salt är gott

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CarolineNSV
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 030
C

CarolineNSV

min ena häst äter salt som godis.. han har fri tillgång till saltsten i boxen. blir ju att han dricker en hel del...
det är alltid nästan superblött i boxen på morgonen... han är väldigt rörig på det också.
har hört att nån tillsätter salt i krafftfodret, ist för fri tillgång? eller är det fel att ta bort stenen? känns avigt för mig .. :smirk:
hur mycket salt ska man då ge om dagen (nordsvensk bruks.)?

vet inte om det kan hjälpa att få en torrare box, eller vad som då är det bästa för hästen..

Sv: salt är gott

Om han inte jobbar direkt hårt är runt 30 g lagom.

PL

Lånar tråden lite! Har nämligen en nordsvensk bruks jag med som har lite av ett tvärtom-problem. Ser han nämligen aldrig vid saltstenen. Går på lösdrift, så visst kan man missa, men ändå. Jag ger salt i hinken. Vet dock inte vikten, uppskattar bara o han får nog inte för mycket iaf.

Du säger 30g om han inte jobbar hårt. Är det lika med lugn skritt eller nåt? Min pålle blir nämligen svettig efter en kvart kanske och ganska plaskvåt efter ett normalt ridpass. Hur mycket salt ska han ha då? På ett ungefär så klart..!

Har du saltsten både inne och ute? Jag har bara saltsten till mina i hagen, alltså ej i boxen. Din kanske äter på saltstenen för att han har tråkigt när han står inne? Prova att bara ha salt ute kanske?

jag har en toeri om att det är tvärtom. jag tror att din häst dricker väldigt mycket o slabbar mycket med vattenkoppen (många hästar tycker att detta e lajbans:)) och därför rubbas saltbalansen varpå han äter mycket salt. om dom intar nåt för att det kul/de har tråkigt brukar det vara vatten. salt äter de bara efter behov.

jag har en toeri om att det är tvärtom. jag tror att din häst dricker väldigt mycket o slabbar mycket med vattenkoppen (många hästar tycker att detta e lajbans:)) och därför rubbas saltbalansen varpå han äter mycket salt. om dom intar nåt för att det kul/de har tråkigt brukar det vara vatten. salt äter de bara efter behov.

ja de har du rätt i. ;) och han blöter höt själv ibland... ju mer söligt det är - desto godare. det ska smaskas :banana:

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 283
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka