Sv: sålt föl - problem
Har hela mitt inlägg plockats bort, varför???? Blir det så när man inte håller med en moderators åsikter?
Vad i nedanstående inlägg motiverar att det plockas bort?
Att påstå att lösa benbitar aldrig kan åberopas som ett fel i juridisk mening, är att uttala sig med en säkerhet som sällan återfinns bland de som praktiserar juridik.
Väldigt sällan är det nämligen så enkelt.
Beroende på om säljaren och köparen är privatpersoner eller näringsidkare tillämpas olika lagar. Enkelt förklarat är att gemensamt för dessa lagar är att frågan om varan (hästen) är felaktig skall bedömmas med hänsyn till dess beskaffenhet då den avlämnas, säljaren svarar för fel som funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.
Köparen får häva köpet om felet är av väsentlig betydelse och köparen har då också rätt till skadestånd.
Det vanligaste problemet är oftast att visa att felet förelegat när köpet genomfördes och inte har uppkommit under köparens ägotid. Det är upp till den som hävdar att ett fel föreligger att bevisa att så är fallet.
Här ges en stor fördel om säljaren men inte köparen är näringsikare. Konsumentköplagen ger nämligen köparen en viss bevisättnad. Fel som visar sig inom ett 1/2 år efter köpet presumeras ha funnits där redan då köpet genomfördes, dvs det är istället upp till säljaren att visa att så inte var fallet, något som kan vara nog så svårt.
Köparen har en undersökningsplikt, vad den innefattar är dock inte noga utrett.
Det påstås ofta på detta forum att röntgen skulle ligga inom denna undersökningsplikt. Personligen kan jag tycka att detta vore nog så rimligt i vissa fall, dock har jag inte funnit några sådana stöd i domstolspraxis, så vari finner de som påstår detta stöd?
Att döma av praxis i HR och HD ställs tvärtom ofta kraven på köparen lågt.
I NJA 1976 s 678 fick köparen skadestånd efter att en häst han köpt fick fång, detta trots att hästen besiktats och fått UA även vad gällde hovarna . Köparen hade tyckt att hovarna såg konstiga ut men valt att inte undersöka det närmare men ansågs ändå ha rätt till skadestånd
I ARN 2002-1350 gick köpet tillbaka då den köpta ponnyn visat sig aggresiv, detta trots att säljaren redan innan köpet upplyst köparen om att ponnyn såldes från ridskolan för att den var elak mot barnen.
I T 30-01 Instans: Svea hovrätt
Köparen av en häst med diagnosen Kissingspines fick skadestånd med dubbla köpessumman för en häst som avlivades 1 1/2 år efter köpet . Exportröntgen hade gjorts XXXXXXXXXXXXXx djursjukhus innan köp, det framgår inte av domen om detta omfattade röntgen.
Gjordes inte röntgen stärker det min uppfattning om att röntgen inte är nödvändig för att uppfylla undersökningspikten. Gjordes röntgen borde det ju varit bevis nog för att fel inte förelåg vid köpet och skadestånd borde då inte utgått.
Intressant i detta fall är även att HR konstaterar att, för att vara en korrekt utförd rekamation, är det tillräckligt att köparen påtalat att hästen uppför sig "konstigt", detta kan nämligen anses vara en sk neutral reklamation ( prop 1989/90 s 113 ).
I fallet NJA 1989 s 156 (NJA 1989:32) Hund med höftledsdysplasi
konstaterar HD att;
Vid bedömningen av om försålt gods skall anses felaktigt skall enligt 44 § lagen (1905:38 s 1) om köp och byte av lös egendom (köplagen) hänsyn tas till dess beskaffenhet vid den tid då faran för godsets förstörelse övergick på köparen, dvs som regel när godset avlämnades till denne. Felet behöver inte redan då ha kommit till synligt uttryck men måste ha förefunnits åtminstone i form av ett frö till fel (fel in nuce). När det gäller köp av levande djur, som efter leveransen har drabbats av en smittsam sjukdom, har sålunda i rättspraxis krävts, för att djuret skall anses ha varit behäftat med fel i köplagens mening, att det varit smittat redan vid leveranstillfället. Djur har emellertid också ansetts behäftat med fel om en efter leveransen utvecklad defekt varit betingad av ärvda anlag (se NJA 1938 s 273; jfr NJA 1940 s 359).
För att gå tillbaka till ursrungsfrågan, så är det svårt att utan detaljer i fallet uttala sig om möjligheterna att häva köpet och kräva skadestånd.
Avgörande blir troligtvis hurvida det går att fastställa när dessa fel uppkom.
Intressant kan också vara att föra en diskussion om endast förekomsten av lösa benbitar är ett fel i juridisk mening eller om det även skall krävas kliniska symtom.
Den studie som Lovisaeenora hänvisar till hos ATG skulle jag knappast räkna till studie då de undersökta antalet föl var extremt få
I en studie som ATG gjorde på föl kunde man se röntgen förändringar hos 4st föl under deras första levnadsmånad. Ytterligare några föl uppvisade tecken på förändringar innan de var 3 månader gamla. Den här studien visade också på OC förändringar kan tillbakabildas, för när man tittade på de här fölen vid 7-8 månaders ålder så hade osteochondros förändringarna läkt av.
Den samlade forskningen som finns uttalar sig inte med någon säkerhet vad gäller orsaken till uppkomst eller tidsfaktorer när dessa fel uppkommer, annat än att det ofta uppkommer tidigt. Detta ökar dock enligt mig endast en köpares möjligheter att åberopa det som ett fel.
( läs gärna
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000352/)
Så kontentan av detta svar, är att jag inte alls med samma tvärsäkerhet skulle säga, att detta inte kan utgöra ett fel i juridisk mening, det beror helt enkelt på...!