Salt i fodret?

E

emmie_karlsson

Mitt sto ÄTER upp sin saltsten, kan äta upp n helt ny på två-tre dagar!! Hon kissar ngt helt enormt i boxen, kan det ha med det att göra? Har köpt grovsalt nu, tänkte ge henne salt i fodret i stället, men hur mkt ska hon ha? Hon svettas mkt och lätt när jag rider, har funderat på om det också kan ha med det enorma saltintaget att göra. Antagligen måste jag ta hänsyn till svettningarna när jag bestämmer saltgivan i fodret?

Så, hur mkt ska jag ge henne?? :bow:
 
Sv: Salt i fodret?

du kanske skulle prova ge henne kraffts svettersättare??
 
Sv: Salt i fodret?

läste i en annan tråd som nina83 skrivit:
Underhållsbehov är 0,2 g natrium per MJ.

sen tilläggen för arbete vet jag inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Salt i fodret?

Jag hittade något mera om vad nina83 hade skrivit:

För underhåll gäller 0,2 g Na per MJ i foderstaten.
För lätt och hårt arbete gäller det samma, men det rekommenderas att man efter ett svettigt arbete tillförs saltet löst, eller genom en elektrolytblandning.

Svettförlusten varierar beroende på väder och årstid och arbetsintensitet.


Vassego!
 
Sv: Salt i fodret?

Jag ger en matsked jodfritt grovsalt i fodret varje dag, och min häst har ingen saltsten. Har hon ridits svettig så får hon extra.
 

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 855
Senast: Dopy
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 413
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 457
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp