Salt i fodret?

E

emmie_karlsson

Mitt sto ÄTER upp sin saltsten, kan äta upp n helt ny på två-tre dagar!! Hon kissar ngt helt enormt i boxen, kan det ha med det att göra? Har köpt grovsalt nu, tänkte ge henne salt i fodret i stället, men hur mkt ska hon ha? Hon svettas mkt och lätt när jag rider, har funderat på om det också kan ha med det enorma saltintaget att göra. Antagligen måste jag ta hänsyn till svettningarna när jag bestämmer saltgivan i fodret?

Så, hur mkt ska jag ge henne?? :bow:

Sv: Salt i fodret?

du kanske skulle prova ge henne kraffts svettersättare??

läste i en annan tråd som nina83 skrivit:
Underhållsbehov är 0,2 g natrium per MJ.

sen tilläggen för arbete vet jag inte.

Senast ändrad:

Jag hittade något mera om vad nina83 hade skrivit:

För underhåll gäller 0,2 g Na per MJ i foderstaten.
För lätt och hårt arbete gäller det samma, men det rekommenderas att man efter ett svettigt arbete tillförs saltet löst, eller genom en elektrolytblandning.

Svettförlusten varierar beroende på väder och årstid och arbetsintensitet.

Vassego!

Jag ger en matsked jodfritt grovsalt i fodret varje dag, och min häst har ingen saltsten. Har hon ridits svettig så får hon extra.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457
Foder & Strö Hur vet man att hästen behöver extra salt i fodret, att den helt enkelt inte får i sig tillräckligt av saltstenen? Mitt sto svettas...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 372
Senast: miiiiiiia
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 109
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Det har nu gått ungefär tre veckor sedan min häst skadade sig och ställdes på boxvila. Vi var på klinik för 10 dagar sen och ska...
Svar
17
· Visningar
2 844
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25