloridbehovet måste du ge 8,9/0,61 = 15 g salt per dag och för att täcka natriumbehovet 4,4/0,39 = 11 g. Du måste således ge minst 15 g salt för att täcka både Na och Cl behoven.

Om ditt föl väger ca. 180 kg så skulle jag rekommendera att du ger henne 15 g salt i fodret per dag helst uppdelat på minst 2 fodringar, dvs. 7,5 g per fodring vilket motsvarar ca. en tesked salt (5 ml).

Det är jätteviktigt att fölet även får sitt jodbehov täckt. Om du klickar på “Other Nutrients” i länken ovan så ser du att jodbehovet är 1,3 mg/dag för ett föl som väger 181 kg. Svenskt jodsalt innehåller 5 mg jod per 100 g salt. Ger du 15 g jodsalt så får fölet också 0,75 mg jod. För att täcka hela fölets jodbehov med jodsalt måste du ge minst 26 g salt. Ger du annat foder så kan detta dock innehålla jod.

PS: Hur är det med ditt sto? Det var väl hon som fick fång under dräktigheten.

Jag har också hört att fånghästar inte skall få saltsten, men har aldrig någonsin kommit över något vetenskapligt argument om VARFÖR det är så. Det är väl lite samma sak som att vissa fortfarande tror att protein orsakar fång, dvs något man trodde tidigare och som hänger kvar i folks medvetande.

Jag skulle gissa att man har utgått från någon studie på människor och “översatt” detta till att gälla även för häst. Detta kan man inte göra. Vi människor kan få i oss stora överskott av salt genom den mat vi äter t.ex. från färdigmat, snacks o.dyl. vilket kan leda till en rad olika sjukdomstillstånd t.ex. njurproblem, vätskeansamlingar, högt blodtryck, benskörhet, cancer och försämrad hjärnfunktion. Många av dessa problem drabbar dock endast människor som är överkänsliga mot salt. Det finns inga kända fall där ett saltöverskott skulle ha negativ inverkan på hästar.

Jag skulle gissa att det kan vara myten om att ett saltöverskott skulle ge vätskeansamlingar i kroppen som kan ligga bakom idén att ta bort saltstenen för hästar med aktiv laminitis. Detta är dock endast en risk för hyperkänsliga människor med stora saltöverskott. Att ta bort en saltsten för en fånghäst av denna orsak är bara dumt. Är man orolig för att hästen får i sig för mycket salt från en saltsten så kan man istället ge salt i fodret. Men det viktiga att komma ihåg är att alla hästar, dvs. även fånghästar, behöver tillskott av salt.

Tack för svaret!

Så jag ska alltså ge hästarna salt med jod?

Om jag får gissa så tror jag att fölet kommer att väga 400-425 kg som vuxen.

Fölet får även 0.4 kg dodson & horrell foal creep, men jag har inga siffror på jod i det fodret just nu.

Stoet går som vanligt, men står fortfarande på boxvila och ytterst lite smärtstillande. Har blivit verkad igen och fått samma beslag som innan.
Heartbar skor med flytsula i bakre delen av hoven. Trakterna har tagits ned ännu mer och de nya röntgenbilderna visar ingen försämring.

Nu gissar jag hejvilt men, om hästen din åt mycket salt och då drack massor av vatten = blir tyngre och lite jobbigt för magen/njurar. Vid fång vill man ju få ner vikten och lugna magen? Kanske skulle saltmängden påverka medicineringen?

Nu gissar jag hejvilt men, om hästen din åt mycket salt och då drack massor av vatten = blir tyngre och lite jobbigt för magen/njurar. Vid fång vill man ju få ner vikten och lugna magen? Kanske skulle saltmängden påverka medicineringen?

Det var en bra gissning.
Jag har förstått det som att det är just av den anledningen dsv att minska en ev ökad tyngd under det mest akuta stadiet. Detta är säkert bara aktuellt om man har en häst som är riktigt akut dålig i ett allvarligt fånganfall. Då gäller det att gripa alla halmstrån som finns dvs göra allt som kan hjälpa hästen och som förhindrar en ännu allvarligare hovbensförändring.

Kan ju säga att fölungen fick smaka salt igår och är idag dålig i magen. Hur ska jag kunna ge salt till fölet om den blir dålig av det?

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar